به گزارش پایگاه خبری خبر آنی، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در همایش مدیران جدید الانتصاب مدارس شهر تهران که در کانون شهید مفتح برگزار شد، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک شعبه از مجلس شورای اسلامی است. چون نظام تعلیم آموزش و پرورش نیازمند قانونگذاری و سیاستگذاری است بنابراین در اکثر کشورهای جهان نهاد ویژهای برای این کار در نظر گرفتند و نام آن را شورای عالی آموزش و پرورش گذاشتند.
وی با اشاره به اینکه قدمت رسمی شورای عالی آموزش و پرورش در ایران، ۱۰۲ سال است، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یکی از قدیمی ترین نهادهای تصمیم گیر در حوزه نظام تعلیم و تربیت کشور است که ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۷۵ به نام انجمن معارف توسط افرادی که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند شکل گرفت و در سال ۱۳۰۰ به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و تأثیرگذار در روند آموزش و پرورش به طور رسمی پا به عرصه وجود نهاد.
امانی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ (سال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) تا به امروز ۷ وزیر و ۴ سرپرست در وزارت آموزش و پرورش تغییر کردند و اگر ثبات مدیریت در شورای عالی آموزش و پرورش نبود در این تغییر وزرا شاید اکنون اسمی از سند تحول بنیادین باقی نمیماند، هر وزیر به طور میانگین ۲ سال فعالیت کرده است و قبل از آنکه بتواند برنامهای برای اجرای سند تحول بنویسد، مجبور به ترک وزارتخانه شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد: کار قانونگذاری و سیاستگذاری کاری سخت، تخصصی، فنی و ظریف است که باید با حوصله انجام شده تا از جامعیت و اتقان لازم برخوردار شود.
وی افزود: برخی میگویند چرا شورای عالی آموزش و پرورش در سیاستگذاری و تدوین قوانین، مقررات و آئین نامههای آموزشی و تربیتی سریع نیست؟ اساساً نهادهای قانونگذاری نباید این گونه باشند، فرایند قانونگذاری باید کُند باشد و نباید شتابزده و بدون منطق عمل کرد.
امانی ادامه داد: قله مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است که برای اجرای کامل آن نیازمند همکاری و همراهی ملت، مجلس و دولت هستیم چون آموزش و پرورش به علت محدودیت زیرساخت، امکانات و بودجهای به تنهایی توان اجرای آن را ندارد.
وی افزود: دومین مصوبه شورای عالی یعنی حجیمترین و تاثیرگذارترین سند، آئیننامه اجرایی مدارس میباشد و یکی از اسنادی است که به واسطه تحول بنیادین متولد شده است.
امانی با اشاره به اینکه آئیننامه اجرایی مدارس، نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین در مدرسه است، گفت: آئین نامه اجرایی مدارس، منشور مدیریت مدارس است که تمام نیازهای یک مدیر برای اداره مدرسه در آن پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: نسخه جدید آئیننامه اجرایی در سال ۱۴۰۰ تدوین و تصویب و برای اجرای آزمایشی به مدارس ابلاغ شد. این آئین نامه مدرسه را محور توسعه و پیشرفت کشور قرار داده است.
امانی با بیان اینکه آئیننامه اجرایی مدارس اختیارات گستردهای برای مدیران مدارس پیش بینی کرده است اضافه کرد: آئیننامه اجرایی مدارس امروز به صورت یک کتابچه آموزشی تدوین شده است که شناخت کافی را به مدیران مدارس میدهد بنابراین اگر مدیران مطابق آن اقدام کنند، سند تحول بنیادین را در مدرسه عملیاتی کردهاند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خطاب به مدیران مدارس گفت: نسخه آزمایشی آئیننامه اجرایی مدارس را مطالعه کنید و ایرادات آن را شناسایی و اعلام کنید تا سال آینده در نسخه اصلی اعمال شود، نسخه جدید و نهایی آئیننامه اجرایی مدارس شهریور سال آینده ابلاغ خواهد شد و این نسخه دیگر آزمایشی نیست و تا اطلاع ثانوی مبنای عمل مدارس باقی خواهد ماند.