دیگنیتی؛ سرگردان میان شورای رقابت و بورس کالا!

برنده پافشاری بورس کالا به عرضه دیگنیتی و مخالفت شورای رقابت با این تصمیم، تا امروز مشخص نیست و باید دید فردا، کدام یک از آنها تصمیم‌گیرنده نهایی خواهد بود.

به گزارش خبرآنی،  خبر بازگشت خودروی سواری به بورس کالا طی هفته گذشته با مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت مواجه شد و البته بورس کالا هم از تصمیم خود کوتاه نیامد تا سرنوشت حضور خودرو در بورس، به فردا موکول شود.

سرگردان روز: دیگنیتی

اوایل هفته گذشته اطلاعیه عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی در بورس کالا منتشر شد، که واکنش شورای رقابت را در پی داشت و این شورا  اعلام کرد عرضه خودرو در بورس کالا تخلف است و باید متوقف شود؛ اما در آن سوی ماجرا بورسی‌ها عرضه خودرو در بورس را قانونی می‌دانند و بر این باورند که دلیلی ندارد شورای رقابت مصوبه شورای عالی بورس را ملغی کند. این کشمکش‌ها بین شورای رقابت و بورس کالا همچنان ادامه دارد و در نهایت باید دید فردا (دوشنبه ۲۹ خردادماه) که روز مشخص برای عرضه پس از توقف پنج ماهه عرضه خودروهای سواری در بورس کالاست، حرف کدام نهاد به دیگری می‌چربد.

همچنین به دنبال بحث‌های اخیر پیرامون قیمت دنا که به گفته مشتریان قیمت دناپلاس توربو مدنظر برای تکمیل وجه خودروی دناپلاس قرار گرفته است، ایران‌خودرو ادعا کرد که سوءبرداشت مشتریان از جهت مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد اشتباه بوده که در نهایت در جلسه امروز کارگروه خودروی این شورا مقرر شد قیمت دناپلاس اصلاح شود و بدین‌ترتیب مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت از بررسی قیمت دناپلاس و تغییر آن بر اساس مصوبه شورای رقابت خبر داد.

در عین حال مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ضمن تاکید بر اینکه همه‌ ۱۱۲ هزار نفر مادر متقاضی طرح جوانی جمعیت در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها به نوبت خودروی خود را تحویل خواهند گرفت، مجدداً اطمینان داد که نتایج نوبت‌دهی متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در هفته جاری اعلام می‌شود.

انتخاب روز: رئیس اتاق

با رای نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران حسین سلاح‌ورزی به عنوان رئیس جدید این اتاق برگزیده شد و از همان ابتدا رابطه خوبی را با دولت آغاز کرده و اعلام کرد: «اگر بخواهیم با انصاف نگاه کنیم نشانه‌ای از دخالت دولت در انتخابات اتاق بازرگانی ایران نداشتیم.» او پیش از این به عنوان نائب رئیس اتاق بازرگانی در پارلمان بخش خصوصی حضور داشت.  

همچنین امروز بالاخره انتظار چندماهه به پایان رسید و لایحه برنامه‌ هفتم توسعه از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد تا بعد از طی شدن مهلت قانونی، گزارش کمیسیون تلفیق کلیات آن را مورد بررسی قرار دهد. خبرآنی در گزارشی به جزئیات اقتصادی این برنامه، از جمله اهداف کمی سنجه‌های عملکردی رشد اقتصادی در حوزه‌های مختلف (رشد اقتصادی، رشد بهره‌وری کل عوامل تولید، رشد اشتغال، رشد صادرات نفتی، رشد صادرات غیرنفتی و رشد در بخش‌های مختلف نفت، صنعت، کشاورزی، معدن، و...) و اصلاح نظام بانکی و مهار تورم، ساختار بودجه، نظام مالیاتی و صندوق‌های بازنشستگی پرداخت.

در یکی دیگر از اخبار اقتصادی، عضو هیات مدیره صنعت مرغداری کشور گفت: سالانه می‌توانیم بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تن مرغ صادر کنیم که درآمد ارزی بسیار بالایی دارد؛  حسین حسینی فاطمی همچنین با اشاره به مشکلات صنعت طیور کشور گفت: قیمت‌گذاری نهاده‌ها و تولید با مشکلاتی همراه بوده که بایستی میزان تولید و قیمت با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.

پررنگ روز: نیرو

در یکی از گزارش‌های امروز خبرآنی به تاثیر نفت بر رشد اقتصادی کشور پرداخته شد؛ از آنجایی که رشد اقتصادی پارسال با نفت ۴.۸ درصد و بدون نفت ۴.۵ درصد بوده، این موضوع از افزایش تولید و صادرات نفت و نقش برجسته آن بر رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نشان دارد؛ مواردی که بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار نیز قابل تأیید است.

همچنین از آنجایی که به گفته وزارت نیرو، ظرفیت گسترش روابط ایران و  سریلانکا  بیش از آن چیزی است که امروز برقرار است، ایران به دنبال ساخت نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی در سریلانکا است که مراحل نهایی را طی می‌کند و باتوجه به شرایط این کشور به‌نظر می‌رسد که در آینده در زمینه انرژی و آب شاهد اجرای پروژه‌های جدید باشیم.

در مصاحبه‌ای به ممنوعیت واردات مودم از سال ۱۳۹۶ برای حمایت از تولید داخل، اشاره شد و البته انتقاد نسبت به اینکه تولید داخل کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد و مسدود شدن ورود قانونی مودم به کشور باعث شده محصولی که مردم الآن باید به قیمت ۸۰۰ هزار تومان بخرند، به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.

خوش‌شانس روز: «علی‌بابا»

پس از گذشت یک هفته از تعلیق مجوز «علی‌بابا» ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رفع تعلیق این مجموعه خدمات مسافری خبر داد و گفت: بر اساس تعهدی که پایگاه فروش علی بابا به سازمان هواپیمایی داد، رفع تعلیق شده است، اما چنانچه تخلفات علی بابا ادامه یابد این بار لغو مجوز خواهد شد.

همچنین در خبر دیگری اعلام شد پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی یکم تیرماه تا ۱۵ مرداد (مسیرهای رفت تا تاریخ ۱۵ مرداد و مسیرهای برگشت تا ۱۶ مرداد) در کلیه محورها از امروز امروز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه آغاز شده و فروش بلیت در ایستگاه‌های راه‌آهن نیز ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۲۹ خرداد ماه انجام می‌شود.

امروز در یک گزارش، به پروژه ۲۳۰۰ واحدی مسکن ویژه تهرانسر پرداخته شد که اگرچه از تابستان سال ۱۳۹۴ تحویل متقاضیان شده، اما با گذشت هشت سال از افتتاح این پروژه به دلیل اختلافات حقوقی میان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و شهرداری منطقه ۲۱، بر خلاف تعهدات داده‌شده هنوز گواهی پایان کار و سند این واحدهای مسکونی صادر نشده و آخرین قرار برای واگذاری سند در اردیبهشت امسال نیز به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.