وزیر خارجه عراق: صدام با کردها از روی تعصب و انزجار برخورد می‌کرد

وزیر خارجه عراق امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که نظام پیشین عراق با کردهای فیلی با انزجار و تعصب برخورد می‌کرد و بغداد، پایتخت کشور نیز مرکز سرکوب این قشر بود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شفق نیوز، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در سخنرانی در حاشیه دومین روز از کنفرانس بین‌المللی کشتار دسته جمعی مردم کردستان (کشتار دسته جمعی کردهای فیلی) که در اربیل برگزار شده است، این سخنان را مطرح کرد.

فواد حسین در خصوص برخورد نظام بعث با کردهای فیلی گفت: اندیشه بعثی یک اندیشه پان عربیسم بود، به این معنی که هر فردی که روی این زمین زندگی می‌کند، حتی اگر کُرد باشد، باید ذوب شود و بخشی از این اندیشه شود که به فلسفه ناسیونالیسم عرب مربوط می‌شود.

وی افزود، خود صدام مشکل دیگری با کردهای فیلی داشت که نوعی عشق و نفرت نسبت به این گروه بود.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: صدام در تکریت متولد شد و در بغداد بزرگ شد و شخصی بدبخت بود. صدام دوست افراد بدبخت در بغداد بود که بیشتر آنها از کردهای فیلی بودند.

فواد حسین تصریح کرد: صدام روابط خوبی با شورشیان کرد فیلی داشت؛ اما مخالف سیاستمداران و سرمایه داران این قوم بود. او زمانی که به قدرت رسید اقتصاد بغداد در دست کردهای فیلی بود.

وی افزود: کردهای فیلی در بغداد در دو جهت کار می‌کردند، یکی به سمت کمونیست‌ها و دیگری به سمت حزب دموکرات کردستان؛ اما فیلی‌ها عمدتاً به نفع کردها و کردستان کار می‌کردند و حمایت مالی از جانب حزب دموکرات از بغداد یعنی از فیلی‌ها صورت می‌گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع اقتصادی بغداد تحت سلطه طبقه‌ای بود که دیدگاه‌هایشان با رژیم بعث ناسازگاری داشت که از آن به عنوان تهدیدی برای حزب بعث تعبیر شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.