به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری با رسانهها درباره توسعه و تجهیز هنرستانها گفت: 50 درصد دانشآموزان دوره متوسطه باید به هنرستانها بروند و این الزام برنامه توسعه است، هنرستانها باید به تجهیزات آموزشی مجهز شوند اما اگر با ظرفیت موجود این کار را انجام دهیم، دشوار و زمانبر است.
وی افزود: استفاده از برون سپاری هنرستانها به حوزه صنعت در کنار تجهیز آنها مدنظر است و امسال این موضوع در دستور کار است، در بودجه 1403 و برنامه هفتم نیز اعتباراتی را پیش بینی کردهایم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تالیف کتابهای درسی براساس جنسیت دانشآموزان بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش درباره این موضوع به تفصیل توصیح داد اما اینکه محتوای برخی دروس ویژه دانش آموزان دختر و پسر باشد ناظر به دروس خاص مانند دینی،احکام و مهارت اجتماعی و شهروندی است. باید از طریق آموزش، مهارتهای خاص را در دلنشآموزان دختر و پسر تقویت کنیم و بخشی مربوط به احکام دینی است که برای دانشآموزان دختر و پسر متفاوت است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کار خود را شروع کرده است و اینکه چقدر آمادگی داریم قطعا کامل نیست اما کار شروع شده است و در پایان برنامه اثرات مطلوب را مشاهده خواهیم کرد.
فرهادی ادامه داد: انتظار داریم خانوادهها که بر فرزندان خود حساس هستند در اینباره به ما کمک کنند و همانگونه که پارک های مخصوص بانوان ایجاد کردیم در فضای آموزشی نیز باید در شرایط مورد نیاز محیط مناسب برای دانش آموزان دختر و پسر ایجاد کنیم.
وی درباره مدارس ناایمن بیان کرد: اگر مدرسهای ناایمن باشد، دانشآموزی در آنجا مستقر نخواهیم کرد، در یک سال گذشته بیش از 30 هزار کلاس درس از نو ساخته شده یا مقاوم سازی شده است اما در برنامه هفتم باید مشابه برنامه پنجم تزریق مالی ویژه برای ساخت مدارس داشته باشیم اما اینکه بگوییم چه زمانی تخریب و نوسازی مدارس پایان میپذیرد باید بگوییم فرایند ادامه دار است و با گذشت زمان،بخشی از مدارس به نوسازی نیاز دارند، حداقل 20 تا 30 هزار کلاس باید سالانه تخریب، نوسازی و مقاوم سازی شوند. همچنین در برنامه هفتم توسعه این موضوع از طریق مولد سازی، همراهی خیران و اختصاص بودجه امکان پذیر است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی گفت: آنچه که نظارت بر مدارس غیردولتی تعیین شده عبارت از آموزش و پرورش رسمی است یعنی تدریس کتب، برگزاری امتحانات و تمام فعالیتهایی که در مدرسه دولتی انجام می شود در مدارس غیردولتی هم باید باشد اما مازاد بر این مانند سرویس یا اختصاص غذا از طریق توافق والدین و مدارس است. اگر در مدارس غیردولتی به لحاظ درسی یا فرهنگی مشکلی بود ابتدا به مدیر مدرسه بگویند و پس از آن به معاونتهای آموزشی و حوزه مدارس غیردولتی مناطق اطلاع دهند.
فرهادی با اشاره به اینکه صدای مردم را از طریق مناطق آموزش و پرورش میشنویم، گفت: فضای تخلف از مدارس ما به ویژه معلمان بسیار دور است و درصد کمی از مدارس اقدام به تخلف یا برخورد نامناسب میکنند در میان کارکنان دولت، آموزش و پرورش و مدیران مدارس به لحاظ بهره وری و تعامل با مردم بیشترین بهره وری دارند و والدین در گروههای مختلف فضای مجازی با معلمان فرزند خود در ارتباط هستند.اگر مشکلاتی ایجاد میشود اسم آن را ناهماهنگی میگذاریم تا برخورد نامناسب.
وی درباره توسعه مدارس غیردولتی عنوان کرد: در بحث توسعه مدارس غیردولتی مدنظر داریم تا مدارس ابتدایی در اولویت آخر و هنرستانها در اولویت نخست باشند اما چون هزینه هنرستانها زیاد است از آن استقبال نمیشود بنابراین در نظر داریم تا هنرستانها را از طریق ارتباط با اصناف و صنعت توسعه دهیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره استفاده از معلمان بازنشسته بیان کرد: در سالهای گذشته جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کاهش یافت و 80 هزار نفر ناتزاری در پذیرش دانشجو معلمان داشتیم از سوی دیگر اکنون بالاترین سطح بازنشستگی را در آموزش و پرورش داریم و این مسائل باعث کمبود معلم شد برای جبران کمبود معلم به سراغ چند موضوع باید میرفتیم از جمله اضافه تدریس معلمان شاغل،تدریس بازنشستگان و درخواست از معلمان برای به تاخیر انداختن بازنشستگی البته سن معلمان بازنشسته زیاد نیست و در 48 سالگی بازنشسته میشوند.
