به گزارش خبرنگاراقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، فعالان عرصه کتاب معتقدند صنعت نشر در کشورمان صنعتی است با حجم اقتصادی بیش از 8هزار میلیارد تومان و تعداد افرادی که به صورت مستقیم با این نشر در ارتباط هستند، بنا به گفته علی رمضانی، مدیر خانه کتاب و ادبیات حدود 100 هزار نفر است. این در صورتی است که در فضای هنر و فرهنگ هیچکدام از صنایع مشابه این حجم اقتصادی را تجربه نکرده است.
بازار حوزه نشر در سال 1401 با کاهش 18 میلیون نسخهای مواجه شد، اما به دلیل گرانی کاغذ که علت اصلی گرانی کتاب است حجم اقتصادی این بازار به عددی حدود 85 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال 1400 رشد داشت.
صنعت نشر در سال 1401فراز و فرودهایی داشت که فرازش بیشتر بود. البته کارهایی هم برای ثبیت و تقویت این صنعت انجام گرفته است؛ همانند حمایت از تولید کاغذ و یارانههای دولتی برای خرید کتاب از کتابفروشان. اما تا زمانی که نتوانیم این صنعت را از حمایتهای دولتی مستقل کنیم.
*مدل «تعاونی کتاب» ناجی آینده صنعت نشر ایران است
مهدی مسکنی, معاون امور تعاون, وزارت تعاون,کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مدل «تعاونی کتاب» گفت: این مدل ناجی آینده صنعت نشر ایران است.
وی معتقد است: کتاب را باید بهعنوان یک کالای فرهنگی در سبد مصرف خانوار قرار داد، مدل حقوقی که در آن سهم تولیدکنندگان، ناشران و کاربران از کالای نهایی افزایش پیدا کند، مدل تعاونی است.
وی، حضور خانوادگی مردم را یکی از مزیتهای نمایشگاه کتاب دانست و افزود: بازارگردی علمی و پژوهشی در نمایشگاه شور و شوق فرهنگی ایجاد میکند و دنبالکردن ناشران و تازههای نشر در حوزههای مختلف برای کودکان، نوجوانان و جوانان علاوه بر ایجاد روحیه علمی و فرهنگی در آنان، خانوادهها را نیز به گرمی دور یکدیگر جمع میکند.
وی تعاونی را دور هم جمعشدن تولیدکنندگان خُرد برای یک اقدام بزرگ عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، با روی کار آمدن هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل حذف شده و این قطعاً روی آینده نشر نیز اثرگذار است. پس این مدل تعاونی است که باعث میشود افراد دور هم جمع شوند و با قرار دادن منابعشان در کنار یکدیگر نیاز مشترکی ایجاد کنند تا پلتفرمی برای خرید و فروش کتاب ایجاد شود.
مسکنی در پایان ضمن اشاره به پلتفرمهای داخلی ایجادشده در این زمینه گفت: مدلهای داخلی این تعاونیها در ایران اجرا شده است اما از نظر نرمافزاری تنها دو درصد این مسئله نرمافزار است و 98درصد تبلیغات است. این پلتفرمها با بستر تبلیغاتی صحیح رشد میکنند و باید این صنعت را زنده نگه داشت.
انتهای پیام/