یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا اگر مردم دسترسی مناسبی به ناوگان هوایی و ریلی و حمل و نقل عمومی داشته باشند برای انجام سفرهای درون شهری و برون شهری اولویت آنها استفاده از وسایل نقلیه شخصی نخواهد بود و نتیجه آن کاهش ترافیک و کاهش مصرف بنزین خواهد بود.
رمضانعلی سنگدوینی در گفت وگو با خبرآنی با اشاره به آمار و ارقامی که از رکورد مصرف بنزین در تعطیلات نوروز مطرح می شود، بیان کرد: دولت، مجموعه وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس این پیش بینی را داشت که با توجه به اینکه حدود سه سال مردم به خاطر کرونا نتواستند به مسافرت بروند و با توجه به افول کرونا، مردم در تعطیلات نوروز امسال مسافرت را در برنامه خود داشته باشند. نکته حائز اهمیت این است که در واقعیت مصرف بنزین در کشور بالا است. بنده که اخبار را رصد می کردم متوجه شدم که مصرف بنزین در کشور به بالای ۱۳۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده است.
بهینه سازی مصرف سوخت یک اولویت است
وی در ادامه اظهار کرد: یعنی به طور متوسط بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داشتیم. این عدد رقم بالایی است. یعنی ما بیشتر از تولید خود مصرف داشتیم. به نظر بنده باید فکر جدی صورت گیرد. زمانی که میزان مصرف از تولید پیشی بگیرد راهی جز واردات وجود ندارد. ما باید بهینه سازی مصرف سوخت را با جدیت دنبال کنیم. نه صرفا در حوزه بنزین بلکه در همه حوزه ها باید بهینه سازی مصرف انرژی دنبال شود. یکی از راهکارهای بهینه سازی مصرف تولید خودروهای کم مصرف و استاندارد است.
اگر شرایط مهیا باشد مردم قطعا سفر با وسایل عمومی را ترجیح می دهند
نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر متاسفانه ما آنطور که باید به حوزه حمل و نقل عمومی، ناوگان هوایی و ناوگان ریلی کشور توجه نداشته ایم. اگر مردم شرایط برای پرواز هوایی داشته باشند یا شرایط برای سفر با قطار یا اتوبوس داشته باشند قطعا سفر با این وسایل را به سفر با خودروی شخصی ترجیح می دهند. اگر ما به ناوگان هوایی و ریلی کشور توجه داشته باشیم و حمل و نقل عمومی را توسعه داده و مردم به راحتی امکان سفر درون شهری یا برون شهری با این وسایل عمومی را داشته باشند، قطعا مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.
با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مصرف بنزین کاهش می یابد
وی در ادامه تاکید کرد: ما می توانیم با توسعه ناوگان هوایی و ریلی کشور و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی مصرف بنزین را کاهش داده و به سمت صادرات بیشتر بنزین گام برداریم. با منابع ارزی حاصل از واردات بنزین نیز می توان زیرساخت کشور را ارتقا داد. اکنون اگر در شهری مانند تهران بارندگی رخ دهد، شهر قفل می شود. حمل و نقل عمومی باید در کلانشهرها تقویت شود. از نظر بنده باتوجه به شرایط پیش آمده و ارتقای روابط خارجی با کشورهایی مانند عربستان و عراق و امارات می توان از ظرفیت این کشورها برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل استفاده کرد. تقویت روابط در همه حوزه ها می تواند اثر گذار باشد مانند برنامه ریزی و اقدام بی سابقه صندوق بازنشستگی برای سفر بازنشستگان کشوری به عتبات عالیات که می تواند الگویی برای سایر بخش ها باشد.این واقعیت است که زیرساخت های حمل و نقل کشور و ناوگان هوایی و ریلی کشور باید تقویت شود.
استفاده از وسایل نقیله شخصی حتی برای مردم هم هزینهبر است
وی افزود: آنگاه مردم استفاده از وسایل عمومی را به وسایل شخصی ترجیح می دهند. استفاده از وسایل نقلیه شخصی حتی برای خود مردم نیز هزینهبر است. از سوی دیگر بنزین در کشور ما ارزان است. البته بنده نمی گویم که اکنون باید بنزین گران شود. بلکه بر اساس تورم و هزینه ها اگر توانستیم درآمد مردم را بالا ببریم می توانیم قیمت فرآورده های نفتی مانند بنزین را واقعی کنیم. اکنون مصرف گازوئیل نیز در کشور بالا است. اکنون حدود ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر روزانه گازوئیل در کل کشور مصرف می شود؛ یعنی حدود ۲۲۰ میلیون لیتر در روز حامل انرژی سوزانده می شود. اگر اختلاف قیمت آن را با بازار جهانی بسنجیم رقم قابل توجه ای است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اما چون درآمد مردم ما پایین است و تورم گریبان گیر مردم است اکنون امکان تغییر قیمت وجود ندارد. دولت نیز در بودجه ۱۴۰۲ پیشنهادی در خصوص تغییر قیمت فرآورده ها مطرح نکرد.
انتهای پیام