متخصصان یک شرکت دانشبنیان توانستهاند با بهینهسازی آلیاژ و هندسه غلتک، غلتکهایی با تناژ بالا تولید کنند که حاصل این کار در ژورنالهای معتبر بینالمللی نیز ارائه شده است.
به گزارش خبرآنی، فرهاد منفرد، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه مجموعه ما تولیدکننده انواع غلتک و متعلقات نورد در داخل کشور است، گفت: مجموعههای تولید نورد به دو دسته گرم و سرد تقسیم میشوند و استراتژیکترین کالایی که توسط آن برنامه نورد اجرا میشود، غلتک نورد است.
وی ادامه داد: غلتکهای نورد معمولاً به دلیل ساختار پیچیده مکانیکی خود که قرار است در تنشهای در لحظه مانند تنشهای خمشی و پیچشی، حرارت بالا را تحمل کنند، فرآیند تولید پیچیدهای هم دارند. یعنی فرایند تولید آن به این شکل است که از گدازه آهن در کنار کورههای ذوب میگذرند و بنابر آن درخواستی که خط نورد دارد، شرکت سازنده، مجموعه طراحی را آنالیز کرده و به مرور ریختهگری آن را طراحی میکند. قریب به ۱۸ نوع سرآلیاژ باید با یکدیگر یک کمپلکس را تشکیل دهند تا بتوانند ساختار مقاومی در برابر تخریب، خزش و خردایش در داخل این قفسه نورد ایجاد کنند. پس از این طراحی، طراحی قالب در داخل شرکت شکل میگیرد و تولید آن انجام میشود و ریختهگری غلتک به دو صورت سانتریفیوژ و استارتی انجام میشود. پس از آن پروسه عملیات حرارتی غلتک در چندین مرحله انجام میشود و در ادامه آن قسمت ماشینکاری با سایز مجموعهای که سفارش غلتک را دادهاند، آن را ارائه میکند.
منفرد با تاکید بر اینکه این فرایند در کل دنیا بسیار هایتک است، تصریح کرد: به علت پیچیدگی کار، صرفا دو کارخانه در کل کشور آن را تولید میکنند. از طرف دیگر، معمولاً در مجموعههای نورد، اپتیمایز کردن غلتک همیشه سر لوحه خود غتلکساز بوده و مقالات متعددی در این زمینه در دنیا چاپ شده است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی یادآور شد: در دو مجموعه نورد که هم ورق را تولید میکند و هم ذوب آهن انجام میدهد، توانستیم با آلیاژ اپتیمایز شده و هندسه غلتک، تغییراتی را ایجاد کنیم که آن ممیزی شدن و تناژ غلتک افزایش پیدا کند. حاصل این کار نیز در ژورنالهایی مانند آیپد توسط شرکت ما به چاپ رسیده و چندین دوره از مقالات برتر بوده است. بعد از اپتیمایز شدن غلتک درخواست ممیزی کردیم و پس از ایجاد شرایط خاص به دانشبنیان سطح یک رسیدیم.
انتهای پیام