سید محمدمهدی میرزایی قمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی درباره نقش کیفیت سوخت در آلودگی هوای تهران اظهار کرد: یکی از پارامترهایی که در انتشار آلودگی هوای تهران نقش دارد، مسئله سوخت بوده که در بحث منابع متحرک و ثابت تأثیرگذار است.
وی افزود: وسایل نقلیه موتوری و منابع ثابت به دلیل فعالیتی که دارند از سوخت استفاده میکنند؛ با ورود به نیمه دوم سال این ابهام شکل میگیرد که نیروگاههای سطح شهر تهران از چه نوع سوختی استفاده میکنند و آیا این سوخت استاندارد است یا خیر.
میرزاییقمی ادامه داد: بر اساس مدلسازی انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اگر در منابع ثابت به جای سوخت گاز از سوخت مایع غیراستاندارد که به اصطلاح هایسولفور هستند استفاده شود، ما شاهد افزایش 11 برابری انتشار ذرات معلق خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: اگر بخواهیم به تفکیک سهم انتشار آلایندگی هر یک را ردهبندی کنیم بر اساس آمار سیاهه انتشار بخشی که بیشترین تأثیر را در انتشار ذرات معلق دارد مربوط به صنایع بوده که حدود 18.8 درصد در انتشار آلایندهها نقش دارد.
وی با اشاره به اهمیت سوخت در صنایع اظهار کرد: بحث سوخت در صنایع ما بسیار مهم است. بر اساس استاندار جهانی محتوای سولفور سوخت یورو چهاری که موظف به توزیع آن در سطح کلانشهرها هستند، باید حداکثر 50 پی پی ام باشد.
میرزاییقمی خاطرنشان کرد: اگر این 50 پی پی ام تبدیل به سوخت غیر استاندار شود، روی منابع متحرک هم تأثیر منفی میگذارد. مدلسازی این موضوع نیز به صورت جداگانه در شرکت کنترل کیفیت انجام شده است که اگر جای سوخت استاندارد از سوخت غیر استاندارد برای منابع متحرک استفاده کنیم چه تاثیری روی میزان آلودگی هوای تهران میگذارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس مدلسازی صورت گرفته در بحث آلایندههای گازی (که ما این موضوع را به صورت عکس بررسی کردیم) شاهد کاهش 36 درصدی انتشار آلودگی و بر روی بحث ذرات معلق نیز شاهد کاهش 1.5 درصدی خواهیم بود. اگر تمام وسایل نقلیه از سوخت استاندارد استفاده کنند به این نتیجه خواهیم رسید.
وی درباره شائبه مازوتسوزی در نیروگاههای تهران بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست استان تهران تمام مخازن مازوت در سطح شهر تهران پلمب شده و به هیچ وجه از مازوت استفاده نمیشود، اما بحث این است که حتما سوخت مایعی که استفاده میشود باید استاندارد باشد. در این خصوص چون ما تکلیفی نداریم اندازهگیری خاصی انجام نشده است.
میرزاییقمی ادامه داد: بررسی کیفیت سوخت بر عهده سازمان ملی استاندارد و حفاظت از محیط زیست است. این سوخت مایعی که به نیروگاه ها تزریق میشود حتما باید استاندارد باشد. گازوئیلی هم با محتوای سولفور بالا داریم که به جهت کارکردی مانند مازوت عمل میکند؛ بنابراین عملاً اسمشان گازوئیل است اما به جهت عملکردی تفاوتی با مازوت ندارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: باید مراقبات انجام بگیرد. قطع به یقین بر اساس اعلام سازمان محیط زیست از مازوت استفاده نمیشود اما سوخت مایعی که در نیروگاهها استفاده میشود باید مورد بررسی قرار بگیرد تا دارای محتوای سولفور پایین باشد و استاندارد یورو چهار داشته باشد.
انتهای پیام/