مدیرعامل شرکت برقمنطقهای تهران گفت: همه ساله همزمان با فرارسیدن نیمه اردیبهشت و گرمتر شدن هوا، موضوع اهمیت مصرف انرژی برق و عبور از دوره اوج بارتابستان مطرح می شود و وزارت نیرو با اعلام رسمی برنامه های مدیریت بار، اقداماتی را به انجام می رساند. اما امسال وزیر نیرو از پاداش ۲۰ برابری مشترکان خانگی رونمایی کرد. پاداشی که در نوع خود بی سابقه بوده و همه نگاه ها به کم و کیفی این پاداش صرفه جویی مصرف بر است.
حبیب قراگوزلو در گفتوگو با خبرآنی، با بیان اینکه براساس این مدل پاداش که با هدف صرفه جویی در انرژی برق و کاهش مصرف مطرح شده است در صورتی که مشترکان بتوانند میزان مصرف خود را به نسبت دوره قبل کاهش دهند تا ۲۰ برابر قیمت فروش برق به مشترکان پاداش دریافت می کنند، اظهار کرد: این در حالی است که درصورت توجه جدی مشترکان به مصرف به اندازه در تابستان امسال می توانند ارقام قابل توجهی به عنوان پاداش دریافت کنند.
وی افزود: براساس اعلام وزیر نیرو این پاداش به صورت نقدی است در دوره های مصرف بعدی مشترکان از مبلغ صورتحساب آنها کم می شود. بدین ترتیب فرصت صرفه جویی فرصت ارزشمند رایگان کردن قبض برق به حساب می آید و به نظر می رسد در این روزهایی که تامین مخارج گوناگون زندگی به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده است، خبر دریافت پاداش صرفه جویی خبر خوشی به حساب آید.
مدیرعامل شرکت برقمنطقهای تهران با تاکید بر اینکه بررسی ها نشان می دهد صنعت برق در سال گذشته البته در ابعاد محدودتری اجرا شد که بسیاری از مشترکان تبلیغات ۵=۱ را به خاطر دارند، افزود: در این تبلغات وعده پاداش پنج برابری نرخ برق برای صرفه جویی به مشترکان داده شد و براساس آمار رسمی وزارت نیرو به صورت سرجمع مبلغ یک میلیارد و ۳۵۰ میلیارد ریال پاداش تحت همین عنوان پرداخت شد. وعده ای که وفا شد و حتما عمل به وعده داده شده به مردم، منجر به رغبت بیشتر برای همراهی می شود.
قراگوزلو با بیان اینکه امسال هم وزارت نیرو علاوه بر اینکه به وعده داده شده خود در همان سال جامعه عمل پوشانیده، با افزایش چهار برابری پاداش سال گذشته، شرایط همراهی بیشتر مردم را در تابستان امسال فراهم آورده است، گفت: نکته ای که در این میان اهمیت داد تاثیر مستقیم این پاداش برمشترکان خانگی و مزایای غیر مستقیم برسایر مشترکان از جمله صنایع کشور است. به بیان دیگر در فصل تابستان به دلیل درمدار آمدن بارهای سرمایشی شامل انوع کولردر بخش های مختلف مصرف و همچنین افزایش مصارف چاه های کشاورزی در فصل کشت، میزان مصرف برق به میزان چشمگیری افزایش می یابد.
وی ادامه داد: پیشنهاد پاداش چشمگیر، مشترکان را ترغیب می کند که در مصرف خود دقت کنند و اینگونه علاوه براینکه مشترکان بدون تاخیر، نتیجه همراهی خود را در قالب پاداش نقدی می بینند، سایر مشترکان به خصوص صاحبان صنایع که چرخ صنعت و رونق اقتصاد به واسطه همت آنان در جریان است می توانند از ظرفیت های صرفه جویی شده برای رونق و آبادانی میهن استفاده کنند. در نتیجه مزیت پرداخت این پاداش صرفا متوجه مشترکان خانگی نبوده و کل کشور از آن بهره می برند.
مدیرعامل شرکت برقمنطقهای تهران با بیان اینکه تجربه کشورهای پیشرو در زمینه بهبود سواد انرژی و نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه انرژی از جمله برق در جامعه نشان می دهد در صورت تعیین مشوقهای انگیزشی و در برخی موارد جرایم بازدارنده، پس از استمرار در طی یک دروه سه تا پنج ساله، منجربه نهادینه شدن مصرف بهینه در فرهنگ عمومی جامعه می شود، گفت: در این شرایط درصورت اجرای خوب و کارآمد برنامه های انگیزشی، پس ازمدتی، آموزه های مصرف در ذهن افراد جامعه باز تولید شده و بدون نیاز به ایجاد مشوقهای جدید، به عنوان یک رفتار مورد پسند اجتماعی به مرحله عمل می رسد و تائید اجتماعی افراد از رعایت الگوهای مورد پذیرش اجتماعی که به آن «فرهنگ عمومی» اطلاق می شود خود نیروی محرک برای استمرار آن است.
به گفته قراگوزلو، به هر حال کشور ما موضوع اصلاح بهینه مصرف انرژی و تغیر عادات بد مصرفی یکی از موضوعات مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود تا کشور را از قرارگرفتن در بحران بی پایان بدمصرفی خارج کند. همگان باید قدر انرژی حیات بخش و بدون جایگزین برق را بدانند، چرا که استمرار تامین این انرژی به خصوص در فصول گرم که ناترازی تولید و مصرف به چشم می آید از اهمیت دو چندانی برخوردار شده و همراهی مردم می توانند زمینه آرامش و آسایش بیشتر مردم جامعه را فراهم آورد.
انتهای پیام