وزیر دادگستری آفریقای جنوبی پرونده نسل کشی در غزه را به دادگاه لاهه می‌برد

آفریقای جنوبی اعلام کرد هیئت این کشور به ریاست وزیر دادگستری در جلسه نخست استماع در پرونده کشتار جمعی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه حاضر خواهد شد.

به گزارش خبرآنی، وزارت دادگستری در آفریقای جنوبی اعلام کرد: رونالد لامولا، وزیر دادگستری ریاست هیئت این کشور را در جلسه نخست استماع در پرونده کشتار جمعی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری را بر عهده خواهد داشت. این جلسه قرار است روزهای ۱۱ و ۱۲ ژانویه برگزار شود.

به نقل از عرب۴۸، لامولا تأکید کرد: ما مصمم هستیم تا به کشتار جمعی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی از طریق این شکایت در دادگاه لاهه پایان بدهیم. ما از تمام رهبران جهان که در مسیر درست تاریخ ایستاده‌اند درخواست کمک داریم.

قرار است دیوان بین‌المللی دادگستری پنجشنبه در طول دو روز مواضع رژیم صهیونیستی و آفریقای جنوبی درباره شکایت و درخواست این کشور برای محاکمه این رژیم به خاطر کشتار مردم غزه را بررسی کند.

آفریقای جنوبی اخیرا شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری تنظیم کرد. در این شکایت ۸۴ صفحه‌ای، استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزامات و تعهدات بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده‌است.

آفریقای جنوبی، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند چون با هدف تخریب بخش قابل توجهی از جمعیت این باریکه است.

رژیم صهیونیستی بلافاصله این پرونده را بی‌پایه و اساس خواند، اما بر خلاف پرونده‌های قبلی در دادگاه‌های بین‌المللی تصمیم گرفته تا برابر دادگاه حاضر شود چون امضاکننده این کنوانسیون است.

دولت آفریقای جنوبی از دادگاه خواسته تا اقدامات موقت فوری از جمله دستور توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه را در حالی که پرونده در جریان است، اتخاذ کند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شکایت آفریقای جنوبی در دیوان لاهه را رد کرده و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفته بود: ما این شکایت را بی‌ارزش، معکوس و کاملا بدون هیچ پایه و اساسی می‌دانیم.

اما کشورهای حامی فلسطین شامل ترکیه و اردن از این پرونده حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.