فرهادی ادامه داد: تشکر میکنم از 30 هزار معلمی که امسال میتوانستند بازنشسته شوند اما این کار را به تعویق انداختند تا بخشی از کلاسهای خالی را تکمیل کنیم، در اواخر شهریور با ارسال پیامک از آنها خواستیم تا بازنشستگی خود را به تعویق بیاندازند.
وی درباره مسائل پرورشی دانشآموزان گفت: تحت پوشش بردن دو تا سه میلیون دلنش آموز در برنامه های پرورشی، وضعیت مطلوب نیست و از بخشهای مختلف دولت تقاضا داریم برای افزایش کادر پرورشی به ما کمک کنند و مجوز استخدام 19 هزار نفر مشاور و مربی امور تربیتی را از سازمان اداری و استخدامی اخذ و به زودی آنها را استخدام خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چون اولویت پر کردن کلاسهای درس بود بسیاری از همکاران کیفیت بخشی به کمک آمدند تا بحران کمبود معلم را رفع کنیم،بیان کرد: باید کمبود مربی پرورشی را برطرف کنیم.
فرهادی در پاسخ به پرسش خبرآنی درباره آخرین وضعیت کمبود معلم گفت: بعد از آزمون دبیری اعلام کردیم که کلاس خالی نداریم اما بدین معنا نیست که به طور موردی مشکلی برای ما ایجاد نشود، اکنون یک میلیون معلم در مدارس هستند و برخی معلمان زن در وسط سال تحصیلی زایمان دارند و باید 9 ماه به مرخصی بروند در اینجا معلم تغییر میکند و تمام مسائل پیش بینی نشده ممکن است باعث شود به صورت موردی چند روز کلاس درس بدون معلم باشد و سریع جایگزین خواهد شد و اکنون کلاس بدون معلم نداریم.
کمبود معلم داریم اما کلاس خالی نداریم
وی افزود: البته کمبود معلم را تایید میکنیم اما خالی بودن کلاسهای درس را قبول نداریم، اینکه از معلمان میخواهیم بازنشستگی خود را به تعویق بیاندازند یا از معلمان بازنشسته و دانشجو معلمان برای تدریس دعوت میکنیم به معنای کمبود معلم است.
200 هزار کمبود معلم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 200 هزار کمبود معلم داریم، افزود: بخشی از کمبود معلم از طریق تدریس 32 هزار نفر از معلمان بازنشسته، 84 هزار نفر از طریق اضافه تدریس معلمان شاغل و 30 هزار نفر ادامه خدمت معلمان در آستانه بازنشستگی تأمین شد.
فرهادی ادامه داد: با بیش از 16 میلیون دانشآموز این موارد طبیعی است و معلمان هم ممکن است همانند سایر اقشار جامعه دچار مشکلاتی شوند و به کلاس درس نیایند، معلمان چیزی به نام مرخصی اداری ندارند و اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید،کلاس درس در آن روز بدون معلم میماند و اخباری که به دست ما درباره کلاسهای درس بدون معلم از سوی والدین رسیده است از جنس همین مسائل است.
مذاکره برای پرداخت حقالتدیسها هر دو ماه یکبار
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرآنی درباره پرداخت منظم حق التدریس معلمان و تاثیر آن در جبران کمبود معلم به صورت کوتاه مدت گفت: حق التدریس مانند اضافه کار کارمندان است و اگر به موقع پرداخت شود انگیزه معلمان برای اضافه تدریس اضافه میشود و کمتر کمبود معلم خواهیم داشت امسال برنامه ریزی کردیم با تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هر دو ماه یکبار حق التدریس را پرداخت کنیم.
پای شیر به دبستانها باز میشود؟
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره سرانجام توزیع شیر در مدارس کشور بیان کرد: شیر در چند استان توزیع شده اما هنوز فراگیر نشده است و علت آن آمادگی شرکتهای تولید کننده برای ارائه شیر دانش آموزی است و به دلیل حساسیتی که داریم شرکتهایی که با مجوز وزارت بهداشت از نظر کیفیت در سطح a هستند با ما همراهی میکنند و تعداد آنها محدود است، هم اکنون قرارداد با شرکتها منعقد شده است و استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، شهرستانهای تهران، کهگیلویه و بویر احمد و کرمان آغاز شد و قرار بود 11 استان محروم در اولویت توزیع باشند تا به کل کشور توسعه یابد، پیش بینی این است تا پایان آبان شیر در سراسر کشور توزیع شود.
فرهادی بیان کرد: شرکتهای تولید کننده محدودیتهایی دارند از جمله اینکه شیر باید به تعداد دانشآموزان دوره ابتدایی که قابل توجه است، تولید شود و پس از آن باید به مدت 10 تا 12 روز در انبار بماند و تست شده و بعد توزیع شوند همچنین 2500 میلیارد تومان تا پایان سال 1402 برای توزیع شیر از محل هدفمندی یارانهها تأمین شده است.
انتهای پیام/