به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سیدمحسن دهنوی رییس فراکسیون اقتصاد دانشبنیان مجلس شورای اسلامی درحاشیه نمایشگاه بینالمللی نانو فناوری 1402 در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قانون جهش تولید دانشبنیان بیش از 1.5 سال از تصویب و ابلاغ قانون میگذرد و در خرداد سال 1401 ابلاغ شد.
دهنوی اظهار کرد: چند ماه طول کشید تا آییننامههای این قانون تصویب شود و امروز چند بند اصلی آن اجرایی شده است. یکی از مهمترین بندها استفاده از اعتبار مالیاتی بود که بدین وسیله صنایع بزرگ بتوانند در حوزه دانشبنیان تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری کنند که بخشی از آن اجرایی شده و بخشی از آن نیز اجرایی نشده است!
دهنوی ادامه داد: به عنوان مثال ما یکسری حمایتهایی از شرکتهای دانشبنیان در قانون دیده بودیم به عنوان مثال در حوزه تأمین مالی اعلام کردیم که به عنوان ضمانت نامههای تسهیلاتی که به شرکتها داده میشود، تسهیل شود. به عنوان مثال ضمانت نامههایی که صندوقهای پژوهش و فناوری ارایه میدهند را بانکها به عنوان وثیقه قبول کنند که این اتفاق رقم نخورده است!
رییس فراکسیون اقتصاد دانشبنیان مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه به علت کمکاری که در طول 2 سال گذشته توسط سیستم بانکی کشور در دولت گذشته و حتی دولت کنونی رخ داده است و سیستم بانک مرکزی کمترین همکاری را انجام داد و بانک مرکزی یکسال در حوزه تأمین مالی جلوی قانون جهش تولید دانشبنیان را گرفت! که این اتفاق ادامه پیدا کرد تا تیم مدیریتی بانک مرکزی تغییر کرد و در دوره جدید شاهد تحرک بیشتری هستیم.
وی با اشاره به اینکه در موضوع استقرار شرکتهای دانشبنیان در فضاهای شهری و پارکهای فناوری مزایایی درنظر گرفته بودیم، تأکید کرد: این مزایا امروز اجرایی شده است اما مهمترین بخشی که انتظار داشتیم و داریم در سال 1402 اجرایی شود بخش تأمین مالی بود. آقای فرزین رییس بانک مرکزی در همین زمینه قول مساعد دادند و ما نیز در مجلس از باب وظایف نظارتی کنترل میکنیم.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانشبنیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون جهش بعد از یک دهه از تصویب قانون سال 1389 تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که قانون به ویژه قوانین پایه بعد از چند سال تصویب شود بلکه قوانین بلندمدت هستند بلکه آییننامهها هستند که مورد بازبینی قرار میگیرند. اما حوزه دانشبنیانی به خاطر نوظهور بودن آن اقتضائات جدیدی دارد و این اقتضائات روز به روز در حال تغییر است و به همین خاطر فکر میکنیم شاید نیاز باشد که هر 10 سال قوانین ما مورد بازبینی مجدد قرار بگیرد.
دهنوی تأکید کرد: ما در حوزه قانونی هیچ خلأ قانونی نداریم و اشکال ما در اجرا است و بایستی قوانینی که امروز مصوب و اجرا شده است پیگیری کنیم تا به درستی و صحیح اجرایی شود.
وی گفت: مجلس به عنوان دستگاه نظارتی باید پیگیر باشد که در همین راستا جلسات نظارتی برگزار شده است که در همین راستا نشست نظارتی یک روزه گذاشتیم که همه دستگاهها در این جلسه گزارشهای خود را ارائه دادند. بعضی از دستگاهها از جمله وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، گمرک جلوتر از بقیه حرکت میکنند و از آنطرف سیستم بانکی و نظام بانکی عقبتر هستند که به آنها در قالب نامهنگاری تذکرات لازم داده شده است.
