دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با بیان این که باید به توازنی بین فناوری سخت و فناوری نرم برسیم، گفت: رسیدن به توازن بدون همافزایی کارگروهها میسر نخواهدشد و در این مسیر از مدل هسته فکری بهره میگیریم؛ یعنی میکوشیم از اجماع نظر فعالان و نخبگان حوزه فناوری نرم به صورتبندی مسائل ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم برسیم.
به گزارش خبرآنی، مسعود حسنلو در سومین جلسه دبیران کارگروههای ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری برگزار شد، با بیان اینکه نگاه ما، رسیدن به رشد متوازن بین فناوری نرم و سخت است، گفت: نگاه ما در این کارگروهها این است که از طریق ظرفیت نخبگانی کارگروهها، برای ایجاد توازن رشد فناوریها و صنایع سخت در نسبت با صنایع نرم تلاش کنیم؛ توازنی که هماکنون برقرار نیست و شاهد این مدعا تعداد ستادهایی است که در این دو حوزه فعالیت میکنند. در حوزه فناوریهای سخت چیزی حدود ۱۷-۱۸ ستاد داریم و این در حالی است که در حوزه فناوری نرم تنها یک ستاد فعال است.
وی ادامه داد: رسیدن به توازن بدون همافزایی کارگروهها میسر نخواهدشد و ما در این مسیر از مدل هسته فکری بهره میگیریم؛ یعنی میکوشیم از اجماع نظر فعالان و نخبگان حوزه فناوری نرم به صورتبندی مسائل ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم برسیم.
نکته دیگری که حسنلو به آن اشاره کرد، ضعیف بودن زیر ساخت آماری در حوزه صنایع خلاق است و تاکید کرد: باید با حمایت کارگروه در این بخش به غنای کافی برسیم.
وی تصریح کرد: در ستاد فناوریهای نرم باید توجه ویژهای هم به توسعه سرگرمی شود و جریان منسجمی را در این حوزه (توسعه سرگرمی) با همکاری سه بخش بازی محیطی، رایانهای و اسباب بازی رقم بزنیم.
در این جلسه، کارگروههایی که موفق به اتمام کارویژه خود شده بودند، به تشریح طرح خود اعم از مسائل کلیدی طرح، راه حلهای مرتبط با نظام مسائل و نهایتا ارائه طرحهای پیشران خود پرداختند.
«آزمایشگاه تاثیر»، ابزاری برای ارزیابی بهینه بودن طرحها
امیر عسگری، دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی، با طرح این پرسش که چطور میتوان فهمید یک طرح از تاثیرگذاری لازم برخوردار است؟ اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث میشود برخی از طرحها به نتایج مطلوب نرسد و از اثرگذاری لازم برخوردار نباشد، فقدان سیستم ارزیابیکننده طرحها است که پیوسته یک طرح را در مرحله پیشینی، همزمان و پسینی مورد بررسی قرار دهد و شاید اگر چنین سیستمی را طراحی میکردیم، مسیر خیلی از طرحها، سیاستها و اقدامات به شکل بهینهتری پیش میرفت.
وی با اشاره به طرح پیشران کارگروه خود تحت عنوان «آزمایشگاه تاثیر»، افزود: طرحهای سرمایه گذاری معاونت علمی، فناری و اقتصاد دانشبنیان، طرحهای توسعهای کشور و طرح های فرهنگی و نرم از جمله نمونههای این آزمایشگاه هستند.
شکلگیری کنسرسیوم صادراتی در صنعت اسباب بازی
حسین نخ چی، دبیر کارگروه اسباب بازی از شکلگیری کنسرسیوم در صنعت اسباب بازی به عنوان طرح پیشران کارگروه خود خبر داد و گفت: در صنعت اسباب بازی به یک شکل حقوقی اقتصادی نیاز داریم تا بتوانیم یک کنسرسیوم صادراتی را ایجاد کنیم که در آن همه تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی سهیم باشند.
