مراجعه 400000 موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی در سال جاری!

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، هرگاه صحبت از آلودگی هوای تهران می‌شود، با وجود اینکه عوامل متعددی در بروز این معضل دیرینه نقش دارند اما بیش از هر چیزی انگشت اتهام به سمت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده نشانه می‌رود چراکه سهم بیشتری در تولید آن دارند. 

در این بین موتورسیکلت‌های فرسوده سهم بالاتری در تولید آلودگی هوا دارند و گزارش‌های متعدد حاکی از این است که  بیش از 10 درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود 5 تا 7 برابر یک خودروی یورو 4 آلایندگی ایجاد می‌کنند.

طبق آمار در سال 96 یک‌میلیون و 500 هزار موتورسیکلت فرسوده وجود داشت که این رقم در سال 1401 به 2 میلیون موتورسیکلت رسید و در سال جاری به 2 میلیون و 400 هزار دستگاه خواهد رسید و مراجعه آنها به مراکز معاینه فنی برای رفع مشکلات برای دریافت برگه معاینه فنی ضروری است اما از میان حدود 5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران، رقم قابل توجهی از دارندگان این وسیله خود را ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی نمی‌دانند. 

این در حالی است که برابر با ماده 2 قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است؛ دارندگان وسایل نقلیه موتوری( بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دوره‌ای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند همچنین طبق ماده 5 قانون معاینه فنی که موتورسیکلت نیز در آن قید شده، دوره‌های معاینه فنی این وسیله نقلیه یکساله است اما آمارهای موجود حاکی از عدم نظارت بر اجرای این قانون است زیرا علی‌رغم وجود 11 خط معاینه فنی در تهران که 500 هزار ظرفیت سالانه دارند، در سال جاری فقط 400 دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند!

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.