به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، سبحان نظری دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی با بیان اینکه گازوئیل با قیمت تقریبا صفر فروخته میشود و سهمی در کرایه حمل ندارد، اظهار کرد: فرض کنیم فردا بیدار شدیم دیدیم قیمت گازوئیل 2000 تومان شده است. چه اتفاقی برای کرایه حمل میافتد؟
وی ادامه داد: در حملونقل ریلی 14 تومان اضافه میشود، یعنی 600 تومان 614 تومان می شود. اما به قیمت حمل جادهای 84 تومان اضافه می شود یعنی 734 تومان. اگر نرخ گازوئیل 16 هزار تومان شود، یعنی تقریباً 32 سنت دلار. میدانیم در کشورهای اطراف 3 برابر این نرخ گازوئیل به فروش میرسد.
وی افزود: در این صورت کرایه حمل ریلی ناشی از گرانسازی ازوئیل 712 تومان افزایش مییابد یعنی تقریباً 17 درصد. کرایه حملونقل جادهای از 650 تومان فعلی به 1322 تومان افزایش مییابد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی به مثالی اشاره کرد و گفت: فرض کنیم در یک مسیر 1000 کیلومتری (سنگان-مبارکه) یک تن با کامیون 650 هزار تومان (قیمت کنونی گازوئیل)، اما در صورت افزایش نرخ گازوئیل به 16 هزار تومان کرایه یک میلیون و 300 هزار تومان می شود.
نظری بیان کرد: این نشان میدهد کممصرف بودن ریل را به رخ حملونقل جادهای میکشد. نتیجه گرانسازی قیمت سوخت چه میشود؟ اگر از قبل برای آن آماده نشده باشیم نتیجه این میشود که رانندگان به طرق مختلف درخواست افزایش قیمت میکنند. میدانیم که اعتصاب یکی از روشهای رایج فشار رانندگان به صاحبان بار در کل دنیاست. نتیجه این میشود که پس از مدتی صاحبان بار بپذیرند افزایش کرایه.
وی تصریح کرد: الان صنعت ریلی 4 برابر مقدار بار کنونی حمل شده از طریق ریل، تقاضا برای حمل داریم، اما این ظرفیت در شبکه ریلی وجود دارد. در اصطلاح بار ریل پسند 4 برابر مقدار کنونی است.
وی به تعداد ناوگان مورد نیاز اشاره کرد و با بیان اینکه کمبود کنونی در شبکه ریلی، اظهار کرد: به خاطر نازپرورده بودن بخش حملونقل جادهای، بخش حمل و نقل ریلی نتوانسته خیلی نفس بکشد. حملونقل ریلی توجیهپذیری زیادی برای سرمایهگذاران نداشته است.
انتهای پیام/