انتقاد گروه‌های حقوق بشری نسبت به میزبانی کاخ سفید از نارندرا مودی

گروه‌های حقوق بشری از کاخ سفید برای گستراندن فرش قرمز برای مودی که قرار است در روزهای آتی با بایدن دیدار کند، به شدت انتقاد کردند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از پایگاه خبری هافینگتون‌پست، دولت هند این سفر را تاریخی خوانده و کاخ سفید نیز خاطرنشان کرده که این سفر از سوی نارندرا مودی، نخست وزیر هند به واشنگتن باعث تقویت روابط دو کشور و تعهدات مشترک یک منطقه هند-پاسیفیک آزاد، باز، ایمن و موفق می‌شود.

اما منتقدان از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهند تا به مودی بابت نقض‌های حقوق بشری در هند مرتبط با افزایش نفود ملی گرایی هندو که اقلیت‌ها در این کشور را تحت تاثیر قرار داده، فشار وارد بیاورد.

آنها می‌گویند، اگر دولت آمریکا نقش مودی را در این اقدامات نادیده بگیرد اقلیت‌ها در هند در معرض خطر تداوم خشونت و آزار قرار می‌گیرند.

از ورود مودی به آمریکا در ۲۰۰۵ و پیش از آنکه وی نخست وزیر هند شود، بابت حمایت از گروه‌های افراط گرای هندو در این کشور که مسلمانان را هدف قرار می‌دادند، ممانعت به عمل می‌آمد با این حال، این سومین سفر مودی به کاخ سفید و دومین سخنرانی او در نشست مشترک کنگره است.

وی نخستین بار در سال ۲۰۱۶ و دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به آمریکا رفته بود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید درباره نگرانی‌های حقوق بشری در هند از این سفر دفاع کرده و گفت: بایدن بر این باور است که این یک رابطه مهم است که ما باید به آن ادامه دهیم و بر اساس حقوق بشر آن را ایجاد کنیم.

دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل هفته آینده قرار است یک مستند در شبکه خبری بی.‌بی.‌سی پخش کنند که درباره مودی و نقش او در شورش‌های سال ۲۰۰۲ گجرات است که در آن حداقل ۱۰۰۰ نفر که بیشترشان مسلمان بودند، کشته شدند. در جریان این قتل عام، هندوها، خانه‌ها و مغازه‌های مسلمانان را به آتش کشیدند، زنان و کودکان مسلمان را کشتند و مساجد و قبور را ویران کردند. دولت هند از آن زمان پخش این مستند را در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر مسدود کرده است.

بایدن امیدوار است بسته‌ای را برای هند به منظور خرید ده‌ها فروند پهپاد مسلح ساخت آمریکا به ارزش میلیاردها دلار تضمین کند و هدفش تقویت روابط ایالات متحده و هند در بحبوحه نفوذ فزاینده چین در منطقه است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.