تخصیص آب معشوره لازمه آبی کردن زمین‌های کشاورزی است

خبرآنی/لرستان نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای آبی کردن زمین‌های کشاورزی به تخصیص آب سد معشوره نیاز داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی در گفت‌وگو با خبرآنی در رابطه ساخت سد معشوره اظهار کرد: مطالعات اولیه این سد به قبل از انقلاب برمی‌گردد و بعد از انقلاب نیز چندین بار مطالعاتی در رابطه با آن انجام شده تا اینکه در دولت‌های نهم و دهم جزء مصوبات سفر دولت وقت قرار گرفت و قرار شد ۲۷۳ میلیون مترمکعب تخصیص آب برای این سد باشد.

وی ادامه داد: در ادامه احداث این سد پیگیری نمی‌شود و بحث کاهش تخصیص آب به ۵۰ میلیون متر مکعب نیز به پیش کشیده شد که در راستای توقف احداث سد بود ولی در ادامه در سال‌های اخیر باز هم اتفاقات خوبی می‌افتد که ما موفق می‌شویم تخصیص را تاکنون به ۱۸۵ میلیون متر مکعب برسانیم.

مبلغی افزود: سفر اول رئیس جمهور در دولت سیزدهم با رایزنی‌هایی که از قبل داشتیم باعث شد خود ایشان سد معشوره را به عنوان اولین پروژه مهم استان اعلام کنند و جزء مصوبات سفر نیز بود، وزیر نیرو به محل احداث سد آمده و دستوراتی دادند، ما در حال رایزنی بوده و هستیم که این پروژه به سرانجام برسد.

وی افزود: در این مرحله فرازبندی برای این سد ساخته شده که مقدمه‌ای برای احداث بدنه سد است.

مبلغی تصریح کرد: یکی از ایراداتی که از وزارت نیرو می‌گرفتیم این بود که شما اصلاح ماده ۲۳ این سد را انجام ندادید و سازمان برنامه و بودجه فقط منتظر این است که نامه داده و میزان حجم و مشخصات و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید، نامه صادر شده و  اکنون در مرحله‌ای هستیم که ماده ۲۳ آن اصلاح و وزارت نیرو قول داده بلافاصله بعد از اصلاح قرارداد ساخت بدنه سد را بسته و کار را عملاً آغاز خواهیم کرد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شروع و اصلاح کار و اینکه اتفاقات برخلاف گذشته اتفاق افتاد و ما روند را به این صورت می‌بینیم که سد برای احداث می‌رود.

وی تأکید کرد: باید تمام تلاش خود را برای احداث سد معشوره انجام دهیم که امیدواریم به زودی شاهد این باشیم قرارداد بدنه سد نیز بسته شود.

مبلغی اضافه کرد: یک طرف دیگر این قصه ایراداتی است که بر وزارت نیرو گرفته و می‌گیریم، ما در راستای احداث سد معشوره رسماً از وزارت نیرو به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردیم که پاسخی داده شده اما برای ما قانع کننده نبود و این کش و قوس همچنان وجود دارد و ما به دنبال این هستیم که وزیر نیرو با حضور در مجلس پاسخگو باشد به همین دلیل دنبال این هستند که اقداماتی انجام شود.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می‌طلبد همه نمایندگان و دستگاه‌های مرتبط در لرستان کمک کنند که این اتفاق بیفتد، چون این سد اگرچه بخش عمده‌ای از تخصیص آن برای کوهدشت و رومشکان است ولی یک خدمت بزرگ برای استان است.

وی افزود: این سد می‌تواند ما را از سیلاب نجات دهد که سیل ۱۳۹۸ شاهد این ماجراست، ما هرساله زمانی‌که بارندگی زیاد می‌شود همه دچار نگرانی می‌شویم، هر سال ممکن است با مصیبتی مانند سیل ۱۳۹۸ یا بدتر از آن مواجه شویم، لازم است این سد برای اینکه با خطرات سیل مواجه نشویم ساخته شود.

مبلغی بیان کرد: ما برای آبی کردن زمین‌های کشاورزی نیاز به تخصیص آب سد معشوره داریم و مخصوصاً برای شهرستان کوهدشت که شرایط خیلی حاد بوده و ممکن است در سال‌های آتی آب شرب نیز برای مردم نداشته باشیم، بنابراین ضرورت حیاتی داریم که این سد حتماً ساخته شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.