ژاپن پروژه‌های دفاعی کشورهای «دوست» را تامین مالی می‌کند

ژاپن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، در اقدامی بی‌سابقه و با کنار گذاشتن قوانینی که اعطای کمک‌های بین‌المللی برای مقاصد نظامی از سوی این کشور را ممنوع می‌ساخت، به کشورهای "دوست" کمک‌های مالی با هدف تقویت ظرفیت‌های نظامی آن کشورها ارائه خواهد داد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، طرح کمک‌های امنیتی خارجی ژاپن به شکلی مجزا از طرح کمک‌های توسعه‌ای خارجی این کشور که برای چندین دهه به منظور تامین بودجه جاده‌ها، سدها و دیگر پروژه‌های زیرساختی غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت، به اجرا در خواهد آمد.

وزارت امور خارجه ژاپن امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "برنامه کمک‌های امنیتی خارجی ژاپن با تقویت توانمندی‌های امنیتی و بازدارندگی این کشورها به دنبال تعمیق همکاری امنیتی ما با کشورها و ایجاد یک محیط امنیتی مطلوب برای ژاپن است."

بر طبق این بیانیه‌، این کمک‌ها بر مبنای سه اصل اعمال شده بر صادرات تسلیحات، صرف خرید تسلیحات کشنده‌ای که کشورهای دریافت‌کننده ممکن است از آنها در درگیری‌ها با کشورهای دیگر استفاده کنند، نخواهد شد.

طبق اعلام وزارت امور خارجه ژاپن، پروژه‌هایی که انتظار می‌رود این کمک‌ها صرفشان شود شامل سامانه‌های ارتباطات ماهواره‌ای و رادیویی مخصوص نظارت دریایی بوده و تدارکاتی در دست انجام است تا اولین مورد از این کمک‌ها در همین سال مالی جاری نهایی شود.

یک منبع دولتی دخیل در مذاکرات هم به خبرگزاری رویترز گفت، احتمالا فیلیپین و بنگلادش جزو اولین دریافت‌کنندگان این کمک‌ها خواهند بود.

روزنامه یومیوری ژاپن روز دوشنبه گزارش داد، این کشور در حال بررسی ارائه رادارهایی به فیلیپین برای کمک به عملیات نظارت بر فعالیت چین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی و همچنین در نظر گرفتن فیجی و مالزی به عنوان دریافت‌کنندگان بالقوه این کمک‌هاست.

طبق اعلام وزارت امور خارجه ژاپن، در اصل تنها کشورهای در حال توسعه واجد شرایط دریافت کمک‌های این کشور هستند که به صورت بلاعوض ارائه خواهد شد.

تصمیم توکیو برای تسری دادن کمک‌های بین‌المللی خود به پروژه‌های مربوط به ارتش، پس از آن اعلام می‌شود که ژاپن در ماه دسامبر اعلام کرد، با اجرای یک طرح تقویت ارتش، بودجه نظامی خود را با نگاه به مقابله با قدرت نظامی فزاینده چین در آسیا دو برابر خواهد کرد.

ژاپن در پی اجرای طرح اصلاح اساسی استراتژی نظامی خود، ممنوعیت‌های مربوط به صادرات تسلیحاتش را با شتابی فزاینده لغو می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی تی.بی.اس، ائتلاف حاکم ژاپن به دنبال آغاز گفت‌وگوهایی در سطح کاری در اواخر آوریل با موضوع کاستن از محدودیت‌های فعلی صادرات تسلیحات در راستای پیشنهادات مشابه مطرح شده در استراتژی جدید است.

ژاپن همچنین در تلاش برای مقابله با چین، تعاملات خود با کشورهای در حال توسعه را افزایش داده است. فومیو کیشیدا، نخست  وزیر ژاپن در ماه مارس از یک طرح سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیارد دلاری در حوزه هند-اقیانوسیه در راستای ایجاد روابط قوی‌تر با کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا رونمایی کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.