ضرورت توجه معلمان به جستجوگری دانش آموزان

به گزارش سرویس‌خبری مهر، علی لطیفی، در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد در خصوص اهمیت توجه به شایستگی‌های زیستی در میان دانش آموزان، افزود: تلاش کردیم در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای یک دوره ۱۲ ساله نظام تعلیم و تربیت بر آن دسته از شایستگی‌ها متمرکز شویم که دانش آموز فارغ از اینکه در چه مقطعی و در چه رشته‌ای تحصیل می‌کند؛ شایستگی‌ها ی لازم برای زندگی کردن را کسب کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تحقق این شایستگی‌ها به میزان زیادی بستگی به این دارد که معلمان و دبیران ما خود از این شایستگی‌ها بهره مند باشند. برای این منظور هم برنامه‌هایی داریم که مبتنی بر حقیقت جویی و جستجو گری است.

وی با بیان اینکه دانش آموز بعد از ۱۲ سال تحصیل باید روحیه جستجوگری را داشته باشد، ادامه داد: شوق به اکتشاف و علاقه مندی به پژوهش و پرسشگری را باید در دانش آموزان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: توجه به مساله پژوهش در آموزش و پرورش تنها محدود به فعالان نظام تعلیم و تربیت نیست. البته بخشی از چالش‌های آموزشی هم ناشی از اقداماتی است که مجموعه‌های بیرونی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهند.

لطیفی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مأموریت نظام آموزش و پرورش "آموزش عمومی" است، گفت: یکی از معانی آموزش عمومی، فراهم کردن فرصت‌هایی برای یادگیری آن چیزی است که دانش آموزان برای یک زندگی شایسته به آن نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش لازم نیست تمامی بحث‌های تخصصی و رشته‌های تخصصی به دانش آموزان ارائه شود، افزود: دانش آموزان باید بتوانند برای زیست شایسته انسانی و اسلامی در ایران مهارت‌های لازم را کسب کنند.

لطیفی با اذعان به اینکه گاهی محیط مدرسه‌ها مانع از شکوفایی حس جستجوگری است، گفت: دانش آموزان باید اهل پرسش باشند. البته پرسش‌گری هنری دشواری است و دشوارتر از آن هنر مواجه شدن با پرسش‌گری کودک و نوجوان است.

وی با تاکید بر اینکه بسیار مهم است کودکان و نوجوانان و جوانان ما اهل پرسش باشند، خاطر نشان کرد: موضوع مهم در این زمینه این است که دبیر و معلم مواجهه مناسبی با پرسش و جستجوگری دانش آموز داشته باشد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.