پایگاه خبری خبرآنی _ سید محمد طاهری: حدود یکماه به اربعین حسینی مانده است و کم کم فعالیتهای برای برگزاری هرچه بهتر راهپمیایی اربعین در ایران و عراق آغاز شده است.
در بین تمام فعالیتهایی که برای اربعین میشود آماده سازی پایانههای مرزی برای تردد زائران از اهمیت بیشتری برخوردار است چه اینکه سالهای گذشته نیز آماده نبودن برخی زیر ساختها در مرز موجب ازدحام جمعیت و بوجود آمدن برخی مشکلات برای زائران اربعین حسینی شده بود.
گروه خبری خبرآنی برای تهیه گزارش از وضعیت آماده سازی پایانههای مرزی راهی مرزهای مختلف کشور شده است تا ضمن ارائه گزارشی مستند از وضعیت آماده سازی این پایانهها، اطلاعات لازم برای انتخاب بهترین مرز در ایام اربعین به مخاطبان ارائه دهد.
منزل اول؛ پایانه مرزی خسروی:
ساعت حدود یک ظهر است که از کرمانشاه راهی پایانه مرزی خسروی میشویم. هوا در کرمانشاه خیلی گرم است و شاید بتوان لفظ هوای داغ را برای آن بکاربرد و ما سفرمان را در حالی آغاز میکنیم که تمامی کشور بخاطر گرمای هوا تعطیل شده است.
پیش از شروع سفر، دوستانمان در کرمانشاه توصیه میکنند در این ساعات به خسروی نرویم. علت را که جویا میشویم میگویند در ساعات ظهر دمای هوای خسروی بسیار بالاست و یکی از آنها میگوید دیروز که در مرز بودم دمای هوا در سایه 62 درجه بوده است وای به حال هوا در فضای باز!
همین موضوع اولین سوال را در ذهن ما مطرح میکند که با این گرمای هوا زائران قطعا دچار مشکلاتی خواهند شد. آیا تمهیدات لازم برای رفع این مشکل در مرز اندیشیده شده است یا نه؟
به هرحال سفرمان را آغاز میکنیم. پیش از راه افتادن برای در امان ماندن از تابش نور آفتاب شیشهها ماشین را دودی کردیم و چند کلاه آفتابگیر و چفیه خریدیم؛ از کرمانشاه تا مرز خسروی 196 کیلومتر است و طی این مسیر حدود سه ساعت زمان میبرد. در مسیر باید از شهرهای اسلام آباد غرب، کرند و قصر شیرین عبور کرد تا به مرز خسروی رسید.
زمانی که از کرمانشاه راه افتادیم دمای هوا حدود 50 درجه بود و هرچه به مرز و کشور عراق نزدیک میشویم بر شدت گرمای هوا افزوده میشود و همین موضوع، اهمیت ایجاد زیرساختهای لازم جهت رفاه حال زائران را بیش از پیش ضروری میکند.
در طول مسیر آنچه بیش از همه خودنمایی میکند فعالیتهای راهداری برای مناسب سازی مسیر دسترسی به مرز است. تقریبا در تمام جاده گروههایی مشغول فعالیتهای مهندسی برای تعریض و نوسازی آسفالتجادهها هستند و آنطور که به نظر میرسد تا زمان آغاز فرآیند راهپیمایی اربعین و مراجعه زائران به مرز، فعالیتهای عمرانی پایان مییابد و جاده کرمانشاه به مرز خسروی کاملا بهسازی میشود.
علی غم تلاش طاقت فرسای راهداران برای بهسازی جادهها آنهم در زیر گرمای بالای 50 درجه هوا، یک نقطه ضعف کاملا مشهود هم در سرتاسر مسیر قابل مشاهده است. در این مسیر مراکز خدمات رفاهی و پمپ بنزین به ندرت وجود دارند و این در کنار محدود بودن سوخت گیری در پمپ بنزینهای استان کرمانشاه(در هر بار سوختگری تنها میتوانید 30 لیتر بنزین بزنید) و گرمای هوا میتواند برای زائران مشکل آفرین باشد. در مسیر که میرویم در برخی نقاط کولر ماشین هم جواب نمیدهد و مانند فن عمل میکند.
