تکمیل کریدور ساحلی جنوب 13 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، محمدرضا کدخدازاده با یادآوری این‌که توسعه راهگذر و کریدور 1850 کیلومتری جنوب کشور که از شلمچه آغاز و به مرز گوادر در سیستان و بلوچستان می‌رسد یکی از مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای کشور است، اظهار کرد: این کریدور از 4 استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور می‌کند.

وی ادامه داد: ساخت این کریدور از سال 95 آغاز شده و جزو اولویت‌ها و برنامه‌های شرکت ساخت است. در این خصوص مذاکراتی صرفاً برای سواحل و پسکرانه منطقه مکران با دبیرخانه توسعه مکران به عنوان متولی توسعه این مسیر، وزارت نفت برای استقرار صنایع مهم نفتی و پتروشیمی، منطقه آزاد چابهار و اخیرا نیز با سازمان برنامه و بودجه در خصوص وظایف سازمان بنادر انجام شده است.

وی با اعلام اینکه این مسیر کریدوری برای تکمیل 13 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، افزود: این در حالی است که در بودجه امسال فقط 500 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه اضافه کرد: با توجه به اینکه توسعه این کریدور و برنامه‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست رایزنی‌هایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل  این طرح در بخش‌های حمل و نقلی به ویژه حمل و نقل جاده‌ای در حال انجام است. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص توسعه بنادر و بهره‌مندی از راه‌ها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد.

کدخدازاده  با اعلام اینکه در راهگذار جنوب کشور در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ٢� �   کیلومتر راه افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، توضیح داد: هم‌اکنون یکهزار و ٢5� کیلومتر اعم از راه اصلی و چهارخطه از این مسیر یکهزار و 850 کیلومتری در 4 استان کشور تکمیل شده است. در استان‌های  خوزستان و بوشهر عمده پروژه‌های چهار خطه کریدور مذکور پایان یافته و پیش بینی می‌شود تاخرداد ماه سال ١4� ٣ باقیمانده آن‌ها نیز به بهره برداری برسد. 

وی یادآور شد: در غرب هرمزگان در حد ارتقا به راه‌های اصلی تکمیل شده و در حال تبدیل آنها به چهارخطه هستیم که در این خصوص در مسیر به طول ٨٣� کیلومتری در استان هرمزگان 4� � کیلومتر چهارخطه باقیمانده است و 4٣� کیلومتر چهارخطه انجام شده است. از میناب تا جاسک نیز  ارتقا به راه‌ اصلی تکمیل شده است و بعد از جاسک راه فرعی داریم که ابتدا آنها را به راه اصلی تبدیل می‌کنیم و سپس پروژه چهارخطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در استان سیستان و بلوچستان نیز از کریدور به طول ٣١٢ کیلومتر عمدتاً به سرعت در حال ارتقا به راه اصلی است و در مقاطع محدود با ترافیک بالا نیز در حال 4 خطه شدن است.

وی تصریح کرد: در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است تا راه‌های فرعی به راه اصلی و راه‌های اصلی به چهارخطه تبدیل شود.

عضو هیات‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: بخش عمده‌ای از مسیرهای فرعی در شرق استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که تسریع در ارتقای این مسیرها در برنامه و در حال اجراست.  

کدخدازاده با تاکید بر اینکه دستیابی به حمل و نقل ترکیبی جزو اهداف استراتژیک کشور است، افزود: در کریدور جنوب کشور اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده در حال انجام است. در همین رابطه، اتصال ریلی چابهار  به سمت زاهدان و سرخس، همچنین شیراز به بوشهر، در دست انجام است. مسیر ریلی بندرعباس و بندر امام (ره) به مرکز پیش‌تر احداث شده است که تمامی این مسیرهای ریلی در قالب حمل و نقل ترکیبی به نوعی به مسیر کریدور جنوب متصل شده یا خواهند شد.

وی یکی از محورهای توسعه کشور را در سال‌های آتی، جنوب کشور عنوان و بر برنامه تکمیل آنها به عنوان یک سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد.

وی با اشاره به کمک‌های دفتر مقام معظم رهبری برای توسعه منطقه مکران،‌گفت: این کمک‌ها در منطقه مکران و پسابندر چابهار هزینه شده است. توسعه سواحل مکران تنها به نوار ساحلی محدود نشده به همین دلیل تحت عنوان توسعه پس‌کرانه های سواحل مکران، محور جنوب به شمال چابهار به سمت نیک شهر و زاهدان نیز مدنظر قرار گرفته و مبالغی علاوه بر بودجه مصوب دولتی به عنوان کمک از سوی دبیرخانه توسعه مکران به آن اختصاص یافته است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.