مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، ضمن اشاره به ضرورت توسعه خودروهای برقی و اینکه اکنون وقت به ثمر نشستن سالها تلاش در خصوص برقیسازی صنعت خودرو و بهرهمندی بازار از آن رسیده، گفت: واردات خودروهای برقی زمینهساز فرهنگسازی و آشنایی بازار برای آغاز راه است.
طبق گفتوگویی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار خبرآنی، قرار داد، عبدالله توکلیلاهیجانی در ادامه اظهارات خود پیرامون ضرورت توسعه خودروهای برقی در کشور و تاکید بر تدوین و اجرای طرحی نو برای صنعت خودرو با تکیه بر دانش بنیان شدن این صنعت، در رابطه با تامین زیرساختها و فرهنگسازی استفاده از خودروهای برقی، اظهار کرد: در مدیریت فناوری از اصطلاحی به نام TRL یا سطح آمادگی یک فناوری (Technology Readiness Leve) برای ورود به عرصه تجاری استفاده میشود که در حقیقت به مسیر بلوغی اشاره دارد که فناوری از دانش پایه تا دانش کاربردی و ساخت نمونه و نهایتاً صحهگذاری برای عرضه به بازار را طی میکند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خاطر نشان کرد: به عقیده بنده، تلاشهایی که بهویژه در یک دهه اخیر در کشور برای ساخت خودروهای برقی آغاز شده است، در مسیر بلوغ برقیسازی خودرو در سطوح مختلفی قرار داشته ، بنابراین نمیتوان گفت که هدر رفته داشته است؛ بلکه در یک پیوستار مسیر تکاملی را طی کردهاند. اقداماتی که طی سالهای اخیر در حوزه زیرساختها توسط گروه مپنا انجام شده و سایر تلاشهای ارکان مختلف صنعتی کشور، به نظر میرسد که اکنون زمان مناسبی است تا با بهرهگیری از حضور وزیر صمت و تاکید وی بر این حوزه، ثمره مسیری که طی شده، در بازار عرضه شود و صنعت خودرو از پنجره فرصت فناوریهای نوین بهره گیرد تا با هم افزایی، مقیاس تولید و تکیه بر فناوریهای نوین، شاهد تحولی در صنعت خودروی کشور باشیم.
وی با بیان اینکه در صنعت خودروی کشور، محور اصلی برنامهریزیهای صورت گرفته، توسعه پلتفرمهای بومی و محصولات مبتنی بر آن (نظیر ریرا برقی، اطلس برقی، ایگل برقی و بصورت کلی خودروها و موتورسیکلتهای داخلی) است؛ گفت: واردات تنها میتواند زمینهساز فرهنگسازی و آشنایی بازار برای آغاز راه باشد. بر این اساس در وهله اول، برنامهریزیها، گسترش خودروهای برقی برای ناوگان حملونقل عمومی است.
در آینده نزدیک، پارکینگهای مختلف مستلزم دارا بودن شارژ برقیها هستند
این مقام مسئول ادامه داد: سرمایهگذاری ایجاد زیرساختها، میتواند توسط شهرداریها انجام شود؛ ضمن اینکه بایستی به موازات آن، بخش خصوصی و سرمایهگذاری آنها در ایجاد زیرساختها فعال شوند. لازم است بخش خصوصی، نظیر فروشگاههای بزرگ، کارخانههای اطراف کلانشهرها، پارکینگهای خصوصی، مجتمعهای تفریحی و اقامتی توجه داشته باشند که تقویت مشتریان آنها در آینده نیز مستلزم ایجاد زیرساختهای شارژ در محل پارکینگهای آنها است.
توکلیلاهیجانی تصریح کرد: البته باید دقت داشت که قرار نیست یکشبه تمام خودروها را برقی کنیم؛ این موضوع یک روند تدریجی همراه با رشد زیرساختهای مرتبط است؛ بنابراین به تدریج با ورود خودروهای برقی، قطعاً زیرساختهای لازم و فرهنگ آن نیز ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه نیاز به آموزش نیز ضروری است و بایستی با برنامهریزی، طرحها، اجرایی شوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در مورد ورود تاکسیهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی کشور نیز گفت: با توجه به وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها (بهویژه تهران)، ورود تاکسیهای برقی در اولویت این شهر قرار گرفت؛ بالغ بر چهار ماه است که این موضوع با جدیت درحال پیگیری است. وزارتخانههای نیرو، نفت، راهوشهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین شهرداری تهران، مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیطزیست و سایر سازمانهای مرتبط با محوریت وزارت صمت برای اجرایی کردن این طرح همکاری کرده و گردهمایی تخصصی نیز با حضور شهرداران سایر کلانشهرها برای تسری این برنامه داشتهایم.
وی ضمن اشاره به اینکه خودروسازان نیز به مشارکت در ایجاد خطوط تاکسیرانی سوق داده شدهاند، گفت: این اقدام، میتواند باعث شتاب توسعه فرصتهای فناورانه نظیر برقیسازی و اتصالپذیری در جامعه شود؛ بهعلاوه اینکه اتصالپذیری در صنعت خودرو، میتواند فرصتهای جدیدی را در گسترش خدمات مرتبط و کسب و کارهای جدید ایجاد کند.
این مقام صنعتی، تاکید کرد: نکته حائز اهمیت حرکت تحولی است که در وزارت صمت آغاز شده و نیاز است که همه در تقویت و تداوم آن بکوشیم.
انتهای پیام