به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علیرضا زاکانی در حاشیه حضور در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» با بیان اینکه براساس قانون قرار بود 1050 دستگاه از 2000 دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران شود، اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که امروز موفق شدیم قرارداد 630 دستگاه واگن برای متروی تهران را که از هفت سال پیش معطل مانده بود، عملیاتی کنیم.
افزایش 25 درصدی قرارداد 630 دستگاه واگن
زاکانی افزود: توفیقات بسیار زیاد دیگری نیز حاصل شد؛ از جمله اینکه با 25درصد افزایش این قرارداد تعداد واگنها به 791 دستگاه رسید. در مرحله دوم نیز برای 259 واگن دیگر با طرف چینی تفاهم کلی صورت پذیرفت. به این ترتیب میتوان امیدوار بود که قدرالسهم تهران آنچه که در برنامه ششم مقرر شده بود یعنی 1050 دستگاه تکمیل شود.
شهردار پایتخت درباره مدت زمان این قرارداد، اظهار کرد: راه برای تأمین این تعداد واگن برای شهر تهران تا 5 سال آینده فراهم شد. تهیه و تأمین 113 دستگاه واگن نیز با مجموعههای داخلی قرارداد شده که امیدواریم با اضافه شدن این تعداد، میزان واگنهای جدید شهر تهران به 1163 دستگاه برسد. یعنی ظرفیت فعلی ناوگان متروی تهران دو برابر میشود.
مرتفع شدن مهمترین گلوگاه جابجایی مسافر در مترو تهران
زاکانی تصریح کرد: نتیجه محتوم دو برابر شدن ظرفیت واگنها، طبیعتا افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است. امیدواریم به این ترتیب سقف جابجایی مسافر افزایش یابد. در نهایت به لطف الهی مهمترین گلوگاه جابجایی مسافر از طریق شبکه زیرزمینی که همانا «کمبود واگن» بود، با اجرایی شدن این قرارداد مرتفع شد.
شهردار تهران همچنین با تاکید بر اینکه نباید تلاش دولت خدمتگزار را در عملیاتی شدن این قرارداد فراموش کرد؛ گفت: پیشپرداخت قرارداد توسط دولت فراهم و پرداخت شده است.
وی موضوع مهم دیگر این قرارداد را «انتقال تکنولوژی» خواند و اظهار کرد: از همان ابتدا «کیفیت»، «سرعت»، «امنیت» و «انتقال تکنولوژی» در هر قرارداد حوزه حملونقل مورد تأکید بود. از این رو قرارداد جاری ساخت 791 دستگاه واگن نیز با انتقال تکنولوژی همراه است؛ به این ترتیب قدرالسهم شرکت واگنسازی متروی تهران که هماکنون زیر 30درصد است، به حدود 55 درصد در ساخت هر دستگاه واگن خواهد رسید. تلاش کردیم بخشهای مؤثر تکنولوژی ساخت هر واگن به داخل منتقل شود.
ورود ایران به باشگاه بوژیسازان جهان
زاکانی ادامه داد: با انتقال تکنولوژی توانمندیهای تولید داخلی تقریباً دو برابر شده که مایه افتخاری برای جمهوری اسلامی است. در قالب همین قرارداد، ساخت و انتقال تکنولوژی 840 دستگاه بوژی نیز عملیاتی خواهد شد. با انتقال تکنولوژی ساخت بوژی (کِشنده و سیستم تعلیق) ما عملاً وارد باشگاه بوژیسازان جهان خواهیم شد.
شهردار پایتخت با پرداختن به سومین نکته سوم حائز اهمیت در این قرارداد تصریح کرد: تخفیفی معادل بیش از 400 میلیارد تومان برای انتقال تکنولوژی با مباحثی که صورت گرفت، از طرف چینی اخذ شد و در واقع قیمت کاهش یافت.
کاهش زمان تحویل واگنها
زاکانی همچنین یکی از دستاوردهای مهم دیگر این قرارداد را مذاکره درباره «زمان تحویل» واگنها دانست و افزود: پس از بحث و گفتوگوی فراوان، طرف چینی پذیرفت تا مدت زمان 23 ماهه پیشبینی شده در قرارداد اولیه برای تحویل اولین سری واگنها را به حدود یک سال کاهش دهد تا انشالله از اواخر سال آینده شاهد ورود اولین سری قطارهای جدید باشیم.
افزایش تعداد واگنها و ظرفیت جابجایی مسافر
وی افزود: افزایش تعداد واگنها و به تبع آن افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مهمترین دستاورد این قرارداد است. ظرف 5 سال آینده تعداد واگنهای متروی تهران، عملاً دو برابر خواهد شد. به موازات ظرفیت مسیرهای تونلی هم با توسعه خطوط (خط 8 تا 11) افزایش خواهد یافت. به این ترتیب اتفاق مبارکی برای شهروندان تهرانی رقم میخورد.
انجام تفاهمات برای تولید قطارهای پُرسرعت
شهردار تهران گفت: تاکید بر قرارداد 113 دستگاهی با طرفهای داخلی نیز باعث خواهد شد تا از حداکثر توان ملی استفاده کرده و شاهد یک جهش تکنولوژی در این راستا باشیم. به علاوه از خط تولید قطارهای پُرسرعت نیز بازدید کردیم. این موضوع نیز میتواند برای کشور مایه امید باشد. امیدواریم با تفاهمات صورتگرفته و توسعه خطوط پُرسرعت هم نیازهای کشور مرتفع شود و هم سطح رفاه و آسایش شهروندان افزایش یابد. البته این تکنولوژی در مسیرهای بین شهری استفاده خواهد شد. امیدوار هستیم در قالب تفاهمات دولت خدمتگزار شاهد پیشرفت روزانه کشورمان باشیم.
انتهای پیام/