به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: حمل و نقل جادهای سهم 25 درصدی را در جابجایی زائران اربعین بر عهده داشته است.
حمیدرضا شهرکی در شبکه سیما افزود: تمام تلاش سازمان راهدرای این است که هیچ مسافری در پایانهها معطل نشود، اما با توجه به سیل بازگشت زائران در یکی دو روز اخیر، ضرورت دارد زائران قدری شکیبا باشند.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: بیشترین بار اکنون روی دوش پایانههای مرزی است برای بازگشت زوار، آماری از زائرانی که برگشتند، بفرمایید؟
شهرکی: ما از طریق سیستم حمل و نقل جادهای یک سهمی معادل 25 درصد در جابجایی زائران عزیز را داریم، میزان بازگشت دقیق زائران را ستاد مرکزی اربعین میدهد و فقط آماری که توسط سیستم حمل و نقل عمومی جادهای خدمتتان ارائه میدهم که این سهم تقریباً معادل 25 درصد از بحث جابجاییها و تعداد زائران است، ما در رفت و برگشت بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر جابجایی زائران محترم را داشتیم که در مسیر رفت از نقاط مختلف داخل کشور به مقصد مرزهای اربعینی که قصد خروج داشتند هموطنان عزیزمان برای راهپیمایی بزرگ اربعین، عددی معادل 938 هزار زائر را جابجا کردیم با 43 هزار و 800 سفر ناوگان و در مسیر برگشت که البته سه روز است که موج بازگشت آغاز شده و شاهد ورود هموطنان مان بعد از برگزاری مراسم اربعین هستیم با حضورشان در کشور عراق، 578 هزار نفر زائر وارد کشور شدند که ما به نقاط مختلف کشور آنها را جابجا کردیم با 25 هزار و 900 سفر...
سوال: اکنون پایانههای شما در مرزها فعال هستند؟ با چند اتوبوس؟
شهرکی: عمده فشار در مرز مهران است که مرز مهران به عنوان انتخاب اصلی زائران در بازگشت و هم در رفت است. ما دیشب در قرارگاه حمل و نقل جادهای اربعین بودیم در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تا صبح. روز گذشته ما 2 هزار دستگاه اتوبوس جابجایی زائران را داشتیم.
سوال: اکنون در پایانههای مرزی معطلی هایتان چقدر است؟
شهرکی: از بامداد تا ساعت 6 صبح که من آمدم، ما 630 دستگاه اتوبوس را عازم نقاط مختلف کشور کردیم که یک عددی معادل 19 هزار نفر جابجایی شد.
سوال: از کل مرزها یا مهران؟
شهرکی: مهران
سوال: آقای شهرکی ظاهراً مهران اوضاع خوبی دارد با توجه به این که بیشترین بازگشت زائران از این پایانه است؟
شهرکی: شرایط مان در مرزهای چذابه، شلمچه، خسروی، باشماق و تمرچین بسیار بهتر از مهران است.
سوال: شلمچه چطور؟
شهرکی: بعد از مهران مرز شلمچه با میزان سهمی معادل 25 درصد بالاترین سهم را دارد، هیچ مشکلی در این چند روز شاهد نبودیم، ان شاءالله در ادامه با همین روند هم همکاری کنند.
سوال: یعنی شلمچه هم مانند پایانه مرزی برکت مهران، مبلغها همه نصب شده؟
شهرکی: بله، حتی میز خدمت هم ما آنجا دایر کردیم، همکارانمان با لباس فرم حضور دارند و مشخص است که اگر کسی مشکلی دارد مشکل را حل میکنند، مسیر تهران را که اشاره کردند، مسیر تهران عنایت کنید از صفر بامداد تا ساعت 6 که من بودم 200 دستگاه مسافرگیری شد، این تقسیم را هم بکنید به هر حال عملیات...
سوال: 200 درصد فقط برای تهران؟
شهرکی: فقط برای تهران، برای این که بشود مدیریت کرد و مشکلی پیش نیاید این صف فقط برای آرایش جابجایی است یعنی صف ناشی از عدم عرضه نیست. شرایط فعلاً خوب است، ولی موج اصلی را ما پیش بینی میکنیم تا آخر وقت امروز و فردا داشته باشیم که در تدارک هستیم که اتوبوس هایمان سریع برگردند. فاصله زمانی سفرها یک مقدار طولانی است. خیلی مشکل است مدیریت کردن در این حوزه از ابزارهای مختلفی ما داریم استفاده میکنیم، سامانههای داده کاوی دوربینهای پلاک خوان به ما کمک کرده که بتوانیم زمان سفر را محاسبه کنیم و شرایطی که اتوبوسها میروند به سمت مرزها به صورت هر یک ساعت یک ساعت پیش بینی کنیم و به دوستان مان اطلاع دهیم که بتوانند روی سکوها مدیریت کنند، بعضی از خطوط به جهت تقاضای بالا یک ازدحامهای موقتی است، ولی اتوبوس است تا بیاید روی سکو...
سوال: بحث اهواز را شما برای ما و بینندگان توضیح بفرمایید ظاهراً مشکل اتوبوس است؟
شهرکی: در مسیر اهواز ما در روزهای قبل اصلاً اتوبوسهایی که به صورت رفت و برگشت گذاشتیم اشاره هم کردم حتی زیر قیمت هم جابجایی داشتند.
سوال: البته آن که زیر قیمت برای جابجایی فرمودند جناب آقای آقایی در گزارششان فکر میکنم مثلاً برای سیستان و بلوچستان بوده که تعداد مسافری که الان در حال بازگشت هستند قدری کمتر است؟
شهرکی: یک تعدادی اتوبوس از دستگاههای دولتی گرفتیم که برایمان امکان جابجایی را افزایش داد و آن خط را هم تقویت کردیم اکنون مشکلی در آن مسیر خدا را شکر وجود ندارد.
سوال: یعنی مشکل مرتفع شده؟ در پایان گزارشی که آقای آقایی میدادند فرمودند که همچنان مشکل اتوبوس برای مسیر اهواز وجود دارد؟
شهرکی: چون مرز شلمچه ما عمدتاً بومیهای استان خوزستان میروند هم سیستم قطار دارد جابجا میکند در این مسیر و هم مجموعه ناوگان ما فعال هستند. من هم از مردم عزیز عذرخواهی میکنم که اگر در روزهای آینده معطلی داشته باشند، ما حداکثر تلاش مان را میکنیم که اذیت نشوند. در مسیر رفت ما امسال پیش فروش کردیم و هیچ مشکلی وجود نداشت ان شاءالله این نوید را میدهیم برای سال آینده پیش فروش داشته باشیم که مردم مشکلی برای خرید بلیت نداشته باشند.
انتهای پیام/