فرستاده ویژه سازمان ملل در سودان استعفا کرد

فرستاده ویژه سازمان ملل در سودان که مورد استقبال رهبران نظامی این کشور قرار نگرفت، از سمت خود استعفا کرد و در آخرین سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که این درگیری میان رهبران نظامی رقیب سودان می‌تواند به «یک جنگ داخلی تمام‌عیار» تبدیل شود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ولکر پرتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در سودان با اشاره به درگیری‌ها در این کشور گفت: هیچ نشانه‌ای جهت فروکش کردن تنش‌ها وجود ندارد و هیچ طرفی به پیروزی قاطع نظامی نزدیک نمی‌شود. خشونت در منطقه دارفور غربی سودان به طرز چشمگیری بدتر شده است و غیرنظامیان براساس قومیتشان هدف قرار می‌گیرند.

بیش از چهار ماه است که درگیری‌های شدید و گسترده بین نیروهای ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی حمیدتی در مناطق مختلف سودان ادامه دارد.

طرف‌های عربی، آفریقایی و بین‌المللی نقش میانجی برای آتش‌بس در سودان را ایفا کردند، اما نتوانستند به توقف دائمی درگیری دست یابند.

ولکر پرتس که در ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان سفیر ویژه در سودان منصوب شد، ضمن اعلام استعفای خود، از طرف‌های درگیر خواست تا به این جنگ پایان دهند و هشدار داد که «آن‌ها نمی‌توانند با مصونیت از مجازات به فعالیت خود ادامه دهند» و به خاطر «جنایت‌های مرتکب‌شده پاسخگو خواهند شد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بدون ذکر جزئیات طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، استعفا پرتس را پذیرفته و این سفیر «دلیل بسیار محکمی برای استعفا» داشته است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.