وی ادامه داد: در راستای تحقق کنسرسیوم صادراتی تحلیل بازار کشورهایی اعم از روسیه، عراق، ارمنستان و ازبکستان صورت گرفته است.
محور اصلی تولید فرهنگی، انیمیشن است
محمد امین علی اکبر، دبیر کارگروه انیمیشن ستاد، کارخانه همآفرینی و همافزایی انیمیشن را برنامه اصلی کارگروه انیمیشن معرفی کرد که تمام مراحل ساخت انیمیشن از تحلیل محتوا و تهیه مطالب گرفته تا تدوین، پخش، فروش و بازاریابی و بازارپردازی و توسعه زیست بوم این صنعت و ... را در بر میگیرد.
به گفته وی، محور اصلی تولید فرهنگی، انیمیشن است، چون از رهگذر آن میتوان شخصیتسازی کرد و آن را به دیگر ساحات صنایع فرهنگی و خلاق اعم از اسباب بازی، نوشت افزار و بازیهای رایانهای هم تسری داد. شاهد این مدعا تجربههای موفقی است که از ساخت بچه زرنگ، لوپتو و پسر دلفینی کسب کردهایم.
در همین راستا دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم نیز در تائید صحبتهای علی اکبر، افزود: طرح کارخانه انیمیشن را میتوان بهعنوان تیزر تبلیغاتی بلندی برای صنایع خلاق در نظر داشت.
ضرورت شبکهسازی بازیگران صنایع آموزشی و توانمندسازی با نگاه نوآورانه و فناورانه
در ادامه یاسر قرائی دبیرکارگروه آموزش و یادگیری ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم نیز ضمن اشاره به نقش اصلی لایه حکمرانی در صنعت آموزشی کشور، برای تحقق اقتصاد خلاق و نگاه نوآورانه در حوزه آموزش و یادگیری و ارائه آن به دستگاههای متولی آموزش که مصرف کننده غالب این حوزه هستند با مشارکت بازیگران زیست بوم این اقتصاد، پروژه همرسان نوآوریها و فناوریهای آموزشی را بهعنوان طرح پیشران مورد توافق بازیگران زیست بوم اقتصاد خلاق حوزه آموزش، یادگیری و توانمندسازی، مطرح و از کلیه کارگروهها برای احصاء نیازمندیها و ارائه ظرفیتهای خود در حوزه آموزش دعوت کرد.
با ایجاد منطقه ویژه صنایع دستی، چرخه تولید و تجاریسازی را به هم گره بزنیم
خاکی، نماینده دبیر کارگروه صنایع دستی، با بیان اینکه هنر عامه ظرفیت بالایی دارد و میتواند وارد حوزههای دیگر شود، گفت: ورود صنایع دستی به دیگر ساحات صنایع فرهنگی از رهگذر کاراکترسازی است و ضمن این مهم از امکان تجاریسازی بالقوهای هم برخوردار است.
از این رو، پیشنهاد ایجاد یک منطقه ویژه صنایع دستی در تهران را همچون آن چیزی که در میدان نقش جهان اصفهان دایر است، ارائه کرد تا طی آن بتوان چرخه تولید و تجاریسازی با محوریت نوآوری را به هم گره زد.
به گفته وی، نداشتن این میدان هنری یکی از آسیبهای امروز در بحث صنایع فرهنگی در حوزه عامه است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در پایان آهنگربیک، معاون و مسول کارگروههای ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم گفت: انتظار میرود کارگروههای ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با محوریت دبیران آنها، ضمن استمرار اقدامات خود برای برآورد نظام مسائل، ارائه راه حلهای کمک کننده برای رفع مسائل زیست بوم مورد فعالیتشان با محوریت اقتصاد خلاق، مطالبه ستاد نسبت به ارائه و تدوین و تنظیم طرحهای پیشران معطوف به نظام مسائل خود را جهت ارائه و عملیاتیسازی آنها دنبال کنند.
انتهای پیام