دهنوی با بیان اینکه تأمین اعتبارات مالی از هر دو طریق نظام بانکی و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام میشود، تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از ابزارهای تأمین مالی است اما مشکلی که این صندوق دارد آن است که سرمایه این صندوق عدد پایینی است که البته کارهایی در راستای افزایش سرمایه صندوق انجام شده است اما معتقد هستیم که نظام بانکی باید تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان را انجام دهد. امروز سایر بخشهای صنعتی کشور نیز از دو راه نظام بانکی و بازار سرمایه تأمین مالی میشود.
وی ادامه داد: ما در قانون جهش تولید دانشبنیان، ظرفیت بازار سرمایه را دیدهایم. یکی از حوزههایی که هنوز فعال نشده است شبکه بانکی باید به میدان بیاید و فقط با منابع صندوق نوآوری و شکوفایی قادر نخواهیم بود تمام نیاز مالی این زیستبوم را تأمین کنیم و باید سهم حوزه دانشبنیان از اقتصاد سهم قابل توجهی باشد که اینطور نیست.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانشبنیان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در موضوع قانون جهش تولید دانشبنیان ما فکر میکردیم که اگر آییننامههای آن مصوب و ابلاغ شود، 100 درصد بندهای آن اجرایی خواهد شد اما یکسری مشکلات بنیادین وجود دارد و اینطور نیست که مجری قصدی برای انجام آن نداشته باشد. به عنوان مثال ارزشگذاری دارائیهای نامشهود یک نقصی است، اینکه دارایی و ارزش افزوده شرکتهای دانشبنیان در بسیاری از مواقع، دارایی نامشهود است و در قالب مالکیت فکری است و ارزشگذاری آن محل چالش است.
وی با بیان اینکه ایران در حوزه تولید علم نانو در دنیا تا پایان 2022 دارای رتبه چهارم است، افزود: در حال حاضر این رتبه حفظ شده و در میان رتبه های چهارم و پنجم قرار داریم که جای تبریک و افتخار دارد.
وی افزود: درست است که هنوز برای کاربردی کردن این دانش باید مسیر طولانی را طی کنیم اما همین که در تولید علم جزو 5 کشور اول دنیا هستیم جای افتخار دارد.
دهنوی یادآور شد: گام اول کاربردی کردن دانش، تولید علم بوده و در گام دوم باید همه ابزارهای کشور در خدمت تجاری شدن و کاربردی شدن این علم قرار گیرد چرا که ما نمیتوانیم از دانشگاهها و پژوهشگران انتظار داشته باشیم که به تنهایی کل مسیر تولید دانش تا تجاریسازی را طی کند.
رییس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اتفاقی که در کشور رخ داده این است که دانشگاهها، پژوهشگران، نخبگان و فناوران نقش خود را در توسعه دانش خوب ایفا کردند لذا ما در تولید علم رتبه خوبی داریم ولی سایر ساختارهای ما مانند ساختارهای اقتصادی، شبکه بانکی، نظام تأمین مالی و ساختار صنعتی و تولیدی باید نقش خود را در توسعه فناوری ایفا کنند تا علم به تجاری سازی و کاربردی شدن وارد و در نهایت در زندگی و اقتصاد وارد شود و نقش خود را ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: در دوره معاونت علمی جدید و در دولت سیزدهم، برنامه مدون جدید عرضه و به عنوان معاونت علمی نیز عنوان "اقتصاد دانشبنیان" اضافه شد و با این اقدام مقرر است که دانش تبدیل به اقتصاد شود و آورده اقتصادی برای مردم داشته باشد و این همان چیزی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری،دولت و مجلس است.
وی با بیان اینکه ما در مجلس نیز با قانون جهش تولید دانشبنیان سعی کردیم ریل و مسیر را برای دولت باز کنیم، تاکید کرد: برای کاربردی شدن فناوری در زندگی مردم باید همگی تلاش کنیم و باید از رسانهها تشکر کرد که در این سال ها به ما کمک کردند و از آنها می خواهیم که درباره توسعه زیر ساخت های کشور مطالبه کنند تا از این طریق علم انباشته شده موجود در کشور به مرحله کاربرد برسد.
دهنوی با تاکید بر اینکه در این مسیر باید جایگاه تولید علم کشور را تثبیت کنیم و نباید اجازه دهیم این جایگاه را از دست دهیم، افزود: در عین حال باید این دانش را کاربردی و تجاری کنیم.
انتهای پیام/