به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محسن هرمزی؛ سرپرست شرکت راهآهن شهری تهران و حومه درباره آخرین وضعیت آمادهسازی فاز نخست پروژه پایانه جدید شرق اظهار کرد: پروژه احداث پایانه جدید شرق پس از مدتها بلاتکلیفی، از تیرماه سال جاری مجدداً فعال و عملیات اجرایی مربوط به تکمیل و راهاندازی آن، در 3 فاز اجرایی به شرکت مترو تهران واگذار شد؛ اکنون فاز نخست این پروژه شامل بهرهبرداری از ترمینال مسافری در 3 طبقه، تکمیل محوطهسازی، جادههای دسترسی و معابر، نصب تجهیزات ویژه، احداث ساختمانهای آتشنشانی، اورژانس و پلیس به همراه خوابگاه رانندگان، در صورت تامین به موقع منابع مالی، تا قبل از پایان سال جاری این پایانه افتتاح خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر اقدامات متعدد و متنوعی در جبهههای کاری مختلف پروژه مذکور صورت میپذیرد که از جمله مهمترین آنها میتوان به احداث جادههای دسترسی، اصلاح کانال جمعآوری آبهای سطحی، رفع نواقص و تکمیل سیستم موتورخانه، انجام کارهای باقیمانده تأسیسات برقی و مکانیکی، تامین تجهیزات ویژه از قبیل پله برقی، آسانسور، چیلر، سیستمهای مخابراتی، اجرای سیستم روشنایی سالن اصلی و محوطه پیرامونی، اصلاح نمای دیوارهای پیرامونی و بهسازی طرح معماری به همراه اجرای اتاق ها و سالنهای مورد نیاز در طبقه زیرزمین اشاره کرد.
همچنین تعویض قطعات فرسوده و شیشههای شکسته سالنهای مسافری در کنار اصلاح هندسی معابر، تکمیل نازککاری و اصلاح سنگهای کف و دیوار سالن اصلی در طبقات اول و دوم را نیز باید به عملیات اجرایی در حال انجام این پروژه اضافه کرد.
به گزارش خبرآنی، پایانه جدید شرق یکی از زیرساختهای مهم و تاثیرگذار شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت به شمار میآید که متأسفانه در سالهای گذشته به حال خود نیمهتمام رها شده بود، بطوریکه امروز عملاً حدود 20 درصد افت پیشرفت فیزیکی (استهلاک) شامل حال پایانه شده است.
اما از آنجایی که قرار است برای سهولت دسترسی به پایانه جدید شرق، پروژه توسعه شرقی خط 2 مترو با 4 و نیم کیلومتر طول و 2 ایستگاه نیز آغاز و به ثمر بنشیند، مراحل آمادهسازی پایانه مذکور اعم از عملیات باقیمانده عمرانی و همچنین اقدامات تجهیزاتی آن به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه واگذار شد تا در 3 فاز، پایانه را تکمیل و تحویل شهروندان دهد.
فاز نخست عملیات منتج به راهاندازی پایانه جدید شرق حدود 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و عمده مخارج مربوط به آمادهسازی این پایانه شامل هزینههای تامین، نصب و راهاندازی تأسیسات و تجهیزات آن است.
از کل مبلغ مورد نیاز 300 میلیارد تومان از محل سرمایهگذاری و ردیفهای بودجه شهرداری تهران برای این پروژه بودجه در نظر گرفته شده است و باقی هزینه از محل تبصرههای بودجه و از طریق تهاتر با پیمانکاران تأمین خواهد شد.
پایانه جدید شرق نه تنها باعث آزادسازی اراضی پایانه شرق کنونی (انتهای خیابان دماوند) و رفع گره ترافیکی این محدوده از پایتخت میشود بلکه شرایط بهتری برای مسافران بین شهری و خصوصاً کسانی که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور را دارند، فراهم میسازد تا از یک پایانه مجهز و با امکانات بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/