دیدار هیاتی از اقلیم کردستان عراق با السودانی در بغداد

نخست‌وزیر عراق امروز پنج‌شنبه و در دیدار هیاتی از اقلیم کردستان عراق بر جدیت کابینه‌اش برای دستیابی به راه‌حل‌های اساسی جهت تعامل با اربیل تاکید کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، دفتر اطلاع‌رسانی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که السودانی در استقبال از «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق و «قباد طالبانی» معاون او  و هیات همراه بر لزوم دستیابی به راه‌حلی برای مشکلات حقوقی و مالی موجود میان بغداد و اربیل طبق قانون اساسی و قوانین این کشور تاکید کرد و گفت: رویکرد کابینه فعلی بر اصل تلاش برای تقویت ثبات همیشگی به دور از اختلاف‌نظرها مبتنی است.

طبق این بیانیه، السودانی در ادامه نیز بر جدیت کابینه‌اش در دستیابی به راه‌حل‌هایی ریشه‌ای جهت تعامل با اربیل تاکید کرد و گفت: کابینه همواره تلاش کرده و هنوز هم سعی دارد اطمینان یابد که نیازهای یک زندگی محترمانه برای مردم عراق از جمله ساکنان اقلیم تحت تاثیر هیچ مشکل قانونی یا اداری قرار نگیرد.

دیدار هیاتی از اقلیم کردستان عراق با السودانی در بغداد

صبح امروز یک هیات بلند پایه از کابینه اقلیم کردستان عراق به ریاست مسرور بارزانی برای انجام مذاکراتی با دولت مرکزی درباره برخی مشکلات موجود میان دو طرف وارد بغداد شد.

 سخنگوی اربیل نیز اعلام کرد که هیات این اقلیم در بغداد با مسوولان دولت مرکزی دیدارهایی انجام خواهد داد.

از جمله مهمترین مشکلاتی که میان بغداد و اربیل حل‌نشده باقی مانده و به گفت‌وگو و توافق نیاز دارد، حقوق کارمندان اقلیم، هماهنگی امنیتی در مناطق مورد اختلاف و توافق درباره سازوکار صادرات نفت از میدان‌های اقلیم هستند.

بارزانی در اولین اظهارنظری که در خصوص سفرش به بغداد داشت، نوشت: امروز برای انجام مذاکراتی با نخست‌وزیر دولت مرکزی، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق و جمعی از رهبران احزاب سیاسی در بغداد هستم، مذاکرات برای تاکید بر تضمین حمایت از حقوق شهروندان اقلیم در قانون اساسی انجام خواهند شد و امیدوار هستم راه‌حل‌هایی برای مشکلات موجود حاصل شود.

یک منبع سیاسی نیز در گفتگو با سومریه نیوز اعلام کرد که هیات اقلیم برای حل مشکلات مربوط به دریافت سهمیه خود از بودجه کل وارد بغداد شد.

تنش اخیر و اظهارات متقابل مقامات بغداد و اربیل درباره توافق‌های سیاسی که اساس تشکیل کابینه السودانی بودند، نگرانی‌هایی را از بروز بحران جدیدی در عراق ایجاد کرد، در واقع اربیل بغداد را به نقض توافق‌های یاد شده متهم کرده و خواستار دریافت سهمیه بودجه خود شد و در مقابل کابینه السودانی تاکید کرد که به تعهداتش پایبند است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.