یک نظرسنجی نحوه تغییر نظرات عراقی‌ها درباره سیستم حکومتی را نشان داد

۲۰ سال پس از ورود آمریکا به عراق و سرنگونی رژیم صدام و ایجاد یک نظام دموکراتیک، به نظر می‌رسد که اکثر عراقی‌ها نسبت به سال‌های پس از جنگ، کمتر خوش‌بین هستند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از شبکه الحرة، نظرسنجی مرکز «بارومتر عربی» همچنین نشان داد که اکثر عراقی‌ها همچنان معتقدند که سیستم دموکراتیک بهترین راه برای اداره کشور است، اگرچه این درصد در حال کاهش است و اکثر قریب به اتفاق عراقی‌ها متقاعد شده‌اند که کشور نیاز به تغییر دارد.

نظام دموکراتیک

دو سوم (۶۸ درصد) عراقی‌ها همچنان تأکید می‌کنند که دموکراسی علی رغم مشکلاتش بهترین سیستم حکومت‌داری است.

اما این نسبت از سال ۲۰۱۱ که ۸۳ درصد بود، ۱۵ درصد کاهش یافته است. همچنین بر اساس گزارش این مرکز، این میزان تعهد به دموکراسی پایینترین سطح در میان ۱۲ کشوری است که در هفتمین دوره نظرسنجی بارومتر عربی در منطقه (۲۰۲۱-۲۰۲۲) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دو سوم از افراد مورد بررسی معتقدند که «دموکراسی پر از مشکلات است». دو سوم آنها معتقدند که عملکرد اقتصادی در نظام‌های دموکراتیک ضعیف است. این درصد نسبت به یک چهارم عراقی‌هایی که در سال ۲۰۱۳ به این موضوع اعتقاد داشتند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس این نظرسنجی، دو سوم عراقی‌ها نیز معتقدند که دموکراسی در حفظ ثبات بی‌تأثیر است.

تأیید این موضوع از ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۷۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

نگاه به نظام اقتصادی

بر اساس این نظرسنجی اعتماد عراقی‌ها به عملکرد اقتصادی کشور کاهش یافته است.

حدود یک چهارم عراقی‌ها فکر می‌کنند که اقتصادشان خوب است. در سال ۲۰۱۳ بیش از نیمی از عراقی‌ها معتقد بودند اقتصاد در وضعیت خوبی است.

بر اساس این نظرسنجی، سطح اعتماد به دولت از اوایل دهه ۲۰۰۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۳، حدود نیمی از عراقی‌ها (۴۷ درصد) به دولت اعتماد داشتند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ تنها یک چهارم عراقی‌ها است.

همچنین مشخص شد که اعتماد به پارلمان پایین است، زیرا کمتر از ۳۰ درصد عراقی‌ها از سال ۲۰۱۱ به پارلمان اعتماد دارند.

در مقایسه، سیستم قضایی (۴۰ درصد) و دولت محلی (۳۳ درصد) در حال حاضر از سطح اعتماد کمی بالاتر در میان عراقی‌ها برخوردار هستند، اما این درصدها در میان شهروندان در اقلیت باقی می‌مانند.

اعتماد به انتخابات

با وجود تداوم برگزاری انتخابات در این کشور، حدود ۴۲ درصد از عراقی‌ها گفتند که انتخابات اخیر آزاد یا شفاف نبوده است.

در حالی که ۲۷ درصد گفتند تا حد زیادی آزاد و منصفانه بود هرچند مشکلاتی نیز وجود داشت.

در حالی که از هر ۱۰ نفر ۳ نفر معتقدند که انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۱ کاملاً آزاد و منصفانه بوده است.

و ۹ نفر از هر ۱۰ عراقی می‌گویند که فساد به میزان زیاد یا متوسط در نهادهای دولتی وجود دارد، درصدی که از سال ۲۰۱۱ تغییر قابل توجهی نداشته است.

کمتر از ۱ نفر از هر سه شهروند از سطح خدمات اولیه ابراز رضایت یا رضایت کامل دارند. رتبه‌بندی شهروندان از اعتماد به عملکرد دولت در کاهش شکاف ثروت بین افراد (۲۲ درصد) و کاهش تورم (۱۹ درصد) مشابه بود.

عراقی‌ها از نظام سیاسی خود چه می‌خواهند؟

این مرکز می‌گوید که اکثریت واضح عراقی‌ها آماده پذیرش یک سیستم حکومتی جایگزین هستند البته در صورتی که نتایجی حاصل شود که وضعیت موجود را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، سه چهارم شهروندان گفتند تا زمانی که دولت بتواند ثبات را حفظ کند مهم نیست یک کشور دموکراتیک باشد یا نه.

در میان تمام کشورهای مورد بررسی، این بالاترین درصد است و مشابه لیبی است.

در پاسخ به اینکه اگر دولت بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند آیا فرقی نمی‌کند چه نوع نظامی حاکم باشد دموکراتیک یا غیر دموکراتیک؛ از هر ۱۰ نفر ۸ نفر این موضوع را تأیید کردند و این به نوبه خود بالاترین سطح در میان کشورهای مورد بررسی است و کمی بالاتر از تونس و لیبی است.

حدود ۹ نفر از هر ۱۰ عراقی از این موضوع که کشور به رهبری نیاز دارد که «قادر به دور زدن قوانین برای انجام آنچه لازم است، باشد»، حمایت کردند که در مقایسه با کشورهایی که این نظرسنجی درباره آن انجام شد، بالاترین میزان است.

نیاز به تغییر

بر اساس این نظرسنجی، اکثر قریب به اتفاق عراقی‌ها معتقدند که باید تغییرات اساسی ایجاد شود.

تقریباً نیمی از عراقی‌ها (۴۵ درصد) ترجیح می‌دهند که باید فورا اصلاحات سیاسی بزرگی انجام شود، در حالی که ۴۵ درصد معتقدند که اصلاحات باید تدریجی‌تر باشد.

این بدان معناست که حدود ۹۰ درصد از مردم عراق از ایده نیاز به اصلاحات حمایت می‌کنند.

این مرکز می‌گوید که اگر نظام سیاسی تغییرات مثبت و ملموسی را در زندگی شهروندان ایجاد کند، احتمالاً اعتماد به دموکراسی به عنوان یک سیستم حکومتی باز خواهد گشت. اگر این تغییرات رخ ندهد، این احتمال وجود دارد که حمایت مردم از دموکراسی در سال‌های آینده کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.