مدارس دولتی عادی در محور توجه قرار می‌گیرند/ تدوین لایحه تقویت مدارس دولتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مدارس دولتی عادی سال‌هاست که به دلیل ایجاد مدارس متنوع در کشور به حاشیه رفته‌اند و اُفت کیفیت آموزش در آنها به دلیل تمرکز آموزش و پرورش و اختصاص توان آن برای تقویت مدارس خاص، محسوس است.

وضعیت فعلی مدارس دولتی عادی، تذکر رهبر انقلاب اسلامی را نیز به همراه داشت و ایشان 11 شهریور سال 1399 در دیدار با رؤسا و مدیران وزارت آموزش و پرورش متذکر شدند:

«یک نکته در باب عدالت آموزشی بحث مدارس دولتی است که مراقب باشیم مدارس دولتی جوری نباشد که دانش‌آموزی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کند، احساس کند که مثلا فرض کنید امکان قبولی‌اش در کنکور کمتر است؛ این [طور] نباید باشد یعنی بایستی ما سطح مدارس دولتی را، هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ پرورش، جوری بالا بیاوریم که خود آن دانش‌آموز احساس اعتماد کند، خانواده او هم که می‌خواهند این فرزند را بفرستند به مدرسه دولتی، احساس نکنند که دارند او را به یک جایی بی‌پناه می‌فرستند و رها می‌کنند؛ این جوری نباید باشد؛ باید به مدارس دولتی به معنای واقعی کلمه رسیدگی بشود.»

بیش از 85 درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کنند اما در قیاس با سایر مدارس از کمترین امکانات بهره می‌برند.

مدارس شاهد، سمپاد و نمونه دولتی تنها بخش از مدارس دولتی خاص هستند که در کنار مدارس دولتی عادی فعالیت می‌کنند و بیشترین امکانات آموزش و پرورش نیز در اختیار دانش‌آموزان این مدارس قرار دارد.

در کنار مدارس خاص، مدارس غیردولتی و وابسته به نهادهای مختلف نیز در کشور فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش از تدوین بسته تقویت مدارس دولتی عادی خبر می‌دهند و وزیر آموزش و پرورش به تازگی اعلام کرده است: رئیس جمهور پیگیر ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی است و تحقق این امر را به ما تکلیف کرده، لایحه تقویت مدارس دولتی در حال تدوین است.

محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرآنی درباره لایحه تقویت مدارس دولتی گفت: با توجه به اینکه رئیس جمهور پیگیر این موضوع هستند، آموزش و پرورش مدتی است که در حال بررسی مسئله است و جلسات متعددی برای تدوین آیین‌نامه تقویت مدارس دولتی برگزار شده است.

وی افزود: محتوایی در حال تدوین است که در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب خواهد شد و در صورت لزوم آن را برای تصویب به هیئت وزیران ارائه خواهیم کرد چون تقویت مدارس دولتی نیازمند جلب مشارکت بخش‌های مختلف است از این روز آیین‌نامه آن باید در دولت تصویب شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که لایحه حمایت از مدارس دولتی عادی چه راهکارهایی را ارائه خواهد کرد چون تقویت این مدارس کاری گسترده است و به استخدام معلمان جدید، تغییر فضای فیزیکی مدارس، کاهش جمعیت کلاس‌های درس، توانمندسازی مهارت و دانش معلمان و ... نیاز دارد، گفت: برخی از این موضوعات در پیش‌نویس برنامه هفتم لحاظ شد؛ به عنوان مثال جذب نیروی انسانی مورد نیاز، آموزش یک مهارت به دانش‌‌آموزان و کاهش تراکم کلاس‌های درس جزو مواردی بود که در برنامه هفتم پیش بینی  و در صحن مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: با این وجود برخی از موارد نیازمند تدوین لایحه و تصویب در هیئت دولت است؛ در برخی مناطق مسئولیت اجتماعی شرکت‌های دولتی می‌تواند به تقویت مدارس کمک کند هم‌اکنون راهکارهای مختلف استخراج شده است که پس از جمع‌بندی در هیئت دولت تصویب خواهد شد.

محورهای پیشنهادی آموزش و پرورش در آیین‌نامه تقویت مدارس دولتی عبارتند از: ایجاد شبکه ارتباطی بین مدارس برای تبادل تجربیات و الگوبرداری. کمک نهادهای مختلف از قبیل شهرداری، ارتش و سپاه و نهادهای مختلف به بهبود وضعیت فیزیکی مدارس از قبیل زیباسازی، تامین تجهیزات، امن‌سازی و ...

پیش‌بینی گروه‌های حامی شامل خیرین، مؤسسات و... برای هر یک از مدارس دولتی عادی به‌منظور حمایت و پشتیبانی از آنان.

تولید بسته‌های یادگیری متناسب با برنامه‌های درسی با اولویت مناطق محروم. کاهش تراکم کلاس‌های درس مدارس دولتی.

تامین یا ساخت معلم‌سرا در مناطق محروم‌. اهدای تبلت با اینترنت امن و رایگان به دانش‌آموزان با اولویت مناطق محروم.

رسیدگی به دو ساحت زیستی ـ بدنی و هنری ـ زیبایی‌شناسی در مدارس. رسیدگی ویژه به مدارس شبانه‌روزی، چندپایه‌ای، مرزی، استثنایی و روستایی.

پرداخت یارانه آموزشی برای دانش‌آموزان دهک‌های پایین.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.