محسن زارعی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی اظهار کرد: در امتحانات نهایی امسال، نحوه محاسبه تراز توسط آموزش و پرورش و سازمان سنجش یکسان بود همچنین برای پذیرش در رشتههای با سوابق تحصیلی کنکور توافق شد تا برای دانشآموزانی که در امتحانات نهایی شهریور شرکت میکنند معدل شهریور لحاظ شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به زیان دانشآموزان طبقات ضعیف و متوسط ساکن شهرها به ویژه تهران است، بیان کرد: هم اکنون برای کمک به دانشآموزان مناطق محروم و روستایی سهمیه مناطق اعمال میشود و تنها راهکار موجود تا به امروز سهمیه بندی کشور به سه منطقه بوده است اما برای دانشآموزان طبقات متوسط و ضعیف ساکن شهرها باید چارهاندیشی کرد و این موضوع یکی از مسائلی است که باید برای آن تدبیر کرد.
تراز نمرات امتحانات نهایی چگونه تعیین میشود؟
زارعی درباره تفاوت میان نمرات 20 امتحانات نهایی هر سال عنوان کرد: در سوابق تحصیلی و کنکور نمره خام ملاک نیست به عنوان مثال اگر فردی بگوید یک درس را 70 درصد زدم اما چرا ترازم پایین شده است باید گفت که نسبت عملکرد هر فرد در جامعه داوطلبان همان سال تراز میشود بنابراین عملکرد داوطلبان، نمره تراز را تعیین میکند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: اگر در امتحانات نهایی هر سال تعداد نمرات خوب زیاد باشد، تراز کاهش مییابد اما اگر نمرات خوب کم باشد، تراز بالا میرود و در این شرایط نمره 17 یک دانشآموز معنادار میشود.
بیشترین معترضان به تراز نمرات؛ پشت کنکوریها
وی درباره اینکه آیا بیشترین درخواست ترمیم برای نمرات 20 است، عنوان کرد: خیر اینگونه نیست اما محدودیتی نداریم و داوطلبان با هر نمرهای میتوانند درخواست ترمیم داشته باشند البته بیشترین معترضان به تراز نمرات، داوطلبان پشت کنکوری هستند به عنوان مثال فردی با مدرک دکترای مجدد در کنکور شرکت کرده است، نسبت به تراز اعتراض دارد همچنین میخواهند که فرصت ترمیم نمره هر سال فراهم شود اما این موضوع بیعدالتی است که یک فرد با مدرک دکترا میخواهد رقیب دانشآموزان شود.
سهم بالای 11 استان از پذیرش دانشجو
زارعی درباره تأثیر سوابق تحصیلی در رتبههای زیر سه هزار کنکور 1402 و تحقق عدالت آموزشی بیان کرد: این موضوع به برابری آموزشی کمک کرده است، سهم 11 استان سهم از پذیرش دانشجو بیشتر است به عنوان مثال استان یزد دو برابر سهم خود پذیرش دانشجو دارد یعنی سهم آن براساس جمعیت دانشآموزی باید 1 باشد اما اکنون این سهم دو است در حالیکه اگر امتحانات نهایی موثر باشد سهم یزد کمتر خواهد شد.
افت نمرات دانشآموزان مدارس شبانه روزی
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ادامه داد: در 11 استان پایین جدول که استانهای محروم هستند از جمله سیستان و بلوچستان شاهد هستیم، تاثیر امتحانات نهایی به ارتقای وضعیت آنها کمک کرده است به عبارتی دیگر تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها باعث شده است تا سهم استانهای بالای جدول کاهش و سهم استانهای پایین جدول (استانهای محروم) از پذیرش دانشگاهها ارتقا یابد.
زارعی متذکر شد: هم اکنون در امتحانات نهایی، کتاب درسی برای دانشآموزان مرجع است و دانشآموزان مناطق محروم به کتاب درسی دسترسی دارند و اگر به معلمان توانمند دسترسی نداشته باشند میتوانیم تدریس بهترین دبیران را در اختیار آنها قرار دهیم، سال گذشته این اتفاق برای مدارس شبانه روزی رخ داد و دبیران مجرب در تهران به صورت آنلاین برای آنها تدریس داشتند البته نتایج نمرات امتحانات نهایی نشان دهنده اُفت عملکرد مدارس شبانه روزی بود و نشان داد که این طرح موفق نبوده است و ادامه آن به اصلاحاتی نیاز دارد مانند تغییر زمان آموزش یا ارائه فیلمهای ضبط شده به دانشآموزان.
انتهای پیام/