به گزارش سرویسخبری مهر، محمد خانچی ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: با پیگیریها و هماهنگیهایی که در سطح عالی خوزستان با محوریت استاندار وجود دارد، مشکل قضائی پرونده قدیمی متروی اهواز در دستگاه قضا حل و فصل شد. تحویل کارگاه ابلاغ شده و مذاکرههایی با قرارگاه خاتم صورت گرفته که تیم فنی آنها از پروژه بازدید کرده و اعلام آمادگی اولیه را داشتهاند که بزودی عملیات اجرایی کار صورت میگیرد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: هدف گذاری ما برای پروژه قطار شهری اهواز این است که تا پایان دولت سیزدهم، حداقل فاز اول و دوم آن به صورت ضربتی راه اندازی شود. وزیر کشور نیز اخیراً از این پروژه بازدید داشتهاند که قول مساعد دادهاند تا در بحث مالی، تهیه واگن و ملزومهای نهایت همکاری را داشته باشند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی یکی از موارد تأثیرگذار در بحث آلایندگی و دغدغه مردم است، تصریح کرد: یکی از منابع هزینهکرد در عوارض آلایندگی تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی بود که تعداد ۱۹۹ اتوبوس برای شهرداریهای متعددی برای خوزستان خریداری شد و قریب به ۹۹ دستگاه تاکنون تهیه شده و سایر دستگاهها به تناوب در حال تأمین شدن توسط شرکتهای سازنده داخلی هستند.
معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: همچنین قریب به ۶۰۰ دستگاه ون سفارش داده شده که متناسب با تولید واگذار خواهند شد. نوسازی ناوگان تاکسی اهواز نیز یک اتفاق مبارکی است که پس از سالها در حال انجام است و در این راستا تعداد قابل ملاحظهای از ناوگان تاکسیرانی اهواز تا پایان سال نوسازی میشوند.
خانچی با اشاره به انقلاب صورت گرفته در حوزه ماشین آلات تخصصی حوزه روستایی خوزستان بیان کرد: یکی از مشکلهای جدی روستاهای استان نداشتن وسایل اطفای حریق بود که در موقع حوادث از شهرهای بزرگ ماشین میگرفتند؛ لذا از محل عوارض آلایندگی، ماشینهای کوچک آتش نشانی برای آنها خریداری شد تا موقع حوادث خودشان کار اولیه را انجام دهند تا آتش نشانی به محل برسد.
وی اضافه کرد: خرید تراکتور، نیسان و ماشین حمل زباله از دیگر اقدامات انجام شده در بخش حمل و نقل خوزستان است که میتوان گفت اتفاقات خوبی صورت گرفته و تا پایان سال نیز این امر ادامه خواهد داشت.
معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک، تمام صنایع آلاینده توسط محیط زیست تشخیص داده میشوند که آنها را مکلف کردهایم باید از اهواز به عنوان کلانشهر خارج شوند، در این خصوص جلسات تخصصی با این شرکتها از جمله کربن بلک و لوله سازی داشتهایم که پروندههای آنها هم موجود است. زمینهایی در شهرک صنعتی برای آنها در نظر گرفته شده که در جلسات اعلام کردهایم بیرون رفتن آنها باید تسریع پیدا کند و پای این کار هستیم تا حتماً خارج شوند.
خانچی ادامه داد: در خصوص برخی شرکتهای بزرگتر مثل فولاد و مجموعههای نفتی باید اصلاح رویه صورت گیرد و بحث فیلتراسیون و نوفلرینگ که جزو صنایع آلاینده هستند و اهواز را دچار مشکل میکند باید سریعتر انجام شود؛ همچنین پیگیریهایی صورت گرفته و استاندار خوزستان از معاون اول رئیس جمهور برای استفاده از بنزین یورو ۴ در سطح استان درخواست داشتهاند که مورد موافقت قرار گرفته تا با توجه به آلایندگیهای موجود بتوانیم بنزین با کیفیت بالاتر در سطح استان استفاده کنیم.
وی با اشاره به پروژه فاضلاب شهرهای اهواز و کارون گفت: در حال حاضر مجموع این پروژهها در این دو ۲ شهر قریب به ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بخشی از کار انجام شده و بخشی دیگر که جز قرارداد است به دلایل مالی کار به کندی پیش میرود که رئیس جمهور برای تأمین مابقی منابع مالی دستورات خوبی صادر کردهاند و مبلغ به زودی تزریق خواهد شد تا کار مجدد سرعت پیدا کند.
خانچی بیان کرد: با حضور شرکتهای دانش بنیان اتفاقات خوبی برای اولین بار در بحث فاضلاب اهواز رخ داده است. این را یادمان باشد که دو مرحله قبل هم برای پروژه فاضلاب اهواز گامی برداشتیم اما نتیجهای حاصل نشد، اکنون به همت جوانهای خودمان از جمله مجموعه قرارگاه خاتم عمیقترین ایستگاه پمپاژی در ملی راه اجرا شده و به زودی وارد مدار خواهد شد.
وی اظهار کرد: با وارد مدار شدن ایستگاه ملی راه، ابتدا چهار خروجی به سمت رودخانه حذف و پس از مدت کوتاهی ۲ خروجی دیگر حذف خواهد شد که در واقع جمعاً ۶ خروجی فاضلاب که یکی از اهداف این طرح است، حذف میشود، این یکی از پروژههای اولویتدار ما است که استاندار و رئیس جمهور به صورت ویژه آن را دنبال میکنند و حداقل هر ۲ هفته یک بار برای بررسی پیشرفت پروژه فاضلاب جلسهای با حضور استاندار برگزار میشود.