معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزان ورودی پایه دهم بر اساس فرم هدایت تحصیلی امکان ثبت نام در رشته انتخابی را نداشته باشند، فرصت جدیدی در اختیار آنها قرار می گیرد.
علی زرافشان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه بر اساس گزارش های رسیده برخی دانش آموزان به دلیل اینکه در منطقه محل سکونت آنها رشته مورد نظر وجود ندارد، ثبت نام در مدرسه ای خارج از محدوده سکونت آنها دشوار است و یا علاقه آنان به رشته دیگری است، این امکان فراهم شده تا با مراجعه به شورا و کمیته هدایت تحصیلی منطقه آموزشی نسبت به تغییر رشته خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: در آئین نامه هدایت تحصیلی نیز تاکید شده که اگر به عنوان مثال دانش آموزی نمره رشته علوم انسانی را آورده و در محدوده محل سکونت او مدرسه ای که این رشته را داشته باشد، وجود ندارد با مشاوره شورای هدایت تحصیلی منطقه آمو1440زش و پرورش به نزدیک ترین رشته هدایت خواهد شد.
وی در توضیح این مطلب که چرا برای دانش آموزان رشته هایی از سوی مشاور پیشنهاد می شود که در منطقه جغرافیایی آنان وجود ندارد نیز بیان داشت: در فرم هدایت تحصیلی باید تمامی امکانات و ظرفیت ها در اختیار دانش آموز قرار گرفته و به او اعلام شود که به عنوان مثال در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات از توانایی لازم برخوردار است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدایت تحصیلی دانش آموزان با اعلام نتایج امتحانات خردادماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در طول سال تحصیلی نیز برای آشنایی دانش آموزان ورودی پایه دهم آزمون های مشاوره ای که شامل سنجش استعداد و رغبت دانش آموزان بود، برگزار شد.
زرافشان یادآورشد: سال گذشته جمعیت دانش آموزی دوره متوسطه دوم در شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای 38.5 درصد بود و موفق شدیم اهداف ترسیم شده را محقق کنیم و امسال نیز تلاش بر این است این درصد کاهش نداشته باشد اما استان هایی که ظرفیت لازم دارند می توانند این درصد را افزایش دهند.
وی اظهار داشت: سال گذشته نگرانی نسبت به کاهش جمعیت دانش آموزان در رشته ریاضی فیزیک داشتیم که مدیریت شد و تعداد دانش آموزان این رشته به 11 درصد رسید همچنین با کنترلی که در رشته علوم تجربی صورت گرفت سال تحصیلی 97-96 شاهد کاهش دو درصدی دانش آموزان این رشته بودیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هدایت تحصیلی ضمن در نظر گرفتن استعداد، علاقه و انتخاب دانش آموزان، سعی دارد به نگرانی ها و دغدغه ها برای توزیع متوازن دانش آموزان نیز پاسخ دهد.
زرافشان ادامه داد: برداشت برخی افراد مبنی بر سرریز کردن دانش آموزان به سمت رشته های خاص صحیح نیست زیرا هر چند سیاستگذاری در راستای توسعه شاخه ها و رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای است اما استعداد و علاقه دانش آموزان نیز نادیده گرفته نمی شود.