به گزارش سرویسخبری مهر، نشست خبری مشترک میان سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با موضوع همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیاز ویژه، با تاکید بر برنامه درسی ظهر امروز برگزار شد.
حمید طریفی حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست خبری با اشاره به لزوم وحدت بین ارکان نظام آموزش و پرورش گفت: بسیار مهم و اثرگذار است که سازمانها علاوه بر ماموریتهایی که دارند مأموریتهای مشترکی هم دارند و در راستای این مأموریتهای مشترک همایشی هم برگزار میشود که برای بازنگری برنامههای درسی دانش آموزان استثنایی عمل کنیم.
وی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی بخش مهمی از دانش آموزان کشور هستند گفت: باید از کسانی که میخواهند این همایش را برای بهبود وضع محتوای آموزشی دانش آموزان استثنایی برگزار کنند تقدیر کنم. یکی از موضوعات همیشگی ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بحث به روز رسانی و کارآمدسازی کتب درسی بوده است که بخش اعظم این موضوع را به پژوهشگاه محول کردیم.
طریفی با اشاره به اینکه محورهای این همایش با همایشهای مشابهی که در دانشگاهها و پژوهشگاهها برگزار میشود متفاوت است گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دستاوردهای این همایش برای بهبود کیفیت آموزشهای خود استفاده خواهد کرد تا به صورت ویژه برای دانش آموزان استثنایی یک نظام درسی ویژه طراحی شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۳۶ رشته مهارتی و درسی در میان دانش آموزان استثنایی داشتیم؛ گفت: برای دانش آموزان استثنایی رشتههای موسیقی و خدمات عمومی به رشتههای مورد تأیید شورای عالی آموزش و پرورش رسید. در حال برنامهریزی برای تصویب ۵ رشته جدید درسی هم هستیم که میتوان از خروجیهای این همایش هم برای آن استفاده کرد. ما باید از کلاس داری به سمت سیاست گذاری و برنامهریزی حرکت کنیم و مبتنی بر شواهد و دادههای متقن، حکمرانی داده مبنا و مبتنی بر شواهد را داشته باشیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ۸ محور کلی را برای این همایش در نظر گرفتیم و ذیل آنها فعالیت خواهیم کرد. امیدواریم دستاوردهای این همایش نتایج خوبی را برای ارتقای وضع برنامه درسی دانشآموزان استثنایی داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت کارآمدسازی برنامه درسی گفت: سند برنامه درسی و سند تحول از اسناد مهم برای ما هستند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه امسال برای اولین بار یک گروه اختصاصی برای طیف اوتیسم ایجاد کردیم، گفت: قرار است به صورت ویژه روی برنامه ریزی آموزشی طیف اوتیسم کار شود تا این دانش آموزان نظام آموزشی متفاوتی داشته باشند. این امر نیاز به کار عمیق و پشتوانه پژوهشی دارد.
طریفی افزود: جدول عناوین دروس پنج رشته شامل گیاهان دارویی، خدمات فروشگاهی، کمک پیرایشگری مردانه، کمک سراجی و کشاورزی شهری در حال نهایی شدن است که پس از نهایی شدن باید آن را به سازمان پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کنیم و در صورت تصویب میتوانیم وارد طراحی برنامه درسی این رشتهها شویم.
وی با بیان اینکه امسال مجوز ۴۲ کد دوره خاص هنرستان کار دانش استثنایی و ۵۸ کد دوره تحصیلی متوسطه پیش حرفهای جدید توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور صادر شده است؛ گفت: برای هر یک از این رشتهها نیازمند یک برنامه درسی منسجم هستیم که در همایش پیش رو در خصوص آنها تعامل بیشتری خواهیم کرد.
در حال تکمیل