طرح جدید شهرک‌سازی برای اسکان یک میلیون صهیونیست در ارتفاعات نابلس

کابینه رژیم صهیونیستی با وجود محکومیت‌های بین‌المللی شهرک‌سازی‌ها به اجرای طرح‌های خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری فلسطین الیوم، آخرین مورد آنها که با عنوان طرح «یک میلیون شهرک‌نشین در سامره» شناخته می‌شود، به احداث واحدهای مسکونی برای اسکان یک میلیون شهرک‌نشین در منطقه ارتفاعات نابلس اشاره دارد، جایی که صهیونیست‌ها آن را سامره می‌خوانند و در ارتفاعات شمالی کرانه باختری و در نزدیکی روستای سبسطیه قرار دارد. بسیاری از وزرای راست‌گرای کابینه رژیم صهیونیستی نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

الیشع بن کمون، خبرنگار روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت در حوزه شهرک‌سازی در گزارشی فاش کرد، برخی از وزرای حزب لیکود حمایت خود را از طرح شهرک‌سازی جدید اعلام کردند، هدفی که برای این طرح اعلام شده افزایش تعداد شهرک‌نشین‌ها از ۱۷۰ هزار به یک میلیون تن تا سال ۲۰۵۰ و احداث شهرهای جدید و یک فرودگاه است.

به گفته خبرنگار آحارونوت، نیر برکات، وزیر اقتصاد، میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش، هاییم کاتس، وزیر گردشگری و اوفر سوفر، وزیر مهاجرت از جمله وزرایی هستند که از این طرح حمایت کردند.

برکات در این خصوص مدعی شد، «از جمله وظایف کابینه سرمایه‌گذاری، ساخت و توسعه منطقه جهت شهرک‌سازی برای نسل‌های بعد است، چراکه در مناطق صنعتی چون برکان و آرییل ده‌ها هزار فرصت شغلی و احداث و توسعه شهرک‌های فعلی وجود دارد، این طرح برای فلسطینی‌ها نیست و تنها برای اراضی مصادره شده در منطقه «ج» است، یوسی داگان، رئیس شورای شهرک‌سازی‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تبلیغ این طرح تماس گرفت و اکنون وقت آن است وزرای لیکود پیام‌های حمایتی خود از این طرح را منتشر کنند».

زوهار نیز در این رابطه مدعی شد، «روشن است که اخیرا بسیاری از شهرک‌نشین‌ها متوجه شدند که جنگ علیه مقاومت با گسترش بدون ترس شهرک‌ها انجام می‌شود».

کاتس نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده و مدعی شد، سامره همواره بخشی جدایی‌ناپذیر است و این طرح کلید واقعی و موثری برای چالش‌های موجود است.

سوفر نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده و مدعی شد، «این طرح چشم‌اندازی برای ادامه شهرک‌سازی‌ها در یک منطقه مهم جهت آماده‌سازی برای اسکان یک میلیون شهرک‌نشین است».

همچنین در گزارش روزنامه آحارونوت فاش شد، «بیش از یک سال تیم‌های بزرگی از مهندسان، معماران، جغرافی‌دانان و مشاوران حرفه‌ای تلاش کردند تا طرح را برای رسیدن به یک میلیون شهرک‌نشین ظرف ۲۷ سال آماده کنند، این طرح توسط کارشناسانی در شورای شهرک‌سازی و برخی متخصصان خارجی و در رأس آنها ابراهیم شابوت و پسرش شومرون، یکی از بنیانگذاران شهرک آلون موریه تدوین شد، این طرح در حالی ارائه شد که تنش‌هایی با آمریکا بر سر موضوع شهرک‌سازی‌ها ایجاد و تغییراتی در رویه‌های اجرایی آنها اعمال شده و اختیارات این حوزه از یوآو گالانت، وزیر جنگ به بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی منتقل شد».

در ادامه گزارش این روزنامه عبری زبان آمده است، طرح شامل توسعه برخی شهرک‌ها به شهر و احداث شهرهای جدید است و از جمله شهرک‌هایی که انتظار می‌رود توسعه پیدا کنند، می‌توان به ایتمار، اسکوفوس، سالایت، افنی هوتس و شوماش اشاره کرد که گنجایش ۱۵ هزار شهرک‌نشین را دارند، علاوه بر آنها شهرک‌هایی که در طرح جدایی تخلیه شدند، همانند جانیم و کدیم نیز انتظار می‌رود توسعه پیدا کرده و ۳۰ هزار شهرک‌نشین را در خود جای دهند، همچنین پیش‌بینی می‌شود شهر شمیر نیز در جنوب غرب سامره در نزدیکی شهر راس العین با ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین احداث شود.

در پایان این گزارش آمده است، «طرح جدید شهرک‌سازی مدعی است که راه‌حلی برای بحران مسکن در شهرهای اشغالی واقع در خط سبز است و بر این فرضیه استوار است که سامره، متشکل از میلیون‌ها دونم (هر دونم معادل هزار متر مربع) خالی به عنوان تنها منطقه حفاظت‌شده در شهرهای نزدیک به مرکز و در فاصله ۲۰ کیلومتری تل‌آویو، به منزله یک کلید و راه‌حل است».

این طرح در کنار ده‌ها کانون شهرک‌سازی دیگر رویکرد فعالان راست فاشیست را برای آن سوی خط سبز نشان می‌دهد، چارچوب اصلی این طرح در یک بحث مفصل در کنفرانس سالانه روسای شهرک‌سازی‌ها که شورای شهرک‌سازی چند ماه قبل با حضور صدها تن از روسای هیات‌های شهرک‌سازی در سامره برگزار کرد، تدوین شد اما هویت تیمی که طرح اصلی آن را تهیه کرد، افشا نشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.