زیرسازی ۱۵ کیلومتر از خط ریلی بوشهر - شیراز و زیرسازی ۱۷ کیلومتر از راهآهن رشت - کاسپین را میتوان بخشی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته دانست.
به گزارش خبرآنی، به اعتقاد کارشناسان و مسئولان، صنعت راهآهن میتواند نقش اعتلای کشور را داشته باشد اما اکنون دچار عقبماندگی جدی است، به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی باید به حوزه حملونقل ریلی توجه زیادی داشته باشد. زیرسازی ۲۹۳ کیلومتر، ریلگذاری ۲۰۱ کیلومتر خط ریلی احداث ۱۸ هزار و ۵۶۳ متر مربع ایستگاه از جمله اقداماتی است که در دولت سیزدهم و در بازه شهریور ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ صورت گرفت.
طرح راهآهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدینژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ شروع شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سالهای گذشته نیز متوقف شده بود. در این راستا زیرسازی محور ریلی شیراز - بوشهر به طول ۱۵ کیلومتر در دولت سیزدهم صورت گرفته است.
راهآهن رشت-کاسپین شاخهای است که از دریای خزر عبور میکند و نسبت به شاخه غربی و شرق دریای خزر، شاخه میانه تلقی میشود و میتواند از طریق دریای کاسپین ارتباط بگیرد و به شبکه ریلی کشور متصل شود، بهدنبال آن تا بندرعباس امتداد پیدا میکند و با حملونقل ترکیبی میتوانیم از این ظرفیت کریدور شمال - جنوب در دریای خزر بهرهمند شویم. در این راستا زیرسازی محور ریلی رشت - کاسپین بهطول ۱۷ کیلومتر در این بازه دو ساله از سوی دولت انجام شد.
زیرسازی محور ریلی مبارکه - شهرکرد به طول ۱۲ کیلومتر، روسازی محور ریلی یزد - اقلید به طول ۱۱ کیلومتر، روسازی محور ریلی همدان - سنندج به طول ۱۹ کیلومتر و زیرسازی محور ریلی گلگهر - شیراز و آنتنیداراب - زادمحمود به طول ۷ کیلومتر نیز از دیگر اقدامات ریلی در دو سال گذشته است.
افتتاح خط ریلی میانه - بستانآباد - تبریز (بستانآباد - خاوران) به طول ۴۴ کیلومتر و افتتاح بخش اول راهآهن چابهار - زاهدان (محدوده زاهدان - خاش) به طول ۱۵۴ کیلومتر.
تولید و بازسازی ۱۶۸۶ دستگاه شامل انواع ناوگان ریلی شامل واگن باری، مسافری و لکوموتیو.
بهرهبرداری از مرکز لجستیک آپرین به عنوان بزرگترین قطب وارداتی و صادراتی ریلی مرکز کشور با وسعت حدود ۵۵ کیلومتر در تقاطع کریدورهای بینالمللی و ریلی شرق - غرب و شمال - جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران.
افتتاح خط دوم ریلی به طول ۱۳۰ کیلومتر که شامل بخشی از خط دوم راهآهن بافق - یزد - زرینشهر و اردکان - ارژنگ به طول ۶۰ کیلومتر و خط دوم راهآهن اهواز - اندیمشک به طول ۷۰ کیلومتر بخش دیگری از اقدامات دولت در دو سال گذشته است.
انتهای پیام