خیرالله خادمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی در واکنش به ادعای مشاور دولت قبل در خصوص خطآهن همدان-سنندج، اظهار کرد:پروژه راهآهن تهران-همدان-سنندج به طول 420 کیلومتر در قالب یک ردیف اعتباری از سال 85 در برنامه کاری قرار گرفت.
وی ادامه داد: متعاقب آن از سمت سنندج ساخت قطعات یک و 3 و از سمت همدان به تهران نیز عملیات زیرسازی به صورت همزمان شروع شد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه مسیر ریلی تهران-همدان به طول 270 کیلومتر در اولویت اجرایی جهت اتصال از مرکز خطوط ریلی به همدان قرار داشت. بر این اساس طی سالهای 90 تا 96 ساخت این خطریلی در اولویت قرار گرفت و منابع اعتباری نیز برای اتمام خطآهن تهران به همدان هزینه شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اینکه سال 96 خطآهن تهران-همدان افتتاح شد، گفت: در همان سالها قطعه همدان به سنندج علی رغم فعالیت زیرسازی به دلیل نبود منابع مالی با روند بسیار کندی ادامه یافت. برخی سازههای نیمه کاره ساخته شده در آن بیانگر رها شدن پروژه در دولت قبل بود که البته در دولت سیزدهم تکمیل شده است.
خادمی بیان کرد: پس از افتتاح خطآهن تهران- همدان، فعالیت در محدوده همدان-سنندج با روند اعتباری کُند، آغاز شد چراکه در آن زمان نیز اولویت تکمیل پروژهها با خط آهن رشت و کرمانشاه بود.
وی با اشاره به اینکه در دولت قبل صرفا زیرسازی خطآهن همدان-سنندج انجام شد، اضافه کرد: در دولت قبل هیچ کدام از تقاطعهای غیرهمسطح پروژه ساخته نشده بود. در دولت سیزدهم 46 تقاطع غیرهمسطح در 150 کیلومتر خطآهن مذکور احداث شده که در نوع خود این حجم عملیات بینظیر بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه هیچکدام از ایستگاههای بین راهی خطآهن همدان-سنندج در دولت قبل ساخته نشده بود، اظهار کرد: علاوه بر این 30 کیلومتر خطوط ایستگاهی پروژه ساخته نشده بود. جوشکاری، بالاست ریزی در 3 مرحله، رلواژ در سه مرحله برای رسیدن به سرعت سیر قطار در طرح، ایستگاههای بین راهی و تکمیل ایستگاه سنندج همراه با ساختمانهای صنعتی و محوطهسازی انجام نشده بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام این کارها به همراه ساخت ساختمانهای مورد نیاز (پلیس و...) در دولت سیزدهم اجرایی شده است، تصریح کرد: نصب 108 سوزن در مسیر، فیبر نوری، ایمنسازی، سیستمهای ارتباطی، انتقال دیتا و... نیز تمام طی 2 سال اخیر اجرایی شده است.
خادمی یادآور شد: در انتهای دولت قبل حدود 500 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران از جمله بدهی سنگین به ذوب آهن اصفهان (400 میلیارد تومان بابت دریافت ریل قرضی) داشتیم که باعث توقف تکمیل پروژه در دولت قبل شده بود.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی بود که در دور اول سفر هیئت دولت سیزدهم به استان کردستان مقرر شد با تخصیص 1200 میلیارد تومان اعتبار ضمن پرداخت بخشی از مطالبات کارهای نیمه تمام ذکر شده در خطآهن همدان-سنندج به اتمام برسد.
وی با بیان" با اقدامات دولت سیزدهم امروز شاهد بهرهبرداری از خطآهن همدان-سنندج هستیم" در خصوص اظهارات یکی از مشاوران دولت قبل، گفت: به نظر میرسد کسی که این موضوع را مطرح کرده هم از آخرین روند اطلاع نداشته و هم اینکه از نحوه احداث خطوط ریلی بی اطلاع بوده است. ادعای فرد مذکور درباره ساخت خط آهن همدان-سنندج غیرکارشناسی است.
انتهای پیام/