نظر کارشناس نظامی درباره طرح صهیونیست‌ها برای غرق کردن تونل‌های غزه

یک کارشناس نظامی و راهبردی گفت که شبکه تونل‌های حماس در نوار غزه بر اساس اصول مهندسی و با طراحی پیچیده ساخته شده‌است.

به گزارش خبرآنی، فایز الدویری، کارشناس نظامی و راهبردی و تحلیلگر نظامی شبکه الجزیره به اظهارات قبلی رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در مورد تونل‌های غزه استناد کرد که گفته بودند این تونل‌ها بیش از ۵۰۰ کیلومتر طول دارند. وی تاکید کرد که آنها یک شبکه عنکبوتی هستند و کسانی که آنها را طراحی کرده‌اند نقشه‌هایی دارند که مسیرهای آنها را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد، کسانی که بر ساخت شبکه تونل‌های غزه نظارت داشتند، همه ملاحظات و اقدامات احتیاطی از جمله غرق شدن آنها با آب توسط رژیم اشغالگر را در نظر گرفته‌اند.

این کارشناس گفت: این تونل‌ها صاف نیستند و نظریه «آوندهای پیوسته» درباره آن‌ها اجرا نمی‌شود. این تونل‌ها در اعماق مختلف و برخی از آنها بیش از یک طبقه هستند. این احتمال وجود دارد که قسمت متصل تونل‌ها در نزدیکی خیابان الرشید (البحر) بسته باشد و شبکه تونل‌ها همه متصل یا باز نباشد. احتمالا ارتش موفق شود تنها بخش معینی را با آب غرق کند.

وی فاش کرد که اشغالگران یک تیم مهندسی برای مقابله با تونل‌ها در منطقه‌ای در داخل نقب تأسیس کرده بودند و سعی کردند با استفاده از سگ‌ها، ربات‌ها، غرق ‌کردن و عوامل شیمیایی مانند گازهای سمی برای مقابله با آن‌ها آموزش ببینند، اما نتوانستند خطر آنها را در نبردهای نوار غزه خنثی کنند.

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسؤولان آگاه آمریکایی از آغاز پمپاژ آب دریا به مجتمع تونل‌های حماس در غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد و انتظار می‌رود روند غوطه‌ور کردن تونل‌ها در نوار غزه برای هفته‌ها ادامه یابد.

چند روز پیش، ایلان لوی، سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی، تونل‌های حماس را منحصر بفرد توصیف کرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» نیز به نقل از یک مقام دیگر نوشت که تخریب تونل‌های غزه مانند یک داستان علمی تخیلی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.