در آسیا کشوری اقدامات رژیم صهیونیستی را تایید نمی‌کند

هیچ پایتخت بزرگی در آسیا عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی را با «اقدامات تروریستی» آنگونه که غربی‌ها مدعی هستند، مرتبط نکرده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از لزکو، اگرچه کشورهای غربی عملیات اخیر حماس را قاطعانه محکوم کرده و همبستگی خود را با «اسرائیل» نشان داده‌اند، اما پایتخت‌های بزرگ آسیایی در شرق این قاره در این زمینه با غربی‌ها همراه نشده و از جانبداری در مناقشه‌ای که در حال بزرگ شدن در منطقه است، خودداری می‌کنند.

کشورهای شرق آسیا که به طور سنتی ارتباط کمی با موضوع فلسطین دارند، نمی‌خواهند با کشورهای عربی درگیر شوند. حتی در دموکراسی‌هایی همانند ژاپن فومیو کیشیدا، نخست وزیر محافظه کار این کشور گفته که عمیقاً از تعداد قربانیان در غزه نگران است. هم‌چنین هیچ یک از وزرا یا دیپلمات‌های ژاپنی هم نخواسته‌اند عملیات حماس را با «تروریسم» (همانند آنچه غربی‌ها می‌گویند) مرتبط بدانند.

این کشور همچنین بیانیه بسیار شدیداللحن منتشر شده توسط واشنگتن، پاریس، رم و برلین را برای محکوم کردن این جنبش فلسطین امضا نکرد.

برای توکیو، مهم است که با کشورهای عربی که طرفدار فلسطین هستند، مخالفت نکند. آکیکو یوشیوکا، متخصص خاورمیانه توضیح می‌دهد که این مسئله نشان دادن بی‌طرفی است. افکار عمومی ژاپن حتی به طور کلی طرفدار فلسطین هستند.

ژاپن که بیش از ۹۰ درصد نفت و بیش از ۳۰ درصد گاز طبیعی خود را از خاورمیانه وارد می‌کند، بیش از هر چیز به دنبال حفظ امنیت انرژی خود است.

کریستوفر لامونت، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه بین‌المللی توکیو، تأیید می‌کند: «توکیو می‌خواهد از درگیری‌های سیاسی در منطقه، که برای تأمین منابع خود به آن وابسته است، فاصله بگیرد».

کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز با احساس نگرانی بیشتر از تنش‌های منطقه‌ای خود، به ویژه در اطراف دریای چین جنوبی، از اتخاذ موضع در یک درگیری دور و پیچیده خودداری می‌کنند. اکثر کشورهای آسیای جنوب شرقی - مانند تایلند - کم سخن می‌گویند یا بی طرفی خود را حفظ می‌کنند.

فقط جاکارتا و کوالالامپور جرأت دارند موضع بگیرند و همبستگی خود را با فلسطینی‌ها نشان دهند. اندونزی که ۸۷ درصد از ۲۷۴ میلیون نفر جمعیت آن مسلمان هستند، از جامعه بین‌المللی خواست تا ریشه مناقشه، یعنی اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را فورا حل کند.

در مالزی که ۶۳ درصد از جمعیت آن مسلمان هستند، احمد زاهد حمیدی، معاون نخست وزیر مالزی، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از اقدامات خشونت آمیز جلوگیری کند به ویژه که قدرت‌های غربی نسبت به اقدامات «اسرائیل» علیه مردم فلسطین بی‌تفاوت هستند. در بحران اوکراین، غرب با عجله حمایت خود را از کی‌یف ارائه کرد. این مقام که از برقراری روابط دیپلماتیک کشورش با رژیم صهیونیستی امتناع می‌کند، گفت: متأسفانه وقتی صحبت از فلسطین می‌شود، این موضوع کاملاً نادیده گرفته می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.