به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مهدی علیزاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل و نقل، افزایش آسایش مردم هنگام استفاده از اتوبوس را مهمترین مأموریت شرکت واحد در دوره فعلی مدیریت شهری و شرکت واحد عنوان و اظهار کرد: شرکت واحد نهادی خدماترسان است و همواره باید به دور از جنجالهای سیاسی و جناحی به آن نگریست.
وی با بیان اینکه ما پذیرای همه انتقادات هستیم و ادعای کامل بودن نداریم، افزود: وضعیت شرکت واحد بسیار شفاف است و دائماً به مردم و رسانهها گزارش میدهیم ولی در تعجبم رسانههایی که حاضر به انتشار یک خط از تفاوت این دوره مدیریت شهری با دوره دوچرخه سوارها نیستند چطور از برخی سخنان دوستان ما علیه ما سوءاستفاده میکنند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تصریح کرد: انصاف باید داد که در دوره فعلی شورای شهر همکاری و همراهی بسیار بالایی با مجموعه شرکت واحد صورت گرفته و بنده همواره خود را قدردان و پاسخگوی به انتقادات اعضای شورای شهر دانستهام ولی برخی حرفها سبب دلخوری همکاران بنده در شرکت واحد میشود که از باب مسئولیت مکلف به پاسخ دادن به آنها برخلاف میل باطنی هستم.
وی افزود: در صدا و سیما و رسانههای دیگر به صراحت گفتهایم که دریافت هرگونه وجه نقد توسط رانندگان شرکت واحد در صورت خرابی دستگاههای کارتخوان ما ممنوع است؛ با این وجود ما به این نیز اکتفا نکرده و بازرسیهای ویژهای از خطوط داریم که در صورت مشاهده هرگونه تخلف بلافاصله با راننده برخورد و پرونده شخص به کمیته انضباطی ارسال میشود.
علیزاده گفت: ناگفته نماند که تخلفاتی مثل دریافت وجه نقد توسط راننده تخلفات جدیدی نیست اما در دوره فعلی مدیریت شهری و شرکت واحد نظارت بالا سبب شده شده تا این موضوع به حداقل برسد؛ علاوه بر این سامانه 137 پلاس و هم سامانه همیار اتوبوس امکان گزارش تخلف رانندگان را فراهم کرده است و ما در این زمینه با هیچ کس تعارف نخواهیم داشت.
معطلی 45 دقیقهای مسافر در خط ونک ـ تجریش؟
مدیرعامل شرکت واحد در ادامه گفت: درباره معطلی شهروندان در مسیر ونک به تجریش هم باید گفت که در ساعات پیک مسافر سرفاصله اعزام اتوبوسهای خط 152 (پایانه معین ـ پارک وی) 2 دقیقه و پس از آن به 3 و 4 دقیقه میرسد. این را نیز باید اضافه کنیم که اگر انتقادی وجود دارد شرکت واحد در حلقه آخر این انتقاد قرار دارد نه اول چراکه ورود سواری در لاین ویژه و مسدود شدن مسیر به همین دلیل، باعث ترافیک در لاین ویژه و افزایش زمان سفر در محدوده ایستگاه میرداماد تا پارک وی شده که این موضوع همه روزه در ساعات پیک ترافیک مشهود است.
وی افزود: طبیعی است با صدور مجوز سواری به خط ویژه یا چراغ قرمزهای چند دقیقهای امکان افزایش زمان رسیدن اتوبوس بهایستگاه به چند دقیقه بیشتر وجود دارد اما بیان این نکته که 45 دقیقه اتوبوسی واردایستگاه نشده قابل پذیرش نیست.
علیزاده افزود: از سویی به جهت عدم وجود لاین ویژه حدفاصل پارک وی تا میدان تجریش همه روزه در ساعات پیک شاهد ترافیک سنگین در محدوده یاد شده هستیم که زمان سفری معادل 60 دقیقه دارد و این از اختیارات شرکت واحد خارج است.
تعداد تراکنشهای روزانه شرکت واحد چقدر است؟
علیزاده در ادامه با اشاره به سخنان یکی از اعضای شورای شهر درباره 2206 دستگاه کارتخوان غیرفعال در ایستگاههای اتوبوس گفت: تعداد 2206 دستگاه کارت خوان قدیمی روی اتوبوس فعال و در حال بهرهبرداری است که به اشتباه و سهوا از سوی عضو شورا غیرفعال تلقی شده است؛ علاوه بر این با توحه به اینکه 30 درصد از پرداخت مابهالتفاوت به بخش خصوصی براساس تراکنشهای ثبت شده است، بنابراین تمامی دستگاههای کارت خوان در اتوبوسها فعال هستند.
مدیرعامل شرکت واحد در ادامه گفت: برخی گفتهاند که تعداد تراکنسهای فعلی 360 هزار عدد به صورت روزانه است که بنابر فرمایش آنها باید یکونیم میلیون باشد در حالی که در سال 1398 (قبل از کرونا) که بهترین شرایط سالهای اخیر را داشتهایم، تعداد تراکنش ثبت شده روزانه بطور متوسط بالغ بر یک میلیون و 230 هزار عدد بوده
است.
وی افزود: این در حالی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر رفتار شهروندان در استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی که منجر به روند کاهشی تقاضای سفر و به تبع آن کاهش تراکنشها ثبتی شده است. در سال جاری تعداد تراکنش ثبت شده روزانه در دستگاههای کارتخوان بطور متوسط بالغ بر 575 هزار نفر در روز است.
علیزاده درباره توقف 151 دستگاه اتوبوس غیرفعال هم گفت: 151 دستگاه اتوبوس غیر فعال نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی است؛ ضمناً تا قبل از واگذاری با توجه به کیفیت پایین اتوبوسهای آتروس ایران خودرو، صرفاً به صورت پشتیبان در خطوط در حال بکارگیری است.
رانندگان اتوبوس دارای گواهینامه پایه یک هستند
وی در ادامه با اشاره به طرح موضوع استخدام 1150 نفر کارمند در شرکت واحد بدون داشتن گواهینامه پایه یک نیز گفت: در سال 1400 مجوز جذب 450 نفر هادیان اخذ شده، در سال 1401 مجموعا مجوز 500 نفر حامیان اخذ شده که با قاطعیت تأکید میکنم که تمامی این رانندگان دارای گواهینامه پایه یکم هستند و در سال 1402 از طریق اداره کل سرمایه انسانی شهرداری تهران 200 نفر نیروهای تبدیل وضعیت ایثارگری به عنوان راننده معرفی شدهاند که در حال آموزش و بهکارگیری بر روی ناوگان اتوبوسرانی هستند.
انتهای پیام/