جواد هروی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با سرویسخبری مهر گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میتواند نقش بسیار مهمی در نظام تعلیم و تربیت داشته باشد و ریل گذاری در بحث آموزش را داشته باشد. مطمئناً تخصصیترین کمیسیونی که قوانین و آئیننامههای لازم را بر اساس شرایط ملی و بین المللی مصوب میکند کمیسیون آموزش و تحقیقات است.
وی با بیان اینکه معمولاً هم نخبگان مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور دارند؛ گفت: در هر کشور عمدتاً بزرگان و اساتید برجسته علمی عضو چنین کمیسیونی هستند و در کشور ما هم باید چنین اتفاقی رخ دهد. گاه چهرههای قوی در این کمیسیون حضور دارند و گاه هم متأسفانه چهرههای ضعیف را در این کمیسیون شاهد هستیم.
هروی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میتواند مبنایی برای سیاست گذاری از یک طرف و نظارت بر اجرای قانون از طرف دیگر باشد؛ گفت: در بعد قانونگذاری اقدامات زیادی در مجلس صورت میگیرد اما در موضوع نظارت متأسفانه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نه تنها در این دوره؛ که در دورههای گذشته هم ضعیف عمل کرده بود.
ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، نشان دهنده ضعف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.
عضو پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بر اساس قانون اساسی نهادی که قانون را تبیین میکند و بر اساس مصالح کشور قانونگذاری دارد مجلس شورای اسلامی است و هیچ نهاد دیگری جایگزین قانونگذاری مجلس نیست. ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در امر قانونگذاری و موضوع تأثیر سوابق تحصیلی نشان دهنده ضعف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این کمیسیون با اقتدار با تصویب و تبیین قوانین، به گره گشایی از معضلات میپرداخت و قوی عمل میکرد هیچگاه شوراهای دیگر مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی مدخلی برای ورود به موضوع تأثیر سوابق تحصیلی پیدا نمیکردند؛ لذا من ورود شوراها و نهادهای بالادستی در تبیین قانون و دخالت در قانونگذاری را تنها به دلیل ضعف مجلس و قانونگذاران میدانم که نتوانستند به درستی عمل کنند و سایر نهادها شاید از سر الزام و ناچاری به جهت نیازی که جامعه دارد؛ به این موضوع ورود پیدا کردند.
کمیسیون آموزش در دو مجلس اخیر به حاشیه رفت
وی در پاسخ به این سوال که فکر میکنید کمیسیون آموزش در مجلس آتی باید دنبال چه وظایف و اموری باشد؛ گفت: کمیسیون آموزش حداقل در دو مجلس اخیر به حاشیه رفت و آنگونه که لازم بود به عنوان محور اصلی سیاستهای نظام عمل نکرد و تا حدودی این نگاه اهمیت به تعلیم و تربیت را به فراموشی سپرد. به رغم تلاشهایی که کمیسیونها انجام دادند؛ تصور میکنم در خور وزن آموزش در عرصه بین المللی؛ در عرصه ملی نتوانستیم کار اساسی انجام دهیم و به همین خاطر کار به اینجا رسید.
شاید اگر گامهای اساسی و جدی بر میداشتیم و چشم انداز صحیحی در موضوع آموزش داشتیم نه تنها با مهاجرت نخبگان مواجه نمیشدیم بلکه حتی امروز بسیاری از معضلات جامعه را در درون جامعه و از آموزش دیدگان رشتههای مهارتی حل کنیم.
هروی با اشاره به ضرب المثل کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من؛ گفت: باید همه ما در نظام آموزشی این اعتقاد را داشته باشیم که حل مشکلات و چالشها در دست خود ماست و اگر کاری قرار است برای آموزش و پرورش انجام دهیم با استفاده از ظرفیتهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده و خواهد بود.