به گزارش پایگاه خبری خبر آنی ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه چنانچه یک دستگاه نظارتی از شأن و منزلت برخوردار نباشد، اقداماتش بازدارنده نخواهد بود، گفت: در دوره تحول و تعالی قضائی، ارتقا شأن و جایگاه سازمان بازرسی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی با بیان اینکه سعی ما در سازمان بازرسی این است که هشدارها، پیشنهادات و تذاکراتمان، از اتقان، استدلال و استناد کافی برخوردار باشد، گفت: اهتمام ما بر آن است که هشدارها، پیشنهادات و تذاکراتمان قابلیت اجرایی داشته باشند تا با مقاومت دستگاههای اجرایی مواجه نشوند.
خدائیان تصریح کرد: سازمان بازرسی امروز صرفاً به دنبال شناسایی و پیدا کردن فساد در دستگاههای اجرایی نیست بلکه به دنبال کمک به دستگاهها و سازمانها، پیشگیری از وقوع فساد و در مرحله آخر برخورد با مفاسد و سو جریانات است.
رئیس سازمان بازرسی با اشاره به تعامل مثبت این سازمان با دولت، وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی نیز عنوان کرد: ظرف مدت زمان سپریشده از سال جاری، جلسات تعاملی مثبت و خوبی را با اکثر وزرای دولت و معاونین آنها برگزار کردهایم و در فضایی تعاملی، ضمن استماع نقطهنظرات آنها، گزارشات آسیبشناسی خود را به اطلاع آنها رساندهایم.
رفع ۱۰۳ گلوگاه فساد در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور
وی در ادامه گفت: سازمان بازرسی در زمینه تحقق مقوله «پیشگیری از وقوع فساد» حدود دو هزار مسئله را شناسایی و پس از سنجش و اولویتبندی، ۲۱۳ مورد را از میان آنها به عنوان گلوگاه فساد و سوءجریان معرفی کرد. ما همچنین علل و عوامل ایجاد این گلوگاههای فساد را احصاء و راهکارهای رفع آنها را پیشبینی کردهایم و اجرای آنها در دستور کار قرار دادهایم به نحوی که انسداد ۱۰۳ گلوگاه فساد طی سال جاری در دستور کار برنامههای امسال سازمان بازرسی قرار گرفته است. ضمن اینکه دولت نیز در راستای رفع و انسداد این گلوگاههای فساد پای کار آمده است.
خدائیان همچنین گفت: حضور همکاران ما در سازمان بازرسی به هنگام انعقاد قراردادها در دستگاههای اجرایی و همچنین نظارت از بدو امر بر قراردادها، مزایدهها و مناقصهها، از ایجاد بسیاری از مفاسد که در گذشته شاهد آنها بودیم، پیشگیری کرده است.
وی در ادامه، بر ضرورت اجرای کامل قانون ارتقا سلامت نظام اداری از سوی بخشهای ذیربط تاکید کرد و گفت: یکی از ظرفیتهای قانون ارتقا سلامت نظام اداری، راهکارهایی است که در حوزه ارتقا شفافیت در آن ذکر شده و آمده که صادرات، واردات، مجوزها، فعالیتها و فرآیندهای انجام امور در تمام دستگاهها باید به صورت شفاف در درگاههای الکترونیکی ثبت شوند و در معرض دید مردم و دستگاههای نظارتی قرار بگیرند؛ متأسفانه بخش قابل توجهی از دستگاهها هنوز به این تکالیف قانونی عمل نکردهاند که رسیدگی و پیگیری این موضوع در دستور کار سازمان بازرسی قرار دارد.
رئیس سازمان بازرسی با اشاره به اجرای ماده ۲۵ قانون ارتقا سلامت نظام اداری از سوی این سازمان گفت: ما در سازمان بازرسی، استفاده از نظام نظارت هوشمند در پیگیری شکایات از دستگاهها را در دستور کار قرار دادهایم به نحوی که در حال حاضر چنانچه فردی از دستگاهی شکایت داشته باشد میتواند با سامانه ۱۳۶ تماس گرفته و شکایت خود را مطرح کند؛ سامانه مذکور، این شکایت را در قالب متن و به صورت خودکار به دستگاه مربوطه ارجاع میدهد و تا زمان پاسخگویی و حصول نتیجه، موضوع را به صورت سیستمی و هوشمند پیگیری میکند.
خدائیان همچنین با اشاره به راهاندازی سامانه قوانین در سازمان بازرسی گفت: همکاران ما در سازمان بازرسی در هر بخشی که فعالیت دارند، میتوانند با استفاده از این سامانه، قوانین بخش مربوط به خود و تکالیف دستگاهها در آن حوزه را استخراج کرده و پیگیری کنند که تا چه اندازه به این تکالیف عمل شده است.
وی در ادامه، با اشاره به آسیبشناسیهای انجام شده از سوی سازمان بازرسی در خصوص علل و عوامل به نتیجه نرسیدن بخشی از گزارشهای سازمان بازرسی و منتهی شدن این گزارشات به صدور قرارهای منع تعقیب و احکام برائت در مراجع قضائی، اظهار کرد: پس از انجام آسیبشناسی، مشخص شد که دو عامل «عدم دقت در تشکیل پرونده» و «عدم پیگیری لازم از سوی سازمان بازرسی»، از جمله عوامل مهم به نتیجه نرسیدن بخشی از گزارشهای سازمان بازرسی و منتهی شدن این گزارشات به صدور قرارهای منع تعقیب و احکام برائت در مراجع قضائی هستند؛ ما در سازمان بازرسی برای رفع این دو مشکل، اقدامات مقتضی را طی مدت اخیر انجام دادیم که نتیجه آن کاهش قابل ملاحظه آمار صدور قرارهای منع تعقیب و احکام برائت در پروندههای ارجاعی از سوی سازمان بازرسی به دستگاه قضائی بود.
رئیس سازمان بازرسی در بخش پایانی صحبتهای خود از تشکیل یک دبیرخانه دائمی در این سازمان برای پیگیری مستمر دستورات رئیس قوه قضائیه ناظر بر اجرای تکالیف سازمانها و دستگاههای مختلف در موضوعات گوناگون خبر داد.