سفر شرکت‌های دولتی به چین برای واردات لوکوموتیو/امیدی به فعال شدن خط لوکوموتیو واگن پارس نیست

خبرآنی/مرکزی مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا گفت: با توجه به سفر شرکت های دولتی برای عقد قرارداد واردات لوکوموتیو از چین، عملا به فعال شدن مجدد خط تولید لوکوموتیو واگن پارس امیدی نداریم.

مرتضی ملانژاد اول شهریورماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی ضمن گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: متاسفانه اوایل سال ۱۴۰۱، مجوز ورود لوکوموتیو دست دوم توسط دولت صادر شد، علیرغم اینکه این تصمیم همخوانی با نگاه دولت نداشت.

وی با تاکید بر اینکه این تصمیم، تعطیلی خط لوکوموتیو و بیکاری بخشی از کارگران شرکت واگن پارس را به همراه داشت، افزود: اعتراض خود را به همه جا رساندیم، اما مجوز ورود صادر شد و پس از آن شرکت هایی که امکان واردات لوکوموتیو دست دوم داشتند، قراردادهای خود را با واگن پارس لغو کردند.

ملانژاد با بیان اینکه پس از خروج دهمین لوکوموتیو از خط تولید، عملا خط تعطیل شد، گفت: این تعطیلی حدود ۱۰۰ نفر که متخصص تولید لوکوموتیو بودند را عملا بیکار کرد و در بخش هایی از شرکت که مرتبط با تخصص شان نیست، مشغول به کارند و خسارت از بین رفتن این دانش فنی به لحاظ مالی قابل بیان نیست.

ملانژاد تصریح کرد: اخیرا مجوزی از سوی سران قوا و شورای عالی اقتصادی کشور به منظور خریداری ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو صادر شد تا ۲۰۰ دستگاه به واسطه تولید داخل تامین و ۳۰۰ دستگاه از خارج وارد شود، اما اخیرا جمعی از شرکت ها که عمدتا دولتی هستند از جمله شرکت راه آهن ایران، به چین سفر کردند و طبق اخبار موثق دریافتی، برای ۸۰ دستگاه لوکوموتیو قرارداد امضا شده است که این امر برخلاف مصوبه و سیاست های دولت و مصالح کشور است و عملا لوکوموتیو نو وارد می شود.

وی با تاکید بر اینکه حتی در جهت اجرای این مصوبه، یک نفر هم برای سفارش لوکوموتیو مذاکره نکرد، افزود: با وجود این قرارداد جدید واردات، باید به صورت جدی به این فکر کنیم که خط لوکوموتیو را به خطی دیگر تبدیل کنیم و رسما سرمایه گذاری که برای حفظ این خط هزینه شد از دست می رود.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا با بیان اینکه تا امروز ۱۴۰ دستگاه لوکوموتیو از طریق واگن پارس تحویل کشور شده است اما این اقدام خط تولید را کاملا و برای همیشه تعطیل خواهد کرد، گفت: برای تاسیس این خط در حال حاضر باید ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شود که همه امکانات آن در واگن پارس مهیاست و دانش فنی و تکنولوژی آن در اختیار است. مسئولان، همواره در کلام از حمایت می گویند، اما در عمل کاری صورت نگرفته است و شاهد این قراردادها و تصمیمات هستیم.

وی افزود: دقیقا آخرین لوکوموتیو تولیدی واگن پارس، تیرماه سال گذشته از شرکت خارج و تحویل مشتری شد و عملا بیش از یک سال است که هیچ سفارشی به این خط داده نشده است و با این اتفاق مطمئن هستیم که باید فکری دیگر برای این خط داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تا امروز بارها گفته شد که در محور تولید حرکت کنید و با تلاش پرسنل این شرکت و تولید هزار دستگاه انواع واگن در سال گذشته، رکورد تاریخ تولید در شرکت شکسته شد، اما امروز که همه چیز فراهم است به سراغ واردات می روند در حالی که باید جلوی این تصمیمات و اقدامات گرفته شود.

ملانژاد با تاکید بر اینکه کشور نیازمند لوکوموتیو است و توان ساخت هم در کشور وجود دارد، بیان کرد: نیمی از لوکوموتیوهایی که در سال های گذشته وارد کشور شده است امروز از مدار خارج شده اند چراکه امکان تعمیر آنها وجود ندارند ولی با این شرایط، مجددا دست به واردات می زنند در حالی که کارایی لوکوموتیوهای واگن پارس به لحاظ کیفی بالاتر است و می توان کیفیت ها را مقایسه کرد. قطعا در آینده سرنوشت لوکوموتیوهای گذشته برای لوکوموتیوهای جدید تکرار می شود و امیدواریم که تیم وزارت صمت جلوی این کار را بگیرند.

وی گفت: متاسفانه سفر وزیر صمت به استان مرکزی به تعویق افتاد و این فرصت که مراتب نگرانی و اعتراض خود را اعلام کنیم ایجاد نشد، اما هفته آینده حتما با وزیر صمت دیدار خواهیم داشت تا گلایه را از این وضعیت و اقدامات مطرح کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۸۰۰ دستگاه انواع واگن در واگن پارس مپنا تولید شد، افزود: به ازای هر یک تن کیلومتر جابجایی در جاده؛ ۷ برابر سوخت بیشتری نسبت به جابجایی ریلی مصرف می شود. در سال ۹۶ قانونی مصوب شد که اگر هر فردی در صنعت ریلی سرمایه گذاری کند و با سرمایه گذاری خود به کاهش مصرف سوخت کمک کند، دولت موظف است در یک بازه زمانی تمام سرمایه گذاری صورت گرفته را به سرمایه گذار بازگرداند که این قانون تقاضای بسیاری را رقم زد و سطح سفارشات واگن پارس را به شدت افزایش داد.

ملانژاد افزود: متاسفانه اجرای این قانون و پرداخت سرمایه ها به سرمایه گذاران از ابتدای ۱۴۰۰ توسط راه آهن متوقف شد و سال گذشته در مهرماه رسما اعلام شد که مشخص نیست این سرمایه ها چه زمانی به افراد بازگردانده می شود و عملا از آبانماه سفارشات و تولید در واگن پارس ۵۰ درصد کاهش یافت و به دلیل کاهش سفارشات، امروز با ظرفیت کمتری کار می کنیم.

وی با بیان اینکه اخیرا با راه آهن کشور مذاکره کردیم و قول دادند که مجددا اجرای این قانون را دنبال کنند، گفت: اگر این کار عملیاتی شود می توان به افزایش سفارشات امیدوار بود در غیر این صورت کارخانجات تولید تجهیزات ریلی در اواخر امسال و سال آینده با چالش جدی روبرو خواهند شد. عملا همه اتفاقات به دولت وابسته است تا تدبیری درست برای رشد تولید و جلوگیری از واردات داشته باشد.

مدیرعامل واگن پارس مپنا تصریح کرد: امروز سفارشات موجود را با تیراژ پایین کار می کنیم که ناچار به تعدیل نیرو نشویم و بر مبنای وعده ها و قول های مسئولان سفارشات افزایش یابد، اما در حال حاضر متاسفانه کل زنجیره تولید شبکه ریلی با چالش روبرو شده و اگر این تصمیمات ادامه یابد، ممکن است سرنوشت تلخ گذشته واگن پارس، مجددا تکرار شود.

وی گفت: اگر سالانه ۲۵ تا ۳۰ دستگاه لوکوموتیو تولید و تزریق می‌شد، امروز با کمبود و
چالش روبرو نبودیم، قطعا تولید سالانه این تعداد لوکوموتیو در کشور عدد بسیار پایینی است و امروز این عقب افتادگی چالش ایجاد کرده است. افرادی که یک روز باید برای تولید لوکوموتیو در کشور تصمیم گیری می کردند امروز مدعی کمبود لوکوموتیو هستند در حالی که خود، علت این کمبود و عقب افتادگی هستند.

ملانژاد بیان کرد: با وجود این تصمیمات و مشکلات موجود، امروز با عراق، کوبا و سوریه در حال مذاکره هستیم، با لهستان قرارداد همکاری مشترک تولید انواع واگن امضا شده است و به زودی نتیجه کار، رسانه ای می شود و در دو مناقصه ترکیه نیز شرکت داشته ایم و به بازارهای خارجی توجه داریم تا همچنان تولید در جریان باشد، اما در این راستا چالش های جدی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اضافه کرد: شرکت با ارز آزاد واردات مواد اولیه را انجام می دهد و در حوزه صادرات باید با ارز دولتی کار کنیم که این رویه به صرفه نیست، همچنین به دنبال توسعه روابط بانکی مناسب هستیم تا به راحتی بتوانیم مبادلات مالی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.