طرح ۳ شکایت در مصر برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی، محاکمه رهبران آن و علیه پیمان کمپ دیوید

در پی استمرار حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنایات فجیع آن در حق غیرنظامیان، سه شکایت جداگانه علیه اعتبار پیمان کمپ دیوید، حضور سفیر رژیم صهیونیستی در خاک مصر و رهبران این رژیم ارائه شده و شاکیان، برگزاری همه‌پرسی درباره ابقا یا لغو کمپ دیوید، اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و محاکمه رهبران آن در دیوان کیفری بین‌الملل به عنوان مجرمان جنگی را خواستار شدند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت العربی الجدید، دادگاه اداری مصر سه شکایت را به هیات کمیساریای دولتی این کشور ارجاع داد که در آنها خواسته شده عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به اجرای یک همه‌پرسی مردمی درباره تداوم اعتبار پیمان کمپ دیوید و قرارداد صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی و نیز اخراج سفیر این رژیم از مصر و طرح شکایاتی بین‌المللی علیه اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ آن به عنوان مجرم جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی متعهد شود.

این دادگاه ۱۳ نوامبر جاری را تاریخ تنظیم گزارش هیات و ارائه آن به دادگاه در خصوص پرونده اول به شماره ۷۳۱۲ تعیین کرد.

این شکایت از سوی گروهی از چهره‌های سیاسی و آکادمیک مصر و بر اساس ماده ۱۵۷ قانون اساسی این کشور که به رئیس جمهور این اختیار را می‌دهد که در مسایل مربوط به منافع کشور فراخوان همه‌پرسی بدهد، ارائه شد.

همچنین این شکایت در نتیجه چالش‌هایی که حاکمیت مصر با آنها مواجه است از جمله طرح اسکان فلسطینی‌ها از نوار غزه در منطقه سیناء، تشدید اعتراضات علیه این پیمان از سوی گروه‌های مختلف مردم مصر و نیز حملات به پایگاه‌های مصری مطرح شد.

در این شکایت تاکید شده، پیمان کمپ دیوید و قرارداد صلح، سرنوشتی مقدرشده که اجتناب‌ناپذیر باشد، نبوده و به اندازه‌ای که رژیم صهیونیستی به متن آن احترام می‌گذارد، قداست ندارند و این دو به بازنگری نیاز دارند، آن هم نه از سوی حاکمیت مصر بلکه از سوی مردم این کشور که حق تعیین سرنوشت آن دو را دارند و آنها تعیین می‌کنند که آن دو را حفظ کنند و یا لغو، آنچه قطعی است هیچ حزب، گروه، اتحادیه و یا گروه اجتماعی نماینده مردم وجود ندارد که از زمان امضای این دو توافق تا الآن، روابط خود را با این رژیم عادی کرده باشد.

در پایان متن این شکایت نیز تاکید شده، «تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه و مردم فلسطین و مخالفت قاطع با آن، رهبران سیاسی را ملزم می‌کند موضعگیری در این خصوص را ارزیابی کرده و به نظر مردم از طریق یک همه‌پرسی که میان تداوم اجرای توافق‌ها و یا لغوشان به آنها اختیار می‌دهد، توجه کنند».

جمعی از چهره‌های سیاسی و در راس آنها تعدادی از سران و اعضای جنبش مدنی دموکرات همانند حمدین صباحی، کاندیدای سابق انتخابات سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ ریاست جمهوری مصر در جلسه روز دوشنبه برای پیوستن به این شکایت و حمایت از آن حضور داشتند و خواستار این شدند که به عنوان شهروندان مصری آسیب‌دیده جهت همبستگی در این شکایت مداخله کنند. 

شکایت دوم به شماره ۵۸۰۴ از سوی فهمی بهجت، رئیس سابق باشگاه افسران پلیس ارائه شد و در آن از السیسی خواسته شده سفیر رژیم صهیونیستی را از مصر اخراج کند.

در متن این شکایت آمده است، «جنگ رژیم اشغالگر اسرائیلی علیه نوار غزه که در آن مرتکب جنایات فجیعی شده، مستلزم قطع کامل روابط دیپلماتیک و سیاسی با رژیم اشغالگر اسرائیلی است و امتناع مقامات مصر و در راس آنها السیسی به عنوان رئیس جمهور و شخص خودش از انجام چنین اقداماتی، در واقع بر خلاف قوانین و قانون اساسی مصر است».

دادگاه اداری مصر تاریخ جلسه‌ای را برای ارائه گزارش در این خصوص تعیین نکرد که به معنای رد فوریت شکایت و عدم نیاز فوری به تصمیم‌گیری سریع در مورد آن است.

شکایت سوم به شماره ۵۶۰۳ از سوی یاسر احمد محمود، وکیل مدافع مصری مطرح شد و در آن از السیسی و سامح شکری، وزیر خارجه مصر خواسته شد شکایت بین‌المللی را علیه رهبران رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کنند.

در این شکایت اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم تعیین شدند تا در دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان مجرم جنگی معرفی شوند و اقداماتی که در قوانین بین‌المللی بابت ارتکاب جنایات جنگی در نوار غزه تعینن شده، در مورد آنها در پیش گرفته شود.

دادگاه اداری مصر برای این پرونده نیز جلسه ارائه گزارش تعیین نکرد که این هم به معنای رد فوریت آن و نبود نیاز فوری به تصمیم‌گیری سریع در مورد آن است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.