عکس جدیدی از ماه توسط فضاپیمای «کپستون» ثبت شد

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از اسپیس، شرکت «ادونسد اسپیس» در ایالت کلورادو آمریکا کپستون را برای ناسا ساخته و راهبری می کند. این ابزار طوری طراحی شده تا به ایجاد بستر مناسب برای ایستگاه های دروازه های فضایی کمک کند. دروازه های فضایی بخشی از برنامه آرتمیس هستند و دور ماه مدار می زنند.

کپستون مشغول تست یک مدار خاص دور ماه است که به NRHO ( مدار هاله مشابه مستطیل) مشهور است و دروازه های مذکور در آنجا قرار می گیرند.

NRHO یک مدار بیضوی است که در نقطه توازن گرانش زمین و ماه قرار گرفته است. NRHO نیازمند انرژی اندکی است تا در این مدار باقی بماند و ثبات بلند مدت برای ایستگاه هایی مانند دروازه های ماه فراهم می کند.

کپستون هنگام حرکت در این مدار به یکی از قطب های ماه نزدیک و از فاصله ۱۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتری آن رد می شود. فضاپیمای مذکور سپس از ارتفاع ۷۰ هزار کیلومتری قطب دیگر گذر می کند. این روند هر ۷ روز تکرار می شود. ماهواره مذکور که به اندازه یک دستگاه مایکرویو است، نخستین بار در سوم می ۲۰۲۳ میلادی و هنگام گذر از قطب شمال قمر زمین تصویری از سطح آن را ثبت کرده است.

۶ روز بعد تیم پروژه کپستون از کیوب ست مذکور برای آزمایش فناوری ناوبری مشابه GPS به نام CAPS استفاده کردند. طی آزمایش موفقیت آمیز ۹ می کپستون با مدارگرد شناسایی ماه(LRO) همکاری کرد. این مدارگرد از سال ۲۰۰۹ میلادی دور ماه مدار می زند. کپستون سیگنالی به LRO ارسال کرد که به فضاپیمای کوچک بازگشت و به اندازه گیری فاصله و سرعت نسبی بین دو کاوشگر منجر شد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.