مسیر کرمانشاه تا مرزی خسروی مسیری هموار است و برخلاف مرز مهران که داری گردنههای کوهستانی است، اینجا مسیر بیشتر کفی است و رانندگی با سهولت بهتری انجام میشود. در مسیر که می رویم دائم با دوستانی که سال گذشته از مرز خسروی برای سفر اربعین استفاده کردهاند صحبت میکنیم تا شرایط مرز را بهتر متوجه شویم. مشکلاتی مانند مسافت زیاد محل پارکینگ خودروها تا پایانه مرزی و نبودن مواکب در این مسیر اصلی ترین مشکلی است که مطرح میشود.
بالاخره ساعت 4 بعد از ظهر پس از گذشتن از شهر قصر شیرین با نخلستانهای زیبایش به مرز خسروی میرسیم. دمای هوا حالا به حدود 50 درجه یعنی چیزی نزدیک به دمای شهر کرمانشاه در ساعت ظهر رسیده است اما آنچه بیشتر اذیت می کند شدت تابش آفتاب است که هوا را داغ کرده است.
10 کیلومتری مانده به پایانه خسروی جایی است که دیگر اجازه تردد خوروی شخصی داده نمیشود و زائران باید همانجا خودروها را پارک کرده و با اتوبوسهای پیش بینی شده راهی پایانه مرزی شوند. در این محل هنوز همان مشکل سال گذشته پا برجاست و پارکینگ مطمئن و مناسبی برای پارک خودروها در نظر گرفته نشده است. البته کار احداث یک مجموعه سرویس بهداشتی جدید در همین محل در حال انجام است و آنطور که در تابلوی زمانبندی آن مشخص شده است تا 31 مرداد ماه به بهره برداری میرسد.
یکی دیگر از مشکلاتی که سال گذشته زائران با آن روبرو بودند، نبود وسیله نقلیه مناسب برای انتقال زائران به سمت پایانه مرزی است این امر موجب شده بود تا برخی پیاده این مسیر 10 کیلومتری را بپیمایند.
راهی پایانه مرزی میشویم؛ مسیر کاملا کفی است و آسفالت آن نیز تازه تعویض شده است. در این مسیر 10 کیلومتری تیرهای چراغ برق را به یاد عمودهای راه نجف تا کربلا شماره گذاری کردهاند و از ابتدای مسیر تا پایانه مرزی حدود 350 عمود وجود دارد. البته فاصله عمودها در اینجا مانند راه نجف تا کربلا نیست و حدود 10 متر است.
نزیکیهای عمود 325 جایی که است که به بلواری میرسیم که تا پایانه مرزی حدود 1000 متری راه مانده و اتوبوسها همانجا زائران را پیاده میکنند تا باقی راه که چیزی حدود 10 دقیقه طول میکشد را پیاده طی کنند. درست از همینجا استقرار موکبها آغاز میشود و تا ورودی پایانه مرزی خسروی ادامه دارد.
در ابتدای این بلوار دو هتل قرار دارد. آنطور که ما مطلع شدیم این هتلها 10 سال پیش احداث شدهاند و پس از تعطیلی پایانه مرزی خسروی آنها هم تعطیل شده اند. از سال گذشته که دوباره این پایانه مرزی فعالیت خود را شروع کرده است، این هتلها هم فقط در ایام اربعین فعال هستند و معمولا ارگانهای مختلف آنها را برای نیروهای خود که برای خدمات رسانی به زائران در مرز مستقر میشوند رزرو میکنند.
همینطور که در بلواری میرویم چشممان به یک مغازه میخورد؛ داخل مغازه میرویم تا از افراد محلی هم درباره وضعیت مرز پرس و جو کنیم. با یکی از آنها هم صحبت میشویم. میگوید: برای رفاه حال زائران و جلوگیری از تردد کامیونها و تریلیها در مسیر تردد مردم تا پایانه مرزی، یک جاده جداگانه به نام جاده برکات در سمت شرقی پایانه احداث شده است که تریلیها از آن برای رسیدن به پایانه مرزی استفاده میکنند. به این صورت هم ترانزیت کالا به فعالیت خود میپردازد و هم زائران به زیارتشان میرسند. بنیاد مستضعفان هم در پارکینگ گمرک مشغول احداث یک موکب بزرگ است. از سوی دیگر سپاه هم قرار است یک بیمارستان صحرایی اینجا احداث کند.
در ورودی پایانه مرزی خسروی یک مرکز بهداشتی در حال احداث است که به اربعین امسال نمیرسد اما برای سال آینده آماده خدمت رسانی به زائران اربعین میشود.
استقرار مواکب از حدود 500 متری ورودی پایانه مرزی تمام میشود و از اینجا تا خود ورودی هیچ سایه بانی برای در امان ماندن از تابش آفتاب وجود ندارد و اگر چارهای برای اندیشیده نشود در صورت ازدحام جمعیت قطعا مشکل ساز خواهد شد. وارد پایانه مرزی میشویم در فاصله بین ورودی پایانه و سالن ترانزیت اما کار نصب سایه بان در حال انجام شد و در زمان تهیه این گزارش که ساعت نزدیک 19 است فعالیت همچنان ادامه دارد.
وارد سالن ترانزیت میشوم. سالنی نسبتا بزرگ که 5 کیوسک با 10 گیت برای کنترل پاسپورت دارد که در زمان مراجعه ما به دلیل کمبود مراجعان تنها یک گیت فعالیت میکند و پاسخگوی نیاز مسافران است. تجهیزات و زیرساختهای پایانه مرزی خسروی مربوط به 10 سال پیش است و متناسب با نیازهای آن زمان احداث شده است و در صورتیکه بروزرسانی نشود پاسخگوی نیاز زائران اربعین نخواهد بود.
یکی از مشکلاتی که سال گذشته زائران با آن روبرو بودهاند 24 ساعته نبودن مرز است که همین امر موجب ایجاد ازدحام و مشکلات فراوان برای زئران در سال گذشته شده بود اما امسال مسئولان وعده دادهاند که مرز فعالیت 24 ساعته خواهد داشت تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود.
از یکی از ماموران گمرک درباره وضعیت مرز در سال گذشته میپرسیم میگوید سال گذشته آنقدر اینجا جمعیت زیاد بود که من از سفر به کربلا منصرف شدم و به خدمت رسانی به زائران مشغول شدم.
با کمک او از گیتها عبور میکنیم و به فضای بازی بین پایانه مرزی خسروی و مرز منذریه عراق میرویم. در اینجا سایهبان های خوبی مجهز به مهپاش و پنکههای بزرگ احداث شده است تا گرمای هوا زائران را اذیت نکند. علاوه بر این با طرف عراقی هم هماهنگی شده است تا هم گیتهای کنترل پاسپورتش را زیاد کند و هم وسیلههای حمل ونقل زائران از مرز به عتبات را بهبود بخشد.
مرز منذریه عراق به شهرهای سامرا و کاظمین نزدیک است و ماشینهای عراقی معمولا به سمت نجف و کربلا نمیروند و در مسیر برگشت هم کمتر خودرویی عراقی است که زائران را به سمت همین مرز بازگرداند.
ساعت حدود 8 شب است و هنوز هوا گرم است و نیروهایی مشغول کار هستند تا پایانه مرزی خسروی را برای زائران اربعین آماده کنند. هرچند به نظر میرسد اقدامات سخت افزاری قدری دیر آغاز شده و نیاز بود تا این اقدامات زودتر از اینها آغاز شود، اما باید منتظر ماند و دید این امکانات در زمان آغاز راهپیمایی اربعین آنهم با هوای گرم یا شاد بتوان گفت داغ خسروی تا چه میزان پاسخگوی نیاز زائران خواهد بود.
در قسمت بعدی با گزارش ما از پایانه مرزی مهران همراه باشد.
انتهای پیام/