تحلیلگران صهیونیست: ارتش احتمالا به زودی عملیات زمینی در غزه را متوقف کند

تحلیلگران صهیونیست می‌گویند که رژیم اشغالگر بدون دستیابی به اهداف تعیین شده توسط دولت این رژیم به رهبری بنیامین نتانیاهو شروع به آماده کردن افکار عمومی در اراضی اشغالی برای توقف تجاوزات وحشیانه به نوار غزه کرده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از روزنامه رأی الیوم، آموس هارئیل، تحلیلگر امور نظامی روزنامه عبری هاآرتص، با بیان اینکه ارتش ممکن است به زودی عملیات زمینی را بدون دستیابی به اهداف خود و در رأس آن نابودی حماس متوقف کند، گفت: مقاومت فلسطین تا این لحظه حدود ۹۰ افسر و سرباز را از زمان آغاز حمله زمینی کشته است.

همچنین یکی از دلایل مهم توقف احتمالی جنگ کاهش چشمگیر رشد اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ و جذب صدها هزار سرباز ذخیره ارتش است. این اولین بار در تاریخ دولت اشغالگر است که این تعداد سرباز ذخیره برای جنگ فرا خوانده شدند. آن‌ها شغل خود را ترک کرده‌اند تا به جنگ بپیوندند.

در همین راستا روز جمعه، روزنامه عبری هاآرتص به نقل از منابع آگاه نظامی و امنیتی در تل‌آویو نوشت که مشکل اصلی ارتش اشغالگر در مسئله پیشروی آن نیست، بلکه در تلاش برای اعمال کنترل عملیاتی و پس از آن تلاش‌های بسیار زیاد برای پاکسازی منطقه است.

این منابع اشاره کردند که صحبت درباره یک مأموریت پیچیده و کند است که انجام آن در یک دوره زمانی مشخص غیرممکن است.

علاوه بر این، ژنرال ذخیره تامر هایمن، رئیس سابق بخش اطلاعات ارتش  اشغالگر اسرائیل (امان) گفت که شکست حماس در  نوار غزه  هنوز دور از دسترس است.

هایمن در یک مقاله تحلیلی که در وبگاه کانال ۱۲ تلویزیون عبری منتشر شد، بر چالش‌ها به ویژه در جنوب نوار غزه تأکید کرد و گفت که این مسئله پیروزی سریع تل‌آویو بر حماس را تهدید می‌کند.

این ژنرال صهیونیست تاکید کرد: نتیجه گیری در حال حاضر این است که ما هنوز با دستیابی به این هدف فاصله داریم. در شمال نوار غزه کار زیادی وجود دارد، اما در جنوب به تازگی شروع کرده‌ایم.

ژنرال هایمن ادامه داد: نبرد در غزه پس از یک آرامش موقت از سر گرفته شد و چالش‌های پیش روی اسرائیل افزایش یافته است و دستاورد تاکتیکی که در دوره آینده ادامه خواهد یافت و تشدید خواهد شد باید به یک برنامه راهبردی جامع تبدیل شود.

وی ادامه داد: باید زمان بخریم، زیرا چاره دیگری نداریم و جایگاه بازدارندگی و امنیت ما در خاورمیانه را تنها یک پیروزی قاطع تضمین می‌کند.

هایمن با توجه به گسترش عملیات زمینی در جنوب نوار غزه پس از آتش بس موقت، به تعدادی از چالش‌های پیش روی ارتش اشغالگر برای دستیابی به هدف اعلام شده خود یعنی از بین بردن جنبش حماس اشاره کرد.

وی توضیح داد که از جمله چالش‌های اصلی «چالش زمان و مکان، مدیریت جنگ و تلاش سیاسی و اتفاقات فردای جنگ است.»

هایمن در مورد چالش زمان و مکان مدعی شد: سه عنصر اصلی وجود دارد. یکی برچیدن حماس است. اگرچه این موضوع دقیقی نیست، اما می‌توان ۶۰ درصد از شاخه نظامی حماس (گردان‌های القسام) را نابود کرد.

نویسنده مقاله تاکید کرد: برای شکست مقاومت، دولت اشغالگر باید ۱۶ هنگ از ۲۴ هنگ حماس و فرماندهی ارشد نظامی به ویژه یحیی السنوار، رئیس حماس در غزه از بین ببرد. همچنین نابودی سیستم سری و راه‌های کنترل حماس در نوار غزه لازم است.

هایمن در مورد عملیات رژیم اشغالگر در جنوب نوار غزه گفت:«این پیچیده‌تر خواهد بود، زیرا این منطقه پرجمعیت است. حدود یک میلیون نفر دیگر از شمال به جنوب رفته‌اند و حدود دو میلیون نفر اکنون در منطقه‌ای حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع زندگی می‌کنند.»

وی ادامه داد: زمان حمله چالش دیگری را پیش روی جنگ قرار می‌دهد که با سه عنصر مشروعیت داخلی جامعه اسرائیل، حمایت مستمر آمریکا و زمان لازم برای مبارزه مرتبط است.

باید به این مسئله نیز اشاره کرد که که هفته گذشته، تحلیلگر ارشد اسرائیلی در روزنامه عبری هاآرتص، بنیامین نتانیاهو را پست‌ترین فرد شناخته شده در تاریخ یهود توصیف کرد. این تحلیلگر نتانیاهو را بیمار روانی و خودشیفته توصیف کرد.

بسیاری از صهیونیست‌ها نتانیاهو را مسؤول شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در مقابله با عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه اراضی اشغالی می‌دانند.

این درحالی است که امروز(شنبه)‌ نبردهای شدید بین مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر در شصت و چهارمین روز از جنگ غزه به ویژه در مناطق شهر خان یونس در جنوب و محله شجاعیه و اردوگاه جبالیا در شمال ادامه دارد. هواپیماها و توپخانه‌های اشغالگر به بمباران شدید محله‌های مسکونی شلوغ، در میان وضعیت فاجعه آمیز بهداشتی غزه ادامه می‌دهند. اشغالگران همچنین به حملات و تلاش برای نفوذ به سمت پروژه بیت لاهیا و اطراف بیمارستان العوده ادامه می‌دهند.

به گفته مقامات فلسطینی، تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت بیش از ۱۷ هزار نفر و زخمی شدن بیش از ۴۳ هزار نفر و آوارگی اکثر مردم غزه منجر شده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.