آغاز گشت‌زنی‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان پیش از دیدار مک کارتی و تسای

اداره ایمنی دریایی چین اعلام کرد، پکن گشت‌زنی‌های نظامی خود را در دو منطقه از تنگه تایوان آغاز کرده است.

به گزارش خبرآنی به نقل از اسپوتنیک، دولت چین در شبکه اجتماعی وی چت گفت: «عملیات ویژه گشت زنی و بازرسی مشترک امروز در بخش‌های مرکزی و شمالی تنگه تایوان آغاز شده است. دولت همچنین تصویری را به این پیام ضمیمه کرد که مناطق گشت زنی را که بسیار نزدیک به تایوان قرار دارند، نشان می‌دهد.

در ۲۹ مارس، هیئت تایوانی به رهبری تسای برای یک سفر ۱۰ روزه به دو ایالت آمریکای مرکزی رفت. در اول آوریل، این هیئت به گواتمالا و سوم آوریل به بلیز  رفته است. روز چهارشنبه، رهبر تایوانی همچنین در مسیر بازگشت به خانه در لس‌آنجلس توقف خواهد کرد. رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که تسای در آن روز در طول اقامتش در کالیفرنیا با مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ملاقات خواهد کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت: پکن قاطعانه با این نشست مخالفت کرد زیرا این نشست با اصل چین واحد در تضاد است و حاکمیت این کشور را تضعیف می‌کند.

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان روز سه‌شنبه با مقامات ارشد امنیتی دیدار کرد تا پیش از دیدارش با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا، درباره «وضعیت منطقه‌ای» گفت‌وگو کند.

آغاز گشت‌زنی‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان پیش از دیدار مک کارتی و تسای

دفتر ریاست جمهوری تایوان گفت که تسای کنفرانس ویدئویی را از بلیز، آخرین ایستگاه او در سفر آمریکای مرکزی قبل از رفتن به لس آنجلس، برگزار کرد. دفتر او در بیانیه‌ای گفت: تسای "به یک جلسه توجیهی در مورد وضعیت کلی منطقه گوش داد."

اوضاع در اطراف تایوان پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوت ۲۰۲۲ تیره شد. پکن سفر پلوسی را که آن را ژست حمایت از جدایی طلبی می‌دانست، محکوم کرد و مانورهای نظامی گسترده‌ای را در مجاورت جزیره راه اندازی کرد. با وجود واکنش سخت چین، سفر پلوسی موجی از سفرهای سیاستمداران غربی به این جزیره را به راه انداخت.

تایوان از سال ۱۹۴۹ به‌طور مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را استان خود می‌داند، در حالی که تایوان - سرزمینی با دولت منتخب خودش - معتقد است که کشوری خودمختار است؛ اما اعلام استقلال نمی‌کند. پکن با هرگونه تماس رسمی کشورهای خارجی با تایپه مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیرقابل انکار می‌داند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.