فیروزی: برنامه‌های وزیر صمت آینده روشنی دارد/مشکلات صنعت خودرو متوجه وزارت صمت نیست

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز در صنعت خودرو و برخی حوزه های دیگر وجود دارد مستقیما متوجه وزارت صمت نیست، گفت: برنامه های وزیر صمت را در مجموع برنامه هایی با آینده روشن می بینم.

حجت الله فیروزی در گفت و گو با خبرآنی با اشاره به طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: هفته آینده این استیضاح در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و دیدگاه های مختلفی در این خصوص مطرح است و شاید شرایط فعلی مجلس جزء معدود شرایطی باشد که خیلی قابل پیش بینی نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: خودم به عنوان کسی که مخالف استیضاح هستم، برنامه های آقای فاطمی امین را در مجموع برنامه هایی با آینده روشن می بینم، چراکه ما باید بپذیریم که برخی از مشکلات کشور حاصل سال ها انباشته شدن مشکلات و تحریم های سختی است که بر کشور حاکم بوده و همچنین بخشی نیز ناشی از مشکلات موجود در اقتصاد کلان کشور است که خیلی به وزارت صمت ارتباطی ندارد و بخشی نیز به سایر مجموعه های حاکمیتی ارتباط دارد که باید کمک کنند تا دست وزارت صمت و دولت باز باشد تا دولت بتواند به خواسته های مردم پاسخ دهد.

در حوزه خودرو ناترازی در تولید و تقاضا داریم

فیروزی در ادامه یادآور شد: به طور مثال در حوزه خودرو ناترازی در تولید و تقاضا داریم، یعنی آن میزان خودرویی که در کشور تولید می شود حدودا یک میلیون دستگاه در سال است و تقاضای واقعی که وجود دارد حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال است که به دلیل مشکلات کلانی که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد و بسیاری از مردم می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، سرمایه هایشان را در بازار خودرو آورده اند، بنابراین شاهدیم که یک تقاضای چند میلیونی و بعضا بالای ۵ میلیونی در بازار خودرو ایجاد شده که اینها تقاضای واقعی نیست و آنهایی که در این بازار فعالیت می کنند عموما مصرف کنندگان واقعی خودرو نیستند و همین قضیه سبب آشفتگی و افزایش قیمت ها در بازار خودرو شده است.

وی با بیان اینکه به نظرم وزارت صمت در حوزه خودرو عملکرد نسبتا خوبی داشته است، عنوان کرد: باید دید قبل از اینکه آقای فاطمی امین این وزارتخانه را تحویل بگیرد میزان تولید خودرو چه مقدار بوده و الان چه تعداد است. در حقیقت در بازار خودرو بالغ بر ۳۹ درصد افزایش تولید داشته ایم، اما به دلیل مشکلاتی که در اقتصاد وجود دارد و اینکه خط محدود است، بیشتر از این امکان تولید وجود ندارد.

با وجود نارضایتی خودروسازان، وزارت صمت سعی کرده زیر بار افزایش شدید قیمت نرود

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که الان تولیدکننده خودرو به بازار ارائه می کند یک سوم قیمت بازار است، هر چند که خودروساز معتقد است که ضرر می کند و با تولید هر خودرو یک زیان به زیان انباشه اش افزوده می شود، ولی با وجود این وزارت صمت سعی کرده است که زیر بار افزایش شدید قیمت ها در حوزه خودروسازی نرود.

فیروزی در ادامه در خصوص افزایش قیمت خودرو در سال جدید اظهار کرد: خودروسازان قیمتی که الان با نظر شورای رقابت مصوب شده را هم قبول ندارند و معتقدند که قیمت گذاری باعث افزایش زیان آنها می شود، اما وزارت صمت برای اینکه بتواند بازار و مردم را در این موضوع راضی نگه دارد با پافشاری قیمت ها را روی همین میزان نگه داشته است. وزارت صمت با افزایش قیمت های فعلی نیز موافق نیست، اما بحث این است که آن میزان افزایش قیمتی که الان اثر نامطلوب گذاشته و آثار آن در سایر کالاها وجود دارد، قیمت بازار است و وقتی خودرو بعضا بیش از سه برابر قیمت کارخانه در بازار فروش می رود، در افزایش قیمت سایر کالاها در جامعه نیز اثر گذاشته و این موضوعی است که به دست وزارت صمت نیست و ریشه در اقتصاد کلان کشور و مشکلات اینچنینی دارد.

سرمایه گذاری در بازار خودرو دلالی در بازار خودرو است، نه سرمایه گذاری در صنعت

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر کدام از مردم سرمایه های اندکی دارند که امکان بکارگیری این سرمایه های اندک در سایر حوزه ها مانند مسکن وجود ندارد، لذا این افراد آن را در بازار خودرو مشارکت می دهند که سرمایه گذاری ها در بازار خودرو در حقیقت دلالی بازار خودرو است و سرمایه گذاری در صنعت نیست، بنابراین طبیعی است که این موارد بازار را متشنج می کند و میزان تقاضا را بالا می برد در حالی که میزان تولید ما مشخص است. همچنین از طرف دیگر طبیعی است که این حق مردم باشد تا خودروی خوب، با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه هایی که وزارت صمت با کمک مجلس دارد خصوصا مصوباتی که مجلس در سال گذشته و در حوزه صنعت خودرو داشت از جمله اصلاح ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنین مصوباتی که در بودجه سال ۱۴۰۲ داشت، مجلس دست دولت را در واردات باز گذاشت و الان با واردات مدیریت شده خودرو قطعا وزارت صمت می تواند فضا و این بازار را مدیریت کند. ضمن اینکه مجلس نیز دائما بر افزایش کیفیت تأکید داشته است که به نظرم با برنامه ریزی های وزارت صمت و الزامی که نسبت به خودروسازان داشته این بازار قطعا افزایش کیفیت خواهد داشت و بهتر خواهد شد و چاره ای نیز نداریم که خودروسازان تولیداتشان را به سمت کیفی شدن ببرند به خصوص اینکه جهان امروز به سمت برقی و هیبریدی پیش می رود و خودروسازان ما نیز باید این گام را بردارند.

برخی از مشکلات موجود در صنعت خودرو، مستقیما متوجه وزارت صمت نیست

فیروزی با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از مشکلاتی که امروز در صنعت خودرو و برخی حوزه های دیگر وجود دارد مستقیما متوجه وزارت صمت نیست، گفت: قطعا وزارت صمت باید تلاش کند، اما انصافا اگر پای صحبت های آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت بنشینیم با توجه به برنامه ها و اقداماتی که داشته اند و روندی که طی کرده و سامانه هایی که در وزارت صمت برای کنترل بازار و کیفی سازی تولیدات و توسعه معادن و... ایجاد شده است، به نظرم برنامه های خوبی هستند که چشم انداز مناسبی را نشان می دهند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.