احتمال کاهش بیشتر تولید ائتلاف اوپک پلاس در سال آینده میلادی

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از رویترز، برخی تحلیلگران عقیده دارند اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس به دنبال کاهش 15 درصدی قیمت نفت خام برنت نسبت به اوج ماه سپتامبر،کاهش تولید فعلی خود را در سال آینده میلادی ادامه می‌دهند یا بر حجم آن می‌افزایند.

اوپک پلاس در اجلاس آینده این ائتلاف در 26 نوامبر در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

کاهش قیمت نفت در شرایطی اتفاق افتاده که کاهش تولید ائتلاف اپوک پلاس باعث کمبود عرضه در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی شده و ترس از اختلال بیشتر در عرضه به خاطر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه هم وجود دارد.‌ سرمایه‌گذاران همچنین نگران عرضه فزاینده کشورهای غیر عضو اوپک و همچنین کاهش تقاضا در اقتصادهای بزرگ هستند. 

عربستان، روسیه و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس از اواخر 2022 تولید خود را 5 میلیون بشکه در روز پایین آورده‌اند که حدود 5 درصد از تقاضای روزانه جهان را تشکیل می‌دهد.

عربستان اولین بار کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در ماه ژوئیه اعلام و بعد آن را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کرد. این کاهش تولید علاوه بر طرح کاهش تولید اوپک پلاس است.

گلدمن ساکس

«ما عقیده داریم اوپک با افزایش قدرت قیمت گذاری خود قیمت نفت برنت را بین 80 تا 100 دلار در هر بشکه نگه می‌دارد. با اینکه عرضه کشورهای غیر اوپک یا کاهش تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد، اما پیش بینی می‌شود قیمت نفت نزدیک به 80 دلار در هر بشکه باقی بماند».

جی‌پی‌مورگان

«ما پیش‌بینی می‌کنیم اوپک در اجلاس آینده کاهش تولید فعلی خود را ثابت نگه دارد.‌ اما عربستان انعطاف پذیری بیشتری برای پایین آوردن بیشتر تولید خود در صورت لزوم دارد. البته احتمال کاهش یک میلیون بشکه تولید این ائتلاف را به خاطر ضعف تقاضا در نیمه اول سال آینده میلادی به خاطر رکود احتمالی در اقتصادهای پیشرفته رد نمی‌کنیم».

انرژی اسپکتس

«عربستان و روسیه هنوز مشخص نکرده‌اند آیا کاهش تولید داوطلبانه خود را در سال آینده میلادی هم ادامه خواهد داد خواهند داد یا نه. اما انتظار داریم به خاطر پایین نگه داشتن سطح ذخایر نفتی این کار را انجام دهند».

انتهای پیام/47

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.