به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی؛ تغییر در رشتههای تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، موضوع مورد بحث آموزش و پرورش از حدود یک دهه گذشته است.
سال 1393 معاون آموزش متوسطه وقت وزارت آموزش و پرورش از آغاز مطالعات برای ایجاد تغییراتی در رشتههای تخصصی دوره متوسطه دوم خبر داد.
در تمام این سالها نیز هر چند وقت یکبار مسئولان آموزش و پرورش از احتمال ایجاد تغییراتی در رشتههای تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم و ادغام رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش و رشته ریاضی و تجربی سخن میگفتند.
هم اکنون نیز مطالعات کارشناسی این بحث با هدف حرکت به سمت آموزشهای نیمه تخصصی در دوره متوسطه دوم و واگذار کردن آموزشهای تخصصی به دانشگاه ادامه دارد.
هم اکنون دانشآموزان با انتخاب رشته در پایان پایه نهم به دو مجموعه شاخه نظری و فنیحرفهای و کاردانش وارد میشوند.
در شاخه نظری، رشتههای ریاضی، تجربی، انسانی و معارف در دبیرستانها ارائه میشود و در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش نیز آموزشهای مهارتی در هنرستانهای کشور ارائه میشود.
محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره ادغام رشتههای تحصیلی گفت: این موضوع فعلاً در مباحث کارشناسی است و نهایی نشده اما قویترین سناریوی موجود ادغام رشته ریاضی و تجربی است.
وی افزود: سناریوی دیگر ارائه یک رشته تحصیلی در دوره متوسطه است که کارشناسان با آن موافق نیستند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا ادغام رشته ریاضی و تجربی با توجه به متفاوت بودن دروس تخصصی امکان پذیر است؟ گفت: اکنون اشتراکات این دو رشته بسیار زیاد است به عنوان مثال در پایه دهم فقط 4 واحد درسی اختلاف بین رشتههای ریاضی و تجربی وجود دارد و عمده محتوای درسی همپوشانی دارد، اگر نگاه نیمه تخصصی به دوره متوسطه دوم داشته باشیم نیاز به تفکیک این دو رشته نیست.
کاظمی درباره چرایی اجرای این ادغام بیان کرد: از گذشته با توجه به ضرورت آموزش عمومی و نگاه نیمه تخصصی به دوره متوسطه دوم، مباحث کارشناسی در اینباره مطرح بود.
وی با اشاره به اینکه جلسات کارشناسی بسیاری را برای باز طراحی ساختار آموزشی دوره متوسطه دوم داشتیم، افزود: وقتی در دانشگاه دو رشته ریاضی و تجربی به یک نقطه مشترک میرسند و امکان جذب در یک رشته واحد برای فارغ التحصیلان این دو رشته وجود دارد بنابراین میتوان به سمت ادغام رفت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا با این ادغام دروس دانشآموزان کمتر و از حالت تخصصی خارج میشود، گفت: واحدهای درسی تفاوت چندانی نمیکند اما وقتی رشته تجربی و ریاضی ادغام شوند در بحث ساماندهی فضا و معلمان به آموزش و پرورش کمک بیشتری میکند.
انتهای پیام/