بی‌آبی، ۷ هزار هکتار از باغات شهرستان طارم را به‌خطر انداخته است

خبرآنی/زنجان رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: تامین آب پایدار باید در دستور کار وزارت‌های جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سایر ارگان‌های حاکمیتی قرار گیرد.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با خبرآنی، درباره وضعیت محصول زیتون در شهرستان طارم، اظهار کرد: موضوع اول درخصوص محصول زیتون در شهرستان طارم عدم وجود آب پایدار برای باغات است، ۷ هزار هکتار از باغات در پایین دست شهرستان طارم در آستانه سقوط و خشک شدن قرار گرفته و این یک زنگ خطر جدی برای استانی است که رتبه اول تولید در کشور را با اختلاف معنادار با سایر استان‌ها دارد.

وی افزود: مسئولان باید تلاش کنند تاآب پایدار لازم را تامین کنند، نیاز ما امروز منطقه تامین آب پایدار است. موضوع دیگری که در رابطه با محصول زیتون در شهرستان طارم وجود دارد بحث واسطه‌ها است. واسطه در کل دنیا وجود دارد ولی ساماندهی این افراد امر مهمی است. واسطه‌ها که امروزه با نام تامین‌کننده کار می‌کنند باید ساماندهی شوند، شرکت شهرک‌های صنعتی باید هرچه سریع‌تر درمورد پساب ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی اقدام کند، چندین سال است که خروجی در این رابطه نمی‌بینیم، کار می‌شود ولی به بهره‌برداری نمی‌رسد.

رئیس انجمن زیتون استان زنجان با بیان اینکه تنها چیزی که می‌تواند صنعت زیتون را نجات دهد بحث بهره‌برداری است، ادامه داد: امروزه نیاز داریم تا شرکت شهرک‌های صنعتی مشکل پساب را برطرف کند تا هم بحث‌های زیست محیطی و خطراتی که برای مردم شهرستان طارم وجود دارد برطرف شود و هم مشکل واحدهایی که برای بسته‌بندی و فرآوری زیتون آمده بودند و مجبور شدند واسطه‌گری کرده و بدون هویت فعالیت کنند حل شود تا با با برندسازی و بسته‌بندی محصول طارم به آن هویت داده و زیر چتر حمایتی دولت نیز قرار گیرد.

عباسی با بیان اینکه چندین هزار میلیارد تومان ارزش افزوده را صرفا بخاطر سوء مدیریت و مبلغی که باید برای پساب و تصفیه خانه هزینه شود از دست می‌دهیم، گفت: امروز تنها با تشکیل جلسه و نشر اخبار آن مشکلی درمان نمی‌شود، فقط باید تصفیه خانه ایجاد کنیم تا واحدها مجوز گرفته و کار کنند. همچنین به دلیل عدم برندسازی کل مردم ایران از زیتون زنجان زده می‌شوند زیرا تقلب در این زمینه زیاد شده، وقتی کسی هویت نداشته باشد مشکل اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ایجاد می‌شود و این در حوزه زیتون طارم نیز صدق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید مشکل سد شهریار برطرف شود تا صاحبان باغات و طرح‌های نیمه تمام کارهایشان را انجام دهند، در استان زنجان یک سد برروی رودخانه قزل‌اوزن ایجاد نشده است.  اگر مشکل آب برطرف نشود ۷ هزار هکتار از باغات استان از بین خواهد رفت و باید این زنگ خطر به گوش همه برسد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.