به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، پروژه توسعه جنوبی خط 6 مترو تهران که از ایستگاه در حال بهرهبرداری دولتآباد آغاز و تا ایستگاه شهرری (در تقاطع با خط یک مترو و نیز خط راهآهن سراسری کشور) ادامه دارد، مراحل پایانی عملیات حفاری تونل با دستگاه حفار مکانیزه را طی کرده و با حفر 300 متر تونل دیگر، امکان اتمام عملیات حفاری آن تا انتهای سال جاری وجود دارد.
عباس فتحعلیپور؛ مجری خط 6 مترو تهران در رابطه با آخرین وضعیت پروژه توسعه جنوبی این خط، اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه حفار مکانیزه به حدود 300 متری ایستگاه تبادلی انتهای مسیر پروژه رسیده است؛ از زمان شروع پروژه تاکنون بیش از 8500 متر حفاری تونل صورت گرفته و ساخت 5 ایستگاه در طول این مسیر شامل چشمه علی، ابنبابویه، میدان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و در انتها ایستگاه تبادلی شهر ری مدنظر قرار دارد.
وی در مورد وضعیت احداث ایستگاههای این پروژه نیز گفت: عملیات عمرانی متنوعی برای تکمیل 5 ایستگاه طول مسیر توسعه جنوبی خط 6 در حال انجام است که اجرای تونلهای دسترسی به ایستگاهها، ساخت سکو و سالنهای بلیتفروشی بخش مهم آنها بوده و با تأمین منابع مالی لازم، میتوان در فاز نخست این پروژه، حدود 6 کیلومتر مسیر تونلی و 2 ایستگاه را وارد مدار بهرهبرداری کرد.
مجری خط 6 مترو تهران به اهمیت ایستگاه تبادلی شهرری در انتهای مسیر پروژه توسعه جنوبی این خط اشاره کرد و افزود: این ایستگاه یکی از خاصترین ایستگاههای شبکه مترو پایتخت خواهد بود که در واقع یک مجموعه حملونقلی برای تبادل سفرهای برونشهری و درونشهری به حساب آمده و در نوع خود برای نخستین بار در کشور اجرا میشود تا رفاه و آسایش مسافران شبکه حملونقل عمومی بیش از پیش فراهم آید.
به گزارش خبرآنی، خط 10 متروی تهران از جمله خطوط جدید مترو است که در طرح جامع حملونقل ریلی پایتخت به تصویب رسید و برای اجرا به شرکت راهآهن شهری تهران و حومه ابلاغ شده است. عملیات حفاری این خط با یک دستگاه حفار مکانیزه «تیبیام» 18 مهرماه در جریان افتتاح 4 ایستگاه مترو با حضور رئیسجمهور آغاز شد.
این خط در مجموع با 43 کیلومتر طول و 35 ایستگاه از محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه شهید زینالدین و شهید باقری آغاز و در نهایت به ایستگاه متروی وردآورد در خط 5 متروی تهران متصل خواهد شد.
خط 10 متروی تهران از مناطق 1 تا 5 و منطقه 22 عبور کرده و در واقع مناطقی را که از شبکه حملونقل ریلی بهره کمتری دارند، پوشش میدهد. همچنین با بهرهبرداری از این خط، کریدور غرب به شرق شبکه حملونقل ریلی تهران تکمیل میشود.
در سفر اخیر علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران به چین که مهر ماه امسال انجام شد، درباره خط 11 مترو نیز تفاهمنامه سهجانبهای بین شهرداری تهران، بانک شهر و یک شرکت داخلی ـ چینی به امضا رسید که براساس آن در وهله نخست 5 درصد از منابع مورد نیاز پروژه از طریق کنسرسیوم ایرانی ـ چینی تأمین شود تا بتوان احداث خط 11 را آغاز کرد؛ باقی هزینهها نیز به صورت تهاتر و غیرنقد از سوی شهرداری تهران پرداخت خواهد شد.
خط 11 مترو تهران به طول 32 کیلومتر و شامل 21 ایستگاه، از خطوط اولویتدار شبکه مترو بوده که به واسطه پوشش مناطق کمبرخوردار از حیث دارا بودن سیستم حملونقل ریلی، ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مذاکرات رسمی برای عملیات احداث آن از اواخر آبان ماه با طرف چینی آغاز شده است.
جلسه با تیم پیمانکاران ایرانی و چینی، به طور منظم ادامه خواهد یافت تا در صورت به تفاهم رسیدن در تمام موارد موافقتنامه مذکور، قرارداد اصلی منعقد و عملیات اجرایی از امسال آغاز شود.
انتهای